Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kapel: Sint-Catharinakapel en -gasthuis

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik voel een nieuw draadje aankomen: Verdwenen klooster in Maastricht: het klooster der Witte Vrouwen....

    Ik ken die tekening overigens niet en ben wel benieuwd!
    Dat leek me op het moment dat ik 'm zag even niet relevant maar als ik in de buurt ben zal ik ook daarvan een fotokopie maken.

    Overigens wacht ik tot jullie bekomen bent van deze heftige sessie om dan het raadsel van de Heilige Geestkapel te berde te brengen. De Witte Vrouwen is m.i. niet zo'n raadsel en we weten er tamelijk veel van, dacht ik. Maar daar kan ik dus wat misgelezen hebben.

    Opmerking


    • Op weg naar een eindconclusie

      Wat denken jullie van de volgende hypothese.
      De gasthuiskapel van begin 14e eeuw raakte door de bebouwing van de Boschstraat en achterliggende straten ingebouwd en lag wel degelijk op de locatie zoals weergegeven door El Loco, "D" in post#56. Door de vordering van de St.Matthijs en het uitwijken naar de St.Catharinakapel bleek deze veel te klein voor de parochie. Die kocht in of vlak na 1633 (twee?) percelen aan de Markt en bouwde daarop een nieuwe kerk (post#82). Eerst een simpele zaalkerk die in de eeuw daarna uitgebouwd werd tot de kerk van de maquette.

      Overigens hebben we met deze discussie enkele passages in zeer gerenommeerde geschriften gecorrigeerd.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Volgens mij refereert burgemeester aan een andere tekening van Van Gulpen, afgebeeld in het Silhouetje over de Sint-Matthijs. Daarop is een groter stuk van de oostelijke wand van de Boschstraat te zien, tot aan de Markt toe. Zal er vanavond een scan van plaatsen.
        Ik wacht nog steeds met spanning op de scan, El Loco. Is dat de tekening in pen en gewassen inkt uit 1845? Die heeft een standpunt meer op de Markt voor het stadhuis en toont inderdaad meer van de gevelwand.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Hoe verklaar je dan op de tekening van Van Gulpen van de Boschstraat dit helemaal niet te zien is (zie o.m. het silhouetje p. 12)?
          Dit is de tekening waar burgemeester in post #83 aan refereerde:


          En een detail met het bewuste stukje Boschstraat volgens het onderschrift ±1840:


          Uit: P.J.H. Ubachs, St Matthijskerk, Maastrichts Silhouet 13, Maastricht, 1983, p.12. De maker van de tekening wordt daar niet genoemd en is wellicht onbekend.

          De tekening laat weinig details zien en de gevel van de kapel, zoals Van Gulpen die tekende, is niet direct te herkennen. Of zou het die tamelijk onopvallende witte gevel boven het achterste koetsje zijn?

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Dit is de tekening waar burgemeester in post #83 aan refereerde:
            Dit is inderdaad een tekening van Van Gulpen uit 1845. Het origineel is 275x730mm groot en aanwezig in het archief.

            Het is aan te nemen dat de voorgevel van de kerk toen al afgebroken was.
            Last edited by Theo Bakker; 1 mei 2011, 14:43.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
              Dit is inderdaad een tekening van Van Gulpen uit 1845. Het origineel is 275x730mm groot en aanwezig in het archief.
              De bewuste prent bestaat ook in een ingekleurde versie en kwam o.m. voor in de DSM-kalender met Van Gulpen-werken.



              Ik heb een sterke uitvergroting van de gevelwand vwaar de Catharinakerk moet hebben gestaan. Inderdaad zou je zeggen dat het witte pandje nr. 28 moet zijn. Als houvast: Markt 20 bestaat nog en ook Boschstraat 108. Dan heb ik moeite de ontbrekende huisnummers er tussen te passen, tenzij er hiaten in de huidige nummering bestaan. Wie puzzelt mee?

              Uit een bovenaanzicht met Google maps blijkt het aantal tussenliggende panden aan de hand van de daken naadloos te kloppen.

              Last edited by Theo Bakker; 2 mei 2011, 16:29.

              Opmerking


              • Dit toch nog even nagezocht...

                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Het is inmiddels wel duidelijk dat de opmetingen van Larcher d'Aubencourt en zijn team (ik neem aan dat hij dat niet alleen deed) zeer nauwkeurig waren.
                De metingen werden verricht door landmeters. Larcher was de manager, om het zo te zeggen.

                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Ik weet niet hoe het na het opmeten verder ging met de maquette. Vond de bouw van de maquette in Parijs plaats? Opvallend is wel dat de maquette er wat betreft de hoogtes nogal eens naast zit (het dinghuis, de stadhuistoren, diverse kerktorens).
                Er was evenvoudig weg geen tijd om de maquette in Maastricht te bouwen. De bezetting duurde maar van 10 mei 1748 tot 3 februari 1749; de maquette werd in 1752 aan Lodewijk XV gepresenteerd. Mogelijk is de Maastrichtse maquette tot stand gekomen in Philippeville. Overigens was er vanaf 1756 sprake van een vaste werkplaats voor het maken van de maquettes in het Louvre.

