Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Het vroegere Juvenaat/Kweekschoolcomplex Tongerseweg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het vroegere Juvenaat/Kweekschoolcomplex Tongerseweg

    Het vroegere Juvenaat/Kweekschoolcomplex Broeders /Bonnefantencollege-Trichter
    Tongerseweg 135 Maastricht.
    Augustus 2014.



    In Neo-Renaissance in 1909 naar een ontwerp van architect L. Faber uit Scheveningen in opdracht van de Broeders der Onbevlekte Ontvangenis gebouwd klooster. Het klooster werd in 1936 uitgebreid met een juvenaat naar een ontwerp van architect A.J.N. Boosten uit Maastricht. Het ontwerp van het juvenaat vertoont elementen van het Functionalisme.

    Het kloostergebouw is gesitueerd aan de Tongerseweg te Maastricht. Het klooster werd destijds in de laagte van de groeve gebouwd waaruit de klei voor de gebruikte baksteen werd gewonnen. Aan de achterzijde van de kapel naoorlogse aanbouwen in een bouwlaag en met platte daken.

    De bestemming van het gebouw is onbekend.

    Zie:http://www.kerkgebouwen-in-limburg.n...cht-voormalige
    Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:51.

  • #2
    Enige tijd geleden is het pand in eigendom gekomen van Xior Student Huisvesting. Xior is een Belgisch beursgenoteerd bedrijf dat kwalitatieve studentenwoningen beheert. In alle Nederlandse en Belgische studentensteden is Xior actief, ook al enige jaren in Maastricht. Xior heeft het pand inclusief de verbouwplannen overgenomen. Na voltooiing van de werkzaamheden zullen er 257 studenten komen te wonen, naar verwachting zullen de eerste bewoners in september 2019 hun intrek doen. In al haar panden is namens Xior een huismeester aanwezig, die verantwoordelijk is voor het onderhoud en voor het beheer. Ook is deze persoon het eerste aanspreekpunt voor de bewoners en de omwonenden.
    De verbouwingswerkzaamheden zullen uitgevoerd worden door Cordeel, een van oorsprong eveneens Belgisch bouwbedrijf, dat al vele jaren in Nederland actief is, ook in Maastricht. Xior en Cordeel hebben nauw contact met de gemeente over de verbouwingswerkzaamheden. Oktober 2018 is gestart met de interne sloopwerkzaamheden en het rooien van de struiken en bomen rondom het gebouw (alles uiteraard volgens de verleende omgevingsvergunning). Daarnaast zijn Cordeel en haar onderaannemers druk bezig de plannen technisch verder uit te werken.

    Een tiental direct omwonenden is van plan de oude kloostertuin weer in oude glorie te herstellen. Als iemand informatie heeft stuur die dan svp op. Ik kan ook langs komen om scans te maken met mijn smartphone.

    Opmerking


    • #3
      Tongerseweg 135

      U zou zich kunnen wenden tot de archivaris van de broeders van De Beyart (Broeders F.I.C., Brusselsestraat 38, Maastricht). Goed mogelijk dat deze nog beschikt over foto's.
      Bij het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven te Sint Agatha (bij Cuijk) ligt het papieren archief van de broeders. Daar kunt u waarschijnlijk de originele bouwtekeningen en het tuinontwerp inzien. U hebt daarvoor echter voorafgaand een schriftelijke toestemming nodig van de archivaris in Maastricht: https://www.erfgoedkloosterleven.nl/...edcentrum.html

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door FritsHoff Bekijk bericht
        Na voltooiing van de werkzaamheden zullen er 257 studenten komen te wonen
        dat lijkt me sterk daar Gemeente Mastricht aan het 40-40-40 principe vasthoud ( per jaar ) betreffende omgeving vergunning verlening
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Antonius, wat houdt dat 40-40-40-principe precies in? Van omgevingsvergunningen in Maastricht ben ik niet erg op de hoogte.

          Opmerking


          • #6
            Hallo beste Ingrid M.H. Evers,
            sorry dat ik niet eerder reageerde,

            Maar door de bouwstop die "deze krimpgemeente" Maastricht moet nakomen mag men per jaar maar een beperkt aantal woningen,
            appartementen en studenten kamers realiseren.

            Een en ander inzake de onwenselijke ongebreidelde illegale woonsituaties wordt al enkele jaren ook met terugwerkende kracht gezien die niet officieel vergunde objecten alsnog gelegaliseerd indien er een omgevingsaanvraag voor ingediend wordt.

            En die vergunningen worden dus met 40 stuk per categorie per jaar bewust gelimiteerd.
            40 kamers
            40 woningen
            40 appartementen
            Andere optie is een woning afbreken en daarvoor een in de plaats als nieuwe bouwen.

            Dus de oude en "soms waardevolle" ongebruikte gebouw substanties zomaar in een keer ombouwen in studentenkamers is niet zo maar mogelijk. Omdat dan in een dergelijk object het hele contingent dat mag gebouwd worden verbruikt zou zijn in Maastricht. Ook wordt aan de hoeveelheid studentenkamers in een straat door de Gemeente voorwaarden gesteld om de buurten leefbaar te houden etc..

            Dat het wel weer onder het mom van de woonvorm "short stay" kan in bepaalde gevallen is de nieuwe truc die toont hoe onzinnig de 40-40-40 regeling op zich is. Het maakt woningen onbetaalbaar voor nieuwe en oude Maastrichtenaren. Maar er wordt grof geld verdiend dus dat is goed echter kopers die deze regeling niet kennen weten niet waar ze aan beginnen.
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Met dank Antonius! Het lijkt me allemaal wat kortzichtig en ik heb dus gemengde gevoelens bij deze regeling. Maar ik zal wel niet de enige zijn.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                Met dank Antonius! Het lijkt me allemaal wat kortzichtig en ik heb dus gemengde gevoelens bij deze regeling. Maar ik zal wel niet de enige zijn.
                Beste Ingrid met recht heeft u gemengde gevoelens over die regelingen namelijk voor het centrum zijn geen beperkingen per straat.
                verder ga ik hier niet op in. we zijn hier al jaren over bezig..

                Opmerking


                • #9
                  ha de feiten achterhalen de wetgeving en de regels

                  wat zegt de gemeenteraad afgelopen week
                  in alle tijdschriften te lezen
                  De regeling voor woningsplitsing en omzetting naar studentenkamers wordt niet verruimd. Daartoe heeft de gemeenteraad van Maastricht dinsdagavond besloten.
                  25.06.2019 bron de Limburger
                  waarvan akte

                  er bestaat noodzaak mensen
                  er is geen oplossing voor het tekort
                  er is enkel uitbuiting wegens het tekort

                  maar de wandelaar ontdekt de leegstand en de quota toch wel in al die straten
                  ik ben verguisd

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X