Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ursulinenklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Buste van Wilhelmina en Willem III

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Lijkt wel dezelfde buste, of ontgaat mij iets?
    Laat je niet foppen, Toller. Het is dezelfde vormgeving, maar een ander exemplaar. Breur vond het plaatje op de website van een historische vereniging die zich bezich houdt met Waalwijk/Besoijen. Volgens de site is het een buste van de piepjonge, 18-jarige koningin. In Besoijen zou het beeld lang in de raadszaal hebben gestaan, hetgeen de puntgave staat verklaart. Overigens geloof ik niet dat de twee beelden helemaal identiek zijn.

    Wat betreft de mannelijke buste: volgens mij is het Willem III. Dat lijkt ook logisch: de overleden koning en zijn opvolgster. Waarom zou men een zeer jonge koningin naast een prins Hendrik hebben geplaatst, die pas in 1901 in zicht kwam? Het zou natuurlijk kunnen, maar dan vind ik de jonge Hendrik niet erg lijken op het beeld. Hij heeft in elk geval nog lang geen baard. En hij heeft behalve korte tijd dat sikje naar ik meen nooit een volwassen baard gehad.

    De vraag is natuurlijk: Waar komen die beelden vandaan en hebben ze enige relatie tot het gebouw?
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:37.

    Opmerking


    • #32
      Kwam deze foto vandaag tegen.
      Bestanden bijvoegen
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #33
        Even snel in het Ursulinenklooster aan de Grote Gracht geweest. Morgen een iets grotere reportage. Enkele leuke snapshots.
        Bestanden bijvoegen
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #34
          Zijn die dingen ook allemaal te zien voor personen die de daar nu huizende instelling bezoeken, c.q. het museum in de kapel bekijken?

          Opmerking


          • #35
            Jaaaa, je loopt via het restaurant naar het gedeelte voor de refter.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #36
              Vandaag een honderdtal foto's gemaakt van in hoofdzaak:
              de gewelfde kelders, duizenden losse vloertegels, vloeren op de begane grond, een tableau in de gang van de kapel, de chambrettes van de internen, opgeslagen kerkschatten op de zolder, chique chambrettes van de nonnen, de varkensstal met trog in de tuin bij de school, de resterende voet van een gestolen standbeeld, een buitengewoon beeld met de Mestreechse ingel, teveel om op te noemen.
              Het systeem laat maar een beperkt aantal foto's per bericht toe. Misschien heeft iemand anders een idee hoe ik dit varkentje kan wassen, om iedereen te kunnen laten meegenieten. Ik heb nu een kleine selectie gemaakt, maar weet dat kenners nieuwsgierig zijn naar de andere foto's.
              Bestanden bijvoegen
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #37
                Ik kan er wel een filmpje van maken ...

                Opmerking


                • #38
                  Kloosterkapel Zusters Ursulinen (Maastricht)

                  De Kloosterkapel van de Zusters Ursulinen is de voormalige kapel van het klooster van de Zusters Ursulinen aan de Capucijnenstraat 122 in Maastricht. Het gebouw is een rijksmonument.
                  De kapel werd in 1890 gebouwd in opdracht van de familie Claereboets, die rijk was geworden met het fabriceren van behangselpapier. In de jaren 1850 traden twee leden van deze familie in bij de Ursulinen, waarna de orde veel financiële steun kreeg bij de bouw van hun kloostergebouwen en scholen. Als architect werd Johannes Kayser aangetrokken, die eerder al de Sint-Pieter boven voor de familie Claereboets mocht bouwen en in dezelfde periode ook verantwoordelijk was voor hun grafkapel op de Algemene Begraafplaats Tongerseweg.
                  Kayser ontwierp een driebeukige kapel met vijfzijdig gesloten priesterkoor in neogotische stijl. Op de kapel staat een dakruiter met naaldspits. De zijgevels worden ondersteund door steunberen en luchtbogen. De korte zijden van het schip zijn versierd met de voor het oeuvre van Kayser typerende trapgevels.
                  Binnen wordt de kapel overdekt met gemetselde kruisribgewelven. Het interieur is nog grotendeels in oorspronkelijke staat, alleen de oorspronkelijk gepolychromeerde muren zijn witgeverfd. De zijbeuken worden met paneeldeuren van het schip gescheiden, zodat de kerkruimte eenvoudig konden worden vergroot. De vloer is ingelegd met een marmeren mozaïek in zwart, rood en wit. De apsis heeft een koorgang en wordt ondersteund door acht zwarte marmeren zuilen met kapitelen in de Korinthische orde.
                  De kapel wordt tegenwoordig gebruikt als heiligenbeeldenmuseum. Naast de kapel en het klooster bouwden de zusters Ursulinen in de directe omgeving een scholencomplex bestaande uit een lagere meisjesschool (Capucijnenstraat 120), een lyceum voor meisjes (Grote Gracht 76) en een kweekschool (Capucijnenstraat 11.
                  Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klooste...en_(Maastricht)

                  Deze orde was in het Statenkwartier van Maastricht gevestigd en heeft in 2006 de stad Maastricht verlaten.

                  Meer over de historie van deze orde kunen jullie lezen op http://www.mestreechonline.nl

                  Copyright foto's: Stichting MestreechOnline.

                  Last edited by Breur; 18 december 2014, 10:51.

                  Opmerking


                  • #39
                    Een tochtje over de begraafplaats aan de Tongerseweg leverde voor de ingang van de kapel twee beelden op van Andre Claereboets en zijn dochter:



                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #40
                      Het zijn twee beelden die de ingang sieren van de kapel.



                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #41
                        Was vandaag weer op fotojacht en nu in een kloosterkapel, maar ja waar was dit ook al weer

                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #42
                          Lijkt mij iets van Kayser.

                          Opmerking


                          • #43
                            @Toller Was vandaag weer op fotojacht en nu in een kloosterkapel, maar ja waar was dit ook al weer


                            Acht gottekekes toch, weet hij het nu al niet meer
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik weet het maar jullie????



                              Misschien nu!!!!!
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #45
                                Er staat er weer zo eentje met een soort wasbord. De H. Caecilia!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X