Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Begraafplaats Tongerseweg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Begraafplaats Tongerseweg

    Vanmorgen een bezoekje gebracht aan het graf van familieleden, bij de ingang kwam politie ons tegen.
    Vreemd op een kerkhof later bleek waarom.
    Dieven hadden het dak van de urnenkapel dat uit koper bestond gesloopt, het zag er triest uit. het is niet helemaal eraf, schijnbaar lukte dit niet of werden ze gestoord.
    In de kapel zelf is de offerblok agressief van de muur getrokken, deze hebben ze meegenomen en een gehaafde muur bleef achter.
    Natuurlijk heb ik foto's gemaakt, zoals de meeste weten een heel nieuw en vreemd toestel. en wat ik ook 2 uurlang probeerde ik kreeg ze niet op mijn laptop.:(

    Triest dat zelfs de doden niet kunnen rusten zonder dat er criminelen ronddwaalde op het kerkhof
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    Ronduit schandalig!
    Hoop ik niet dat ze het kruis op het graf van mijn zus en haar man weghalen?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      De grote angst van iedere kerkhofbeheerder. Niets tegen te doen.
      Gelukkig hebben wij het toezicht op het kerkhof van St. Pieter wat beter kunnen regelen in samenwerking met de beveilingsmensen en apparatuur van onze buurman en "lijstduwer" Dhr. A. Rieu.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        De grote angst van iedere kerkhofbeheerder. Niets tegen te doen.
        Gelukkig hebben wij het toezicht op het kerkhof van St. Pieter wat beter kunnen regelen in samenwerking met de beveilingsmensen en apparatuur van onze buurman en "lijstduwer" Dhr. A. Rieu.
        Ongehoord dat we zelfs onze doden moeten " bewaken " .

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          De grote angst van iedere kerkhofbeheerder. Niets tegen te doen.
          Gelukkig hebben wij het toezicht op het kerkhof van St. Pieter wat beter kunnen regelen in samenwerking met de beveilingsmensen en apparatuur van onze buurman en "lijstduwer" Dhr. A. Rieu.
          Dreigt hij ermee een stukje te spelen, als er dieven in de buurt komen? Ja, dan gaan zelfs de grootste criminelen op de loop........
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Dreigt hij ermee een stukje te spelen, als er dieven in de buurt komen? Ja, dan gaan zelfs de grootste criminelen op de loop........
            De genomen maatregelen blijven natuurlijk "top secret" en een tipje van de sluier: pas op voor valkuilen !

            Opmerking


            • #7
              Die valkuilen zijn volstrekt overbodig, wanneer A. Rieu een stukje speelt. Zelfs de muizen gaan dan gillend op de vlucht.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                Die valkuilen zijn volstrekt overbodig, wanneer A. Rieu een stukje speelt. Zelfs de muizen gaan dan gillend op de vlucht.
                Gemma Serpenti speelt ook wel eens op het kerkhof met haar cello.
                Zelfs de pastor zingt er wel eens een deuntje. Toch barst het er van de knaagdieren.

                Opmerking


                • #9
                  Een burgerinitiatief? Facebook, een oude begraafplaats en een toekomstig monument?

                  Ik blijf het een verschrikkelijk medium vinden dat Facebook. Tegenwoordig volstaat zelfs al de afkorting FB.
                  Ach... ik troost mij bij de gedachte dat FB gewoon weer een hype is en binnen afzienbare tijd ook weer verdwenen zal zijn.

                  Maar zolang FB er is werp ik er met enige tegenzin af en toe een blik op.
                  En wat lees ik er nu over de begraafplaats Tongerseweg? Een nieuwe vorm van een burgerinitiatief?

                  Ik wil het jullie niet onthouden, ook omdat ik er vanuit ga dat Mestreech Online waarschijnlijk langer in de lucht zal blijven dan FB....

                  De discussie begon op dinsdag 3 april 2012 om 15.51 uur.

                  Manon Fokke (Fractievoorzitster PvdA Maastricht):
                  Gisteravond in SMM een discussie over de mooiste begraafplaats van Maastricht. Alleen jammer dat partijen in deze moeilijke tijd zomaar 160.000 euro willen investeren in de begraafplaats Tongerseweg, terwijl volstrekt onduidelijk is of hierdoor neerwaartse spiraal kan worden gestopt.

                  Weike Medendorp (PvdA):
                  Waarom niet aangemeld als monument? de provincie gaat extra geld uitgeven aan monumenten, misschien kan Tongerseweg op die lijst komen.

                  Manon Fokke:
                  Dank je wel voor de tip Wieke. Daar gaan we mee aan de slag!

                  Christel van Gool:
                  Gezien het aantal bekende Maastrichtenaren die daar liggen, denk ik dat dat zeker kans van slagen moet hebben, naast het gegeven dat het een prachtige plek is.

                  Tiny Meese (Raadslid PVM):
                  Beste Manon, Partij Veilig Maastricht is absoluut niet tegen Culturele hoofdstad, maar we hebben hetzelfde argument als wat jij naar voren brengt m.b.t. De begraafplaatsen Tongerseweg. Alleen is dit inderdaad wat je zegt alleen maar voor Maastrichtenaren, want je denkt dat mensen uit Amsterdam niet naar Culturele graven in Maastricht komen. Nou kan ik je vertellen dat er dan nog niets aan de hand is, alleen dat onze dierbare op een fatsoenlijke begraafplaats liggen. Waaronder heel veel mensen die Maastricht hebben gemaakt tot wat het nu is.

                  Manon Fokke:
                  Dag Tiny, zullen we dan samen aan de slag gaan om te kijken of we voor onze begraafplaats subsidie bