Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kerk: de H. Hartkerk (Tongersestraat)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verdwenen kerk: de H. Hartkerk (Tongersestraat)

    De negentiende-eeuwse Heilig Hartkerk, de in 1976 gesloopte, tweede in Maastricht, aan de Tongersestraat, valt een beetje tussen wal en schip. Zij was te recent gebouwd om nog besproken te kunnen worden in de Monumenten van Geschiedenis en KunstA. Slootmaekers, 'architect, meester timmerman en makelaar', die ook elders huizen en kerken voor de orde ontwierp. De eerste steen van de H. Hartkerk werd gelegd op 20 april 1869. Reeds op 3 november volgde de plechtige consecratie (inwijding), al zou er de kerk eerst in 1871 geheel af zijn.

    Literatuur
    J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:27.

  • #2
    Beoordeling ontwerpLiteratuur
    J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:27.

    Opmerking


    • #3
      Heilig Hartkerk, interieur (1)

      De Heilig Hartkerk was verdeeld in drie beuken. Een foto van het interieur van het middenschip is te vinden bij Tesser (fotopagina tussen blzz. 48-49). Van een kapel kan men bij dit gebouw niet meer spreken, het was een kerk. Een paar mooie foto's zijn te vinden in Monument,Adolf Lecomte (1850-1921), die reeds op jonge leeftijd docent zou worden in de ornamentale kunst.

      Literatuur
      J. Tesser, blz. 44-45.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 15:09.

      Opmerking


      • #4
        Heilig Hartkerk, interieur Literatuur
        J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:29.

        Opmerking


        • #5
          Heilig Hartkerk, interieur (3)

          De verdere aankleding van de kerk kwam over een langere periode tot stand. Wegens gebrek aan fondsen duurde het tot 1888 voordat er in Aken bij de firma Stahlhut een orgel werd gekocht, dat op 12 maart plechtig zou worden ingezegend.

          Het vele witte marmer in de kerk gaf haar een koele, zo niet koude aanblik. In 1892 bracht een Parijse firma hete luchtverwarming aan, mogelijk de eerste in Maastricht, hetgeen in elk geval de reële temperatuur omhoog schroefde.

          Om de gevoelsmatig koele indruk te weren, kreeg de kerk ongeveer tezelfder tijd een beschildering. Tesser merkt misprijzend op: Tesser schrijft dat het archief van het huis te Maastricht verloren is gegaan.

          Literatuur
          J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:31.

          Opmerking


          • #6
            Heilig Hartkerk, interieurgebroeders Goyenantiquair Wolters. Van enkele reliekschrijnen weten we dat Wolters ze geschonken heeft aan de kerk van Wyckerveld. Dit was de enkele jaren geleden gesloopte kerk van de H. Familie; mij is onbekend wat er met deze relieken is gebeurd.

            De rest van het interieur van de H. Hartkerk is verwaaid in de stormwind van de kerkelijke kaalslag in de jaren 1960-1970. Het zou geweldig zijn als Wolters nog enige documentatie had van zijn verkopen, maar dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk. En zelfs dan zijn we bijna vijftig jaar verder, de handel staat niet stil.

            Literatuur
            J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952.
            Click image for larger version  Name:	jezuïetenkerk Tongersestraat, verkoop inboedel.jpg Views:	1 Size:	95,3 KB ID:	90680
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:38.

            Opmerking


            • #7
              De kloosterkapel aan de Tongersestraat 53'Het bestond uit een koperen opstand, met gedreven kaarsenbanken en tabernakeldeur.'
              Deze nieuwe huiskapel werd op 15 juli 1884 ingezegend en zou tot de grote verbouwing in 1940-41 in gebruik blijven.

              Literatuur
              J. Tesser, , Maastricht 1952, 49-51, alwaar citaat.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:40.

              Opmerking


              • #8
                De kloosterkapel aan de Tongersestraat 53kruisweg (1953). De kunstenares Marianne van der Heijden verzorgde een aantal voor de 'blinde' absis (1953-56), later uitgebreid met taferelen op de triomfboog boven de absis (1956-58 ). Zo heeft de kapel nog ruim twintig jaar dienst gedaan, tot aan het vertrek van de sociëteit uit Maastricht op 27 augustus 1967.

