Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Broeders van liefde.

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    started a topic Broeders van liefde.

    Broeders van liefde.

    Op Sint-Pieter worden eind 19de eeuw regelmatig "broeders van liefde" uit Maastricht begraven. Weet iemand tot welke orde zij behoorden en waar zij in Maastricht gevestigd waren?

  • Breur
    replied
    Uit de kerkhofadministratie van St. Pieter.


    14 december 1895 werd Theodorus Steenbergen als eerste begraven. Hij was 4 september 1858 te Rosmalen geboren als zoon van Leonardus STEENBERGEN en Antonia VAN DER PLAS. Theo overleed 11 december 1895, 37 jaar oud te Maastricht.

    Petrus Antonius ELDERS, zoon van Antonius ELDERS en Maria TUNNISSEN, werd geboren omtrent 1828 te Goch (Duitsland). Hij overleed 9 augustus 1899, 71 jaar oud te Maastricht en werd 11 augustus 1899 te St. Pieter begraven.

    Jacobus Joannes Wilhelmus TILLEMAN, zoon van Willem TILLEMAN en Catharina Gesina VAN HULST, werd geboren omtrent 1824 te Amsterdam. Hij overleed 7 november 1899, 75 jaar oud te Maastricht en werd begraven op 10 november 1899 te St. Pieter.

    Ludovicus DE RIJK, zoon van Christianus DE RIJK en Maria VAN NEERVEN, werd geboren op 8 januari 1817 te Boxmeer. Hij overleed 24 december 1901, 85 jaar oud te Maastricht en werd 27 december 1901 te St. Pieter begraven.

    Petrus Stephanus TRIX, zoon van Antonius TRIX en Catharina Gertrudis (Geertruida Maria) COMPANS, werd geboren op 6 december 1833 te Boxmeer. Hij overleed 11 april 1902, 68 jaar oud te Maastricht en werd 14 april 1902 te St. Pieter begraven.

    Wilhelm Anton Justus Marinus DAVID, zoon van Michel DAVID en Joanna Maria Elisabetha FRIETMAN, werd geboren omtrent 1830 te 's-Hertogenbosch. Hij overleed 6 mei 1902, 72 jaar oud te Maastricht en werd begraven op 9 mei 1902 te St. Pieter.

    Lodewijk Joannes VOOGT, zoon van Wouter Johannes VOOGT en Maria Elisabeth VAN ARKEL, werd geboren op 22 maart 1861 te Schiedam.
    Lodewijk overleed 1 juni 1902, 41 jaar oud te Maastricht en werd begraven op 4 juni 1902 te St. Pieter.

    Jan Hubert LEERS, zoon van Jan Leonard LEERS en Hubertina ARETZ, werd geboren op 11 april 1883 te Heerlen. Hij overleed 26 juli 1902, ruim 19 jaar oud te Maastricht en werd 28 juli 1902 te St. Pieter begraven.

    Antonius Johannes ARNOLDS, broeder Bernardinus, zoon van Johannes Jacobus ARNOLDS en Mechelina VAN STEENBERGEN, werd geboren op 28 december 1826 te Rotterdam. Hij overleed 25 april 1903, 76 jaar oud te Maastricht en werd 28 april 1903 te St. Pieter begraven. Hij was oud-algemeen overste.

    Jean Michel SOLHEID, zoon van Hubert SOLHEID en Margerith DEMOULIN, werd geboren omtrent 1831 te Remonval (Duitsland). Hij overleed 16 maart 1904, ruim 73 jaar oud te Maastricht en werd 19 maart 1904 te St. Pieter begraven.

    Andries Jozef WIJNEN, zoon van Jan Jacob WIJNEN en Anna Maria STIJFS, werd geboren op 4 juni 1858 te Heerlen. Hij overleed 6 september 1904, 46 jaar oud te Maastricht en werd 9 september 1904 te St. Pieter begraven.

    Hendrikus VAN BREE, zoon van Willem VAN BREE en Wilhelmina PETERS, werd geboren op 15 april 1871 te Vlierden. Hij overleed 29 september 1904, 33 jaar oud te Maastricht en werd 1 oktober 1904 te St. Pieter begraven.

    Hendrikus LEIJSSEN, zoon van Hendrik LEIJSSEN en Maria Agnes JANS werd geboren omtrent 1852 te Kleinebrogel (België). Hij overleed 29 december 1907, 55 jaar oud te Maastricht en werd 31 december 1907 te St. Pieter begraven.

