Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

St. Martinuskerk in Wijck

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• aggie ummels
    started a topic St. Martinuskerk in Wijck

Uit de nalatenschap van mijn moeder ben ik in het bezit gekomen van een bronzen of koperen kerkje. Dit is de Martinuskerk.
    In het deurtje zit een klein stukje hout van het Heilig Kruis.
    Wie kan mij hier iets over vertellen..
    Zoals waarde en ouderdom en waarom het toendertijd is gemaakt en uitgegeven.
    Bedankt alvast voor uw reactie.
    PS. Het moet al oud zijn wat het was nog van mijn oma die al meer dan 40 jaar dood is
    zij had het ook al gekregen.
    Zie foto bij mijn profiel
    Last edited by aggie ummels; 5 augustus 2012, 21:12.

• Antonius
    replied
    Een iets ouder bericht op het forum http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1505
    waar bedevaart en in dat verband 'st Martinus Kerk genoemd wordt

link destijds door Sjef geplaats "tweede van beneden" wyck 'st Martinus Kerk

(daar las ik overigens dat Amerikaanse Indianen in 1936 op bezoek waren, daar moet toch vast en zeker een foto van gemaakt zijn )

daar staat overigens ook veel over "de inventaris" van de kerk

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Hulde aan de fotograaf en aan de 'plakker'/eindredacteur! Spijtig dat er geen tekst onder dit filmpje zit (als geschreven tekst of als audio), maar men kan niet alles hebben. Een prachtige reportage.
    Het ontbreken van een toelichting op enige wijze is natuurlijk jammer. Maar helaas is dat voor "de redactie", personen die fulltime werken en daarbij nog nevenfuncties hebben, te veel gevraagd. Het belet natuurlijk niet, dat iemand anders een toelichting schrijft.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    St.-Martinuskerk

Hulde aan de fotograaf en aan de 'plakker'/eindredacteur! Spijtig dat er geen tekst onder dit filmpje zit (als geschreven tekst of als audio), maar men kan niet alles hebben. Een prachtige reportage.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Jammer dat ze in Wijck geen Stg. Grafmonumenten hebben.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    de in steen gehouwen teksten

Mooi natuurlijk dat het interieur ( houtsnijwerk) natuurlijk goed beschermd is na het groot onderhoud.
    Het zou aan te bevelen zijn dat men zich ook even met de Naamse Hardstenen Platen en beelden buiten bezig houdt...
    Die teksten in de stenen ken ik in bas-reliëf veel uitgesproken dan wat er nu van over is na al die zure regen en vorstschade gedurende 50 jaar.

Het zou jammer zijn als die ingehouwen teksten en/of details in de beelden helemaal vervagen.
    Iets voor pastoor Alain Tardier en de Parochie Raad c.q. kerkbestuur

Leave a comment:

• Breur
    replied
    In en om de St. Martinuskerk (Maastricht-Wijck)

Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:07.

Leave a comment:

• J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Atelier Ramakers?

Ik ken het werk niet. Maar gezien het type houtsnijwerk en de manier waarop het gesneden is, zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat het houtsnijwerk uit het atelier van Ramakers stamt.

- Is dit een deel van de communiebank?
    - Aan Toller: Zou ik een afbeelding ervan kunnen krijgen? In een zo groot mogelijke resolutie? Ik werk samen met een kunsthistoricus die zeer bekend is met atelier Ramakers, dan kan ik de betreffende foto doormailen.

Atelier Ramakers heeft meer kerkmeubilair geleverd aan de Martinuskerk in Wijck.

Hartelijk dank en groet!
    Joep.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Atelier Ramakers?

Ik kan ernaast zitten, maar ik geloof dat dit houtsnijwerk komt uit het op MO vaker besproken Atelier J.W. Ramakers en Zonen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 oktober 2014, 08:20.

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Ook die ben ik niet vergeten!!

Leave a comment:

• Karel de Kale
    replied
    En ..., niet te vergeten ... De prachtige gebrandschilderde glas-in-lood ramen van de hand van Hans Truyen.

Leave a comment:

• Haas
    replied
    Ik ben daar een keer geweest, voor de begrafenismis van een van mijn collega's.

Mooi interieur.

Het Nessum Dorma ging daar toen bij iedereen door merg en been. Die collega had namelijk net de dinsdag voor zijn overlijden verteld dat hij de CD van Luciano Pavarotti had besteld, het ging hem met name om dat nummer.

Hij kon niet weten, of zou hij het hebben voorvoeld, dat dat nummer een week later in deze kerk voor hem zou klinken.

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Zwarte jezuke is ook vereeuwigd maar de onbekende zaken zijn ook wel eens leuk om te plaatsen

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Zwarte Christus

Je gaat mij nu toch niet vertellen dat je HET houtkunstwerk van de Sint Martinuskerk, De Zwarte Christus, niet gefotografeerd hebt.... :(

Leave a comment:

• Toller
    replied

Kwam onderstaande fraaie houtgesneden objecten tegen:

Leave a comment:

Bezig...
X