                De reden dat ik nader ben ingegaan op de kloosterkapel

                Het zeker herinneren.









                Aula in de voormalige kloosterkapel, gezien naar het westen.

                Literatuur
                J. Tesser, , Maastricht (Veldeke) 1952. Daarnaast de KB Krantenbank.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:43.

                Opmerking


                • #9
                  Beste Ingrid,

                  Dank je wel voor de uitvoerige beschrijving van de verdwenen H. Hartkerk. Jammer dat er weinig foto materiaal van het interieur is.

                  Ik bewonder je uitvoerige rapportages!
                  Joep.

                  Opmerking


                  • #10
                    Uit het Leuvense kenden de jezuïeten het in België zeer bekende atelier van de gebroeders Goyen. In Nederland waren zij op de hoogte van de kunstwerkplaatsen van Cuypers te Roermond. Zowel de kunstenaar Oor als de beeldhouwer Geelen werkte bij Cuypers. Het atelier Ramakers op zijn beurt deed veel uitvoerend werk voor Cuypers.

                    Atelier Ramakers deed veel uitvoerend werk voor atelier Cuypers & Stolzenberg. Dat weet ik uit familie overlevering.

                    Mijn vragen zijn:
                    1) Waar heb jij, Ingrid, het vandaan dat atelier Ramakers veel werk uitvoerde voor atelier Cuypers & Stolzenberg uit Roermond?

                    2) Is het te achterhalen wat atelier Ramakers uitvoerde voor Cuypers & Stolzenberg?

                    Bijvoorbaat dank voor de reacties en uw tijd!

                    Joep Janssen

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      gebroeders Goyen (door Tesser vermeld als Goyers). In Nederland waren zij op de hoogte van de kunstwerkplaatsen van Cuypers te Roermond. Zowel de kunstenaar-beeldensnijder Oor als de beeldhouwer Geelen werkten bij Cuypers. Het atelier Ramakers op zijn beurt deed veel uitvoerend werk voor Cuypers.
                      In de vorige posting werd niet helemaal duidelijk dat het eerste gedeelte een citaat was, dat hier te vinden is. Inmiddels heb ik de tekst daar aangepast met de uitbreiding: 'volgens de mondelinge overlevering binnen de familie'. Want dat is de herkomst van mijn opmerking, Joep. Jijzelf hebt dat ergens gesteld. Ik heb even zitten zoeken in alle door jou gestarte draadjes en geplaatste postings. Wat ik tot nu toe heb gevonden, is meer een suggestie voor dat uitvoerend werk voor Cuijpers en Stoltzenberg, dan dat het er met zoveel woorden staat (zie hier en hier
                      Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                      Is te achterhalen wat atelier Ramakers uitvoerde voor Cuypers & Stolzenberg?
                      Het is Stoltzenberg (met T) . Ik zal er het proefschrift van Lidwien Schiphorst eens op nazien en er eventueel een telefoontje aan wagen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:45.

                      Opmerking


                      • #12
                        Archief Kunstwerkplaats Cuypers en Stoltzenberg (1851-1879)

                        Het archief van P.J.H. (Pierre) Cuypers wordt bewaard bij het Nederlands Architectuur Instituut (NAI) te Rotterdam, na een fusie in 2013 onderdeel van 'Het Nieuwe Instituut". Het is opgedeeld in enkele grote bestanddelen. Het archief van de Kunstwerkplaats Cuypers en Stoltzenberg PDF bestand te downloaden.

                        De inventaris heeft 417 blz. en ik heb niet gezocht naar mogelijke relaties met Ramakers. Daar heeft men tijd voor nodig, maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat er iets in de stukken van algemene aard zit (bv. in mappen met correspondentie).

                        Mochten er beloftevolle beschrijvingen zijn, dan is het natuurlijk altijd mogelijk contact op te nemen met het NAI en nadere inlichtingen te vragen.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:46.

                        Opmerking


                        • #13
                          De Petrus Canisius van Ramakers

                          N.B. In het citaat zijn de aanvullingen tussen vierkante haken van mijn hand (IMHE).