    Christiaan VAASSEN, zoon van Nicolaas VAASSEN en Anna Gertruid KEUBGEN, werd geboren op 4 januari 1837 te Meerssen. Hij overleed 11 juni 1908, 71 jaar oud te Maastricht en werd 13 juni 1908 te St. Pieter begraven.

    Joannes Leonardus Antonius VAN HEES, zoon van Joannes Christiaan HEES (VAN HEES) en Maria Elisabeth VOS werd geboren op 30 augustus 1859 te Echt. Hij overleed 9 juli 1908, 49 jaar oud te Maastricht en werd 13 juli 1908 te St. Pieter begraven.

    Joannes BAETENS, zoon van Antonius BAETENS en Elisabeth DE BOITSELIER, werd geboren omtrent 1834 te Liedekerke (België). Hij overleed 11 september 1909, 75 jaar oud te Maastrich en werd 13 september 1909 te St. Pieter begraven.

    Als laatste werd te St. Pieter begraven Franciscus Antonius HOMPESCH, zoon van Franciscus Antonius HOMPESCH en Clara Catharina TERMEIJTELEN. Franciscus werd geboren omtrent 1827 te Amsterdam. Hij overleed 22 januari 1910, 83 jaar oud te Maastricht en werd 25 januari 1910 te St. Pieter begraven.

    Op de steen op het kerkhof aan de Anjoulaan staat dat er 49 personen van het kerkhof van St. Pieter werden overgebracht. De exhumatie en overbrenging heeft plaatsgevonden in september 1923.


    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Begraafplaats Anjoulaan

    Vanmiddag naar de begrafenis geweest van Jan van Haaren, een 82-jarige broeder die lang in Chili had gewerkt. Na afloop even gekeken naar de plaquettes met namen tegen de enige muur (kant Anjoulaan). Het blijken er vier te zijn, twee aan twee. Behalve een stichtelijke tekst erboven, bevatten de platen uitsluitend de namen van (waarschijnlijk) de eerste broeders. Achter elke naam volgt het geboortejaar en vervolgens (zonder piunten of komma's) dag, maand en jaar van overlijden. Er zijn tientallen namen en fotograferen is lastig als je digibeet bent. Zelf zou ik de inscripties het liefst met koolstof zichtbaarder maken.

    Overigens heeft mgr. Rutten een fors grafmonument, evenals broeder Bernard Hoecken. Het enige portretje is te vinden op de zerk voor een vijfitenjarige jongen, Antoon Daams, die ca. 1935 stierf tijdens zijn kweekschooljaren.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2019, 18:39.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Je hebt een goede koop gedaan, Pier. Het grootste deel van het boek is een uitvoerige schets van de eerste helft van de negentiende eeuw in Maastricht, en daar is bijna niets (goeds) over te vinden. Hier had een mooie promotie in gezeten.

    Wat betreft de geschiedenis van de congregatie: jammer dat Tagage door omstandigheden binnen de kloostergemeenschap nooit het op de Franse titel aangekondigde tweede deel heeft kunnen schrijven.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 maart 2012, 11:19. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    (...)
    Literatuur
    * Br. Sigismund Tagage, Maastricht, bakermat van een congregatie, 1800-1850, Maastricht 1965. 245 blz.
    (..)
    Ik kwam dit boek toevallig vandaag tegen in de tweedehands winkel "Twiede Hands, Twiede Kans", aan de Francois de Veijestraat 9 te Maastricht voor slecht € 3,--.

    Dus als iemand iets uit dit boek opgezocht wil hebben, dan hoor ik het wel.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Helemaal correct, Breur, maar als je jezelf citeert, mag je ook wel je eigen website noemen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 maart 2012, 21:42. Reden: inkorting

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik zal mijzelf citeren, omdat Ingrid terecht een opmerking maakte over het verschil tussen het begrip kerkhof en begraafplaats:

    Ludovicus Hubertus RUTTEN geboren op 8 december 1809 te Maastricht. Louis Hubert overleed in 16 december 1891, 81 jaar oud. Louis Hubert werd begraven te Maastricht op de Algemene Begraafplaats Tongerseweg. In december 1991 echter werden zijn stoffelijke resten met grote eerbied overgebracht naar de begraafplaats van de Broeders FIC Anjoulaan te Maastricht. In 1840 stichtte hij in het pand In den Rooden Leeuw, gelegen aan de Bogaardenstraat nr. 50, de Congregatie van de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis. Deze stond aanvankelijk vooral bekend als de Broeders van Maastricht en later als de Broeders van de Beyart. Zie: Brothers FIC.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Anjoulaan: kerkhof of begraafplaats?

