Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

XII Apostelen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • XII Apostelen

    De inrichting kapel van de XII Apostelen. Alleen de schildering en de glas-in-lood ramen verwijzen nog naar de erediensten. De binnenplaats is "schattig" en de moeite waard nog eens goed te fotograferen.



    Zicht op de kapelingang linksachter richting oosten



    Zicht vanuit de kapel naar het westen



    Entree Kapel zicht oosten



    Eerste etage (ingebouwd) zicht oosten



    Schildering het laatste avondmaal aan de de oostgevel
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Erg mooi Toller, is de kapel ook te bezichtigen en het hofje?
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      In dit geval door aanbellen. Maar via de contacten van Breur kan iets worden geregeld
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Helemaal geweldig! Ik ben graag van de partij.

        Opmerking


        • #5
          Eindejaarquiz 2013

          Is deze kapel het antwoord op vraag 7 van de Eindejaarsquiz 2013 ?

          Opmerking


          • #6
            Ja Annefine! Klopt helemaal! Maar het boek waar het hele verhaal in staat, was niet meer verkrijgbaar in de Boekhandel, en niet in te zien in de Bieb! Nr. 19 van Vierkant Maastricht± Ouderenzorg in Maastricht!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              In dit geval door aanbellen. Maar via de contacten van Breur kan iets worden geregeld
              Die kan zelfs een prive-audientie met onze grote vriend Papa Francesco arrangeren, indien gewenst, dus pas maar op.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                Ja Annefine! Klopt helemaal! Maar het boek waar het hele verhaal in staat, was niet meer verkrijgbaar in de Boekhandel, en niet in te zien in de Bieb! Nr. 19 van Vierkant Maastricht± Ouderenzorg in Maastricht!
                Drie exemplaren in het magazijn, waarvan er één nooit wordt uitgeleend! Jawel, dat magazijn is niet altijd open, maar vaak wel, ook in het weekend en een enkele keer 's avonds tot negen uur. En men kan een boek ook opvragen en laten klaarleggen. Daarvoor hoef je geen lid te zijn. Lees de tips nog eens na, of kijk hier. Jammer, elletje...

                Opmerking


                • #9
                  Nr. 19

                  Stond zelfs in de chat 9+1+2+3+4+5+6=30. Geen heilig getal (12 wel). Maar omdat te herkennen moet je Breur herkennen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Drie exemplaren in het magazijn, waarvan er één nooit wordt uitgeleend! Jawel, dat magazijn is niet altijd open, maar vaak wel, ook in het weekend en een enkele keer 's avonds tot negen uur. En men kan een boek ook opvragen en laten klaarleggen. Daarvoor hoef je geen lid te zijn. Lees de tips nog eens na, of kijk hier. Jammer, elletje...
                    Ja Clio, maar als je door je werk alleen het weekend de tijd hebt...........!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      XII Apostelen

                      @ Elletje : bedankt voor de tip, ik heb het boekje meteen via de Stichting Historische Reeks op Internet voor 5 euro op de kop getikt, want nu wil ik het ook lezen!
                      Ik heb bijna alle 80 Silhouetjes doorgekeken op zoek naar de bewuste kapel + de website van de Nationale Beeldbank + het draadje van de verdwenen kapellen op Mestreechonline, daarbij veel moois en interessants tegengekomen maar niet die kapel (of eroverheen gekeken).
                      @ Breur : toen ik doorkreeg dat via de chat ook allerlei geheime berichten werden doorgegeven heb ik die rubriek ook dankbaar en veelvuldig bezocht.
                      Jouw rekensommetje heb ik inderdaad gezien, maar ik las daar ook dat Wigo(?) in Heugem op zoek zou gaan naar de kapel (?) dat bracht me in verwarring. Ik heb me vervolgens gefocust op de afbeelding van Petrus & Paulus die op de afbeelding te zien waren en naar de Petrus en Pauluskapel in Heugem gezocht die er natuurlijk niet was.
                      Ik ben benieuwd naar het boekje.

                      Opmerking


                      • #12
                        Die Wigo toch: Heugem en gouvernement!

                        Opmerking


                        • #13
                          'Ouderenzorg in Maastricht'

                          Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                          @ Elletje : bedankt voor de tip, ik heb het boekje meteen via de Stichting Historische Reeks op Internet voor 5 euro op de kop getikt, want nu wil ik het ook lezen! Ik heb bijna alle 80 Silhouetjes doorgekeken op zoek naar de bewuste kapel
                          Het 'boekje' mag gerust een boek genoemd worden, Annefine. En ja, ik heb gewaarschuwd voor addertjes onder het gras. In dit geval was dat, dat ik bij de tips etc. wel verwees naar de website van de SHRM, maar nergens beweerde dat het in de Silhouetreeks moest worden gezocht! Het betreffende boek 'Ouderenzorg in Maastricht', (auteur prof.dr. J.C.G.M. Jansen) dat hoofdzakelijk over het Twaalf Apostelenhuis gaat, is uitgekomen in de reeks Maastrichts Vierkant. Ja, daarmee heb ik je misschien een béétje op het verkeerde been gezet.

                          Zoals ik al aangaf, was de kapel nergens op het Net te vinden, noch in de oude uitmonstering, noch in de 'nieuwe'. In de chat meldde Breur dat hij haar via een andere browser toch had gezonden, maar dat bleek bij nadere bestudering onjuist. In dit geval meende hij toen serieus wat hij zei ('gevonden!'), maar als ik je een goede raad mag geven: op de chat wordt veel gekwekt, maar echte aanwijzingen geven doen we nooit. (Tenzij in een heel laat stadium en via de p-mail, maar daar heeft niemand zicht op ). Vertellen op de chat bederft de pret voor de anderen en de einduitkomst is dan ook voor niemand leuk. Dus driekwart van de tijd wordt er goedmoedig vage, en een kwart ronduit misleidende informatie gegeven. Vooral met Breur moet je op je tellen passen. Hij is de meester van de disinformatie!
                          Last edited by Clio; 25 januari 2014, 18:05.

                          Opmerking


                          • #14
                            XII Apostelen

                            @ Clio : de 'slechte vrouw' in mij heeft wel genoten van de chats, dus mijn pret is niet bedorven, en zoals gezegd ik vond die zoektocht op het verkeerde been niet onplezierig; het hoort er allemaal een beetje bij.
                            Gek genoeg zijn de Silhouetjes ook vierkant (28x28 ) maar heten ze niet zo, als hun broers/zussen van Vierkant Maastricht.

                            Niets ten nadele van de foto's van Toller en van Joep Nicolas,maar ik ben toch blij dat we in elk geval de foto van het oude interieur nog kunnen bewonderen.
                            Last edited by Annefine; 25 januari 2014, 16:31.

                            Opmerking


                            • #15
                              Meer oude foto's kom je volgens mij niet tegen. De fotograaf stond met zijn rug tegen de muur. Het was maar een kabouterkapel voor Maastrichtse begrippen.



                              Oude situatie voor de schildering van de 60-jaren.



                              Met de nieuwe schildering
                              Bron: het boekje nummer 19 van vierkant Mestreech
                              Last edited by Toller; 26 januari 2014, 10:29. Reden: Aanvullen
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X