                          Literatuur:
                          Lidwien Schiphorst, 'Een toevloed van werk, van wijd en zijd'. De beginjaren van het Atelier Cuypers/Stoltzenberg, Roermond 1852-ca. 1865, Nijmegen 2004, blz. 246.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:47.

                          Opmerking


                          • #14
                            De Petrus Canisius van RamakersLiteratuur:
                            Lidwien Schiphorst, 'Een toevloed van werk, van wijd en zijd'. De beginjaren van het Atelier Cuypers/Stoltzenberg, Roermond 1852-ca. 1865, Nijmegen 2004, blz. 246-247.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 mei 2017, 14:48.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              In de vorige posting werd niet helemaal duidelijk dat het eerste gedeelte een citaat was, dat hier te vinden is. Inmiddels heb ik de tekst daar aangepast met de uitbreiding: 'volgens de mondelinge overlevering binnen de familie'. Want dat is de herkomst van mijn opmerking, Joep. Jijzelf hebt dat ergens gesteld. Ik heb even zitten zoeken in alle door jou gestarte draadjes en geplaatste postings. Wat ik tot nu toe heb gevonden, is meer een suggestie voor dat uitvoerend werk voor Cuijpers en Stoltzenberg, dan dat het er met zoveel woorden staat (zie hier en hier). Ik vermoed dan ook dat het in onze privé-briefwisseling duidelijker ter sprake is gekomen, want alleen op basis van deze twee postings zou ik niet zo stellig zijn geweest over dat uitvoerend werk. De p-mail heb ik echter gewist.
                              Het is Stoltzenberg (met T) . Ik zal er het proefschrift van Lidwien Schiphorst eens op nazien en er eventueel een telefoontje aan wagen.
                              Beste Ingrid,

                              Goed dat jij dit stelt. Ik heb niet al mijn postings voor ogen. En dit is komt inderdaad uit familie-overlevering. Er bestond namelijk een "levendige" samenwerking tussen atelier Cuypers & Stoltzenberg en atelier. Over en weer bleken er beeldhouwers voor dan Atelier Cuypers en dan weer voor atelier Ramakers te werken.

                              Een aantal keren heeft Pierre Cuypers de ateliers bezocht. Mij bekend zijn:
                              1) Een keer bij de gelegenheid bij het behalen van de Ereprijs met Gouden Medaille op de Internationale tentoonstelling voor Kerkelijk Kunst in Den Bosch in 1909 door atelier Ramakers. De Eremedaille voor werken in College van Herve (Belgie) (lambrisering) en voor zijaltaren voor de Abdij in Valdieu (Belgie). En de gouden medaille voor het Mariabeeld bestemd voor de Zusters onder de Bogen in Maastricht

                              2) Ik ben in bezit van een brief van Louis Ramakers (1900-1982), de laatste telg van het beeldhouwersgeslacht en eigenaar van het atelier, geschreven in Mei 1967. In deze brief worden bekende personen, geestelijke en wereldlijke leiders die het atelier bezochten. Ik citeer de teksten
                              "Dr. P.H.J. Cuypers met een aantal hoofd-ambtenaren van Monumenten Zorg uit Den Haag. Bij gelegenheid van de volledige restauratie der Theoteca in de basiliek van Meerssen heeft Dr. P.H.J. Cuypers opdracht gegeven afgietsels te maken, welke zijn geplaatst in het Rijksmuseum te Amsterdam."

                              Bijlagen:
                              Foto 1) Lambrisering van het College Marie-Thérèse in Hervé (Belgie), dit is nog te bewonderen
                              Foto 2) Maria-altaar uit Abdij Valdieu. Dit altaar is inmiddels verwijderd.

                              P.s.:
                              1) Een foto van het Maria beeld is al eerder geplaats onder draadje van de Klooster Zusters onder de Bogen.
                              2) Voor de kloosterbierliefhebbers onder ons. Abbaye Valdieu kloosterbieren zijn verrukkelijk! Een aanbeveling!
                              Bestanden bijvoegen
                              Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 8 januari 2014, 02:00.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X