                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Larcher d'Aubencourt zal naast het aanleveren van de gedetailleerde plattegronden vast ook aantekeningen hebben gemaakt van de hoogte van gebouwen, maar blijkbaar is dat minder consequent gebeurd (of minder consequent uitgevoerd bij de maquette).
                Dat is inderdaad het geval. Er zijn schijnbaar, naast de plattegronden, ook tekeningen, schetsen en rapporten gemaakt. Deze bestaan echter niet meer. Needless to say: jammer, jammer, jammer!

                Bron: De maquette van Maastricht en haar dubbelganger, H.H.E Wouters, 1983.
                Last edited by burgemeester; 9 mei 2011, 19:06.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Markt 28 dan? Dit huis bedoel ik.

                  Laat maar, heb 'm al! Inderdaad, Markt 28.

                  In de Lijst van rijksmonumenten in Maastricht op Wikipedia wordt dit pand gedateerd op 3e kwart 19e eeuw. En dat betekent dat de Catharinagang al vóór 1895 zou zijn opgeheven! Misschien is alles rond 1860 tegen de vlakte gegaan voor de bouw van dit grote woonhuis? (...)
                  De Catharinakapel lijk toch nog te 'bestaan'! Wat lees ik namelijk: "Het pand Markt 28 werd door de fabricant L. Regout gebouwd met stenen van de St. Catharinakapel."

                  Bron: Van pottemennekes en de heilige geest (...), Stichting werkgroep GAL (1992).
                  Last edited by burgemeester; 21 februari 2012, 13:57.

                  Opmerking


                  • Fieke Lakmaker en Jan Driessen, Van pottemennekes en de H. Geest

                    Deze titel is een stadswandeling van de Werkgroep GAL (Geschiedenis van de Arbeidersbeweging in Limburg) uit 1992. Het is de moeite waard om eens te kijken of er een notenapparaat bij zit om dit gegeven te ondersteunen.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 januari 2021, 17:57.

                    Opmerking


                    • Geen noten, geen bronnen. Helaas.

                      Opmerking


                      • Voor het doel (een stadswandeling) was dat natuurlijk ook niet echt noodzakelijk. Maar ja, wij willen graag het naadje van de kous weten.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 maart 2012, 08:41.

                        Opmerking


                        • Van pottemennekes en de H. Geest

                          Mw. Lakmaker laat mij het volgende weten (aanvullingen tussen vierkante haken van mij):

                          "Mijn eerste idee was dat deze mededeling zou kunnen komen uit het Deelrapport Boschstraat West of uit Op zoek naar ons industrieel verleden, van Nijhof. In de aantekeningen die ik hiervan heb bewaard, kon ik niets vinden. Ook niet in de andere nog aanwezige notities. Helaas heb ik de voorlopige versie met alle op- en aanmerkingen niet bewaard.

                          Verder heb ik bij [mijn coauteur] Jan Driessen, Piet Wetzels en Chrit Leenders [beiden Werkgroep GAL] navraag gedaan, maar ook zij herinneren zich niet waaruit het komt. Het spijt me, maar na al die tijd [twintig jaar!] zit het niet meer vooraan in het geheugen. Mocht ik nog iets vinden, dan laat ik het weten.

                          Met vriendelijke groet, Fieke Lakmaker."


                          Het was een aardig idee dat het puin van de St.-Catharinakapel verwerkt zou zijn in een nog bestaand huis aan de Boschstraat. Maar gezien bovenstaande gegevens, of liever: gebrek aan gegevens, ga ik er vooralsnog van uit dat het een mooie mythe is. Verder zoeken maar...
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 januari 2021, 00:55.

                          Opmerking


                          • 1863: afbraak St.-Catharinakapel

                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            [*]±1860: Catharinakapel gesloopt (waarschijnlijk)[*]1895: Catharinagang opgeheven
                            In de Chroniek van Maastricht van Flament wordt op pagina 176 vermeld dat 'tezelfdertijd [augustus 1863] de zoon van den heer Regout de St. Catharinakapel (had) laten afbreken en tot een heerenhuis herbouwen'.

                            Dat betekent dus dat de Catharinagang bleef bestaan. Het nieuwe pand stond immers binnen de limieten van de oorspronkelijke kapel.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 januari 2021, 17:59.

                            Opmerking


                            • Bij het opruimen van mijn boekenkast kwam ik het boekje tegen:
                              "Du Levrier et de 'l Aigle Noir" van toen en nu. Aangeboden door de nv Industriebank LIOF, Maastricht maart 1978. In dit boekje zag ik een foto staan met daarop de St. Catharinakapel. Het betreft een foto van de maquette van 1752. Bij het doorstruinen van jullie site kwam ik de discussies tegen over deze kapel. De foto die ik bijvoeg heb ik niet eerder gezien. Voor mij was de kapel belangrijk omdat mijn voorvaderen in deze kerk zijn gedoopt, getrouwd en begraven.

                              Last edited by Toller; 12 oktober 2013, 12:52.
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • Dank voor het herplaatsen van de foto, Toller.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X