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    ik kan beschikken over de sleutels van het kerkhof (dat is wel handig als je het kerkhof wilt verlaten )
    Wat die sleutels betreft: die kan een belangstellende lenen aan de receptie van De Beyart (Brusselsestraat 38 ).

    En secuur als wij altijd pogen te zijn: 'de Anjoulaan' is geen kerkhof maar een begraafplaats. Een kerkhof bevindt zich rond of direct in de nabijheid van het kerkgebouw: een hof bij de kerk. Een begraafplaats mag dan soms een kapel hebben: het is en blijft een begraafplaats.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2019, 18:26.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Franciscanen (ofm) en broeders (fic)

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Van Heel spreekt over orde in zijn "Necrologium van de minderbroederkloosters te Maastricht en te Lichtenberg (Slavante)", Publications de la Société Historique et Archéologique dans le Limbourg 86-87 (1950-1951) blz. 273-336. Zie verder:

    Is dit een uitzondering?
    Nee, het is precies zoals het zijn moet. 'Minderbroeders' is een andere naam voor franciscanen (ik heb dat inmiddels hierboven aangevuld), en zoals ik al aangaf zijn de franciscanen een orde, omdat ze gesticht zijn vóór het concilie van Trente. De afkorting voor de orde waartoe deze pater Gordijn behoorde is OFM, ofwel Ordo fratres minorum, ofwel Orde van de Minderbroeders. Dit is de officiële naam, maar omdat zij gesticht zijn door de Heilige Franciscus, zijn ze ook algemeen bekend als 'franciscanen'. Binnen de orde zijn er priester-gewijden (paters) en niet-priesters. Maar van huis uit zijn het dus allemaal 'broeders'. Vandaar dat de advertentie spreekt van 'zijn franciscaanse medebroeders'.

    Deze pater Gordijn is iemand anders dan de in de advertentie eveneens genoemde broeder Gordijn, die broeder was bij de congregatie van Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (FIC), beter bekend als broeders van de Beyart, of broeders van Maastricht. Deze congregatie heeft nooit paters gekend. Paters zijn altijd priesters in een kloosterorde, of in sommige congregaties (bv. de redemptoristen), of bij de jezuïeten.

    Wel zijn bij de congregatie FIC in de jaren zeventig en later bij hoge uitzondering enkele broeders na een volledige seminarie-opleiding tot priester gewijd. Voor de meeste bezoekers van Mestreech Online is daarvan broeder Sigismund Tagage waarschijnlijk de bekendste. Conform de statuten verandert de aanspreekvorm van de tot priester gewijde broeders in deze congregatie niet; zij blijven 'broeder', worden geen 'pater'.

    Tja, het is best ingewikkeld met al die nuances. Als je er mee opgegroeid bent, is het vanzelfsprekend. Zo niet, dan luistert het heel nauw.

    Voor de goede orde: FIC betekent Fratres Immaculatae Conceptionis, ofwel Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2019, 18:37.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Inmiddels heb ik gesproken met de toenmalige grafdelver van de Anjoulaan. Mgr. Rutten opgegraven op de Begraafplaats Tongerseweg en herbegraven aan de Anjoulaan. De overige broeders werden begraven op het kerkhof van St. Pieter en van daaruit opgegraven en eveneens naar de Anjoulaan overgebracht.

    Dit is te lezen op de twee grote muurplaquettes, zoals Ingrid al vermeldde. Ik heb er (nog) geen foto's van, maar ik kan beschikken over de sleutels van het kerkhof (dat is wel handig als je het kerkhof wilt verlaten )

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Hoe zit het dan met de gouverneur, die in 1857 spreekt van een armen- en een bijzondere school van Broeders van Liefde? En met de koster van Sint Pieter, die op het eind van de negentiende eeuw 'broeders van Liefde' begraaft op Sint Pieter Boven?
    In de bijlage de notatiewijze van de koster van Sint-Pieter.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Wat betreft begraven: sinds de bouw van de kweekschool op de Tongerseweg (1907-1909) beschikken de broeders van Maastricht over een eigen begraafplaats aan (nu) de Anjoulaan. Oprichter en priester Louis Rutten was voorheen begraven op de Algemene Begraafplaats en is later herbegraven bij de kweekschool. Of er in de negentiende eeuw ooit broeders van Maastricht onder de foutieve omschrijving 'broeders van Liefde' te ruste werden gelegd op Sint Pieter, heb ik niet kunnen vinden.

    Wel hebben er op de Anjoulaan herbegravingen plaats gehad. Op twee grote muurplaquettes zijn de namen van deze overleden samengebracht. Misschien dat daarop ook vermeld wordt waar deze stoffelijke resten zich eerder bevonden.
    Ik ken iemand die bij de herbegravingen is geweest. Ik zal deze persoon vragen naar het gebeuren.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Het was geen orde Breur, maar een congregatie.
    Van Heel spreekt over orde in zijn "Necrologium van de minderbroederkloosters te Maastricht en te Lichtenberg (Slavante)", Publications de la Société Historique et Archéologique dans le Limbourg 86-87 (1950-1951) blz. 273-336.

    Zie verder:



    Is dit een uitzondering?

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Broeders van Maastricht versus Broeders van Liefde / van Gent (3)

    Verder dan een kortstondige introductie in het kloosterleven is de invloed van de Broeders van Gent (Broeders van Liefde) niet gegaan. Er is na 1840 geen enkele relatie van de Broeders van Maastricht met de laatsten meer te vinden.

    Hoe zit het dan met de gouverneur, die in 1857 spreekt van een armen- en een bijzondere school van de Broeders van Liefde? En met de koster van Sint Pieter, die op het eind van de negentiende eeuw 'broeders van Liefde' begraaft op Sint Pieter Boven?

    Wat betreft de eerste: ik vermoed dat Van der Does de Willebois al dan niet bewust een onjuiste benaming heeft gebruikt. Hij wist van de aanvankelijke connectie met St.-Truiden en het is een feit dat een van de doelstellingen van de Broeders van Liefde uit Gent het onderwijs aan arme volkskinderen was; net zoals dat gold voor de Broeders van Maastricht. Bovendien liepen de laatsten geruime tijd rond in een zelfde (voor de tijdgenoten herkenbaar) habijt. Of er inderdaad in de jaren 1850 Broeders van Liefde in het Maastrichtse onderwijs zaten, is natuurlijk gemakkelijk na te gaan in het bevolkingsregister. Maar noch Ubachs, noch Tagage, beide broeder van Maastricht en beide auteur over het Maastrichtse lager onderwijs, reppen van deze 'concurrentie'.

    Wat betreft begraven: sinds de bouw van de kweekschool op de Tongerseweg (1907-1909) beschikken de broeders van Maastricht over een eigen begraafplaats aan (nu) de Anjoulaan. Oprichter en priester (niet-broeder) Louis Rutten was voorheen begraven op de Algemene Begraafplaats (Tongerseweg) en is later herbegraven bij de kweekschool. Of er in de negentiende eeuw ooit broeders van Maastricht onder de foutieve omschrijving 'broeders van Liefde' te ruste werden gelegd op Sint Pieter, heb ik niet kunnen vinden.

    Wel hebben er op de Anjoulaan herbegravingen plaats gehad. Op twee grote muurplaquettes zijn de namen van deze overledenen samengebracht. Misschien dat daarop ook vermeld wordt waar deze stoffelijke resten zich eerder bevonden.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2019, 18:24.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Broeders van Maastricht versus Broeders van Liefde / van Gent (2)

    Ruttens novicen doorliepen een verkort noviciaat in een huis van de Broeders van Liefde in St.-Truiden. De laatsten zijn beter bekend onder de naam Broeders van Gent (waar het moederhuis stond). Zij hielpen ook de Broeders van Oudenbosch op streek. Toen in 1839/1840 de politieke situatie in Limburg veranderde (eind Belgische Opstand), kwam aan het noviciaat van Bernard Hoecken om diverse redenen een abrupt einde. Het voert te ver om dat hier uiteen te zetten; het is allemaal te vinden in de onderstaande literatuur.

    Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden? De eerste Broeders van Maastricht liepen in soortgelijke kleding als de Broeders van Gent. Eerst jaren later zijn er kleine aanpassingen gedaan aan habijt, jas en hoed. Ook de kloosterregel was aanvankelijk die van de Broeders van Gent. Het heeft de eerste overste, Bernard Hoecken, decennia gekost om die aan te passen aan de eigen behoeften en goedgekeurd te krijgen in Rome.

    Literatuur
    * Br. Sigismund Tagage, Maastricht, bakermat van een congregatie, 1800-1850, Maastricht 1965. 245 blz.
    * P.J.H. Ubachs, Meesters uit Maastricht, Historische schets van de broeders van Maastricht, 1840-2000, (Vierkant Maastricht, 31), Maastricht 1999. 140 blz.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2019, 18:20.

    Leave a comment:

Bezig...
X