Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kerk: de H. Hartkerk (Tongersestraat)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    Ik heb niet al mijn postings voor ogen.
    Als je die wilt nazien klik je op je naam voor in de kantlijn (dus bij je laatste posting). Er valt een rolmenuutje open met als derde mogelijkheid: 'zoek meer berichten van J.W. Ramakers en Zonen'. Als je dat aanklikt, krijg je al je postings weer in beeld, zij het dat de grens ligt bij 500. Als het er meer worden, moet je de oudere op een andere manier proberen te vinden.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 januari 2014, 05:46.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      '(...) beelden [van 'nieuwe' heiligen] zoals Lebuïnus voor [een kerk in] Deventer en in 1863 Petrus Canisius voor [de jezuïeten in] Nijmegen vroegen om uitvoerige documentatie. Cuypers/Stoltzenberg liep niet voorop met de vervaardiging van een nieuw Petrus-Canisiusbeeld. Het eerste beeld kwam van J.W. Ramakers te Geleen.'

      In het citaat zijn de aanvullingen tussen vierkante haken van mijn hand (IMHE).

      Literatuur:
      Lidwien Schiphorst, 'Een toevloed van werk, van wijd en zijd'. De beginjaren van het Atelier Cuypers/Stoltzenberg, Roermond 1852-ca. 1865, Nijmegen 2004, blz. 246.
      Beste Ingrid en andere lezers,

      Ik heb contact gehad met Lidwien Schiphorst. Ik was vaak te vinden bij het toenmalige SKKN waar zij aan verbonden was als onderzoekster. Ik heb een gesprek met haar gehad. Interessante dame overigens! Dit was een onverwachte gelegenheid en ik had haar vele dingen willen vragen. Buiten al de vragen die ik haar gesteld had. Haar boek heb ik digitaal. Het is een monumentaal werk.

      Ik kende dus de bevindingen van Schiphorst vanuit haar boek. Een van de vragen zou zijn of er afbeeldingen zijn van het betreffende Petrus Canisiusbeeld . Waar zou het beeld geplaatst zijn geweest? Interessant zou ook kunnen zijn de documentatie ervan tussen de kerkelijke instellingen en atelier Ramakers, om te zien hoe zo´n eerste beeld tot stand komt.

      Dank en hartelijke groeten,
      Joep.
      Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 6 februari 2014, 14:16.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        Als je die wilt nazien klik je op je naam voor in de kantlijn (dus bij je laatste posting). Er valt een rolmenuutje open met als derde mogelijkheid: 'zoek meer berichten van J.W. Ramakers en Zonen'. Als je dat aanklikt, krijg je al je postings weer in beeld, zij het dat grens ligt bij 500. Als het er meer worden, moet je de oudere op een andere manier proberen te vinden.
        Ik kan dus nog eventjes, dank voor de tip!
        Joep.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Het archief van P.J.H. (Pierre) Cuypers wordt bewaard bij het Nederlands Architectuur Instituut (NAI) te Rotterdam, na een fusie in 2013 onderdeel van 'Het Nieuwe Instituut". Het is opgedeeld in enkele grote bestanddelen. Het archief van de Kunstwerkplaats Cuypers en Stoltzenberg (later Cuypers en Co.) is volledig geïnventariseerd. De beschrijving ervan is als PDF bestand te downloaden.

          De inventaris heeft 417 blz. en ik heb niet gezocht naar mogelijke relaties met Ramakers. Daar heeft men tijd voor nodig, maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat er iets in de stukken van algemene aard zit (bv. in mappen met correspondentie).

          Mochten er beloftevolle beschrijvingen zijn, dan is het natuurlijk altijd mogelijk contact op te nemen met het NAI en nadere inlichtingen te vragen.
          Beste Ingrid en andere lezers,

          We kunnen met recht onza handen dicht knijpen dat het voormalige bedrijf Cuypers & Stoltzenberg dat het zijn achieven heeft kunnen bewaren! Ik wou dat het met atelier voor kerkelijke kunst J.W. Ramakers en Zonen Beeldhouwers ook het geval geweest zou zijn. Dat zou onderzoeken zo veel eenvoudiger en completer maken. Ik hoop maar vrees dat ik nooit een compleet oeuvrelijst zal krijgen van het bedrijf van mijn voorvaderen.

          95% van het archief is vernietigd. Postzegel verzamelaars deden zich te goed aan stapels brieven met postzegels die terug gingen tot 1865. De laatste eigenaar M.W.L Ramakers had jarenlang samengewerkt met Maastrichtenaar Charles Vos. Deze is gekomen met een aantal docenten van de Maastrichtse Academie om de beste modellen eruit te halen.

          Monumentenzorg heeft in 1961 enkele goed uitgewerkte tekeningen ontvangen van Henri Ramakers (1851-1925). Henri Ramakers signeerde veelal zijn tekeningen. Bij navraag bij Monumentenzorg viel er niets meer te achterhalen. Echter dit is een aantal jaren geleden. Ik zou het nog een keertje willen proberen nu er steeds meer ontwerptekeningen gedigitaliseerd worden. Heeft iemand een advies hoe ik dit het beste op kan pakken?

          Dank en hartelijke groeten!
          Joep

          Opmerking

          Bezig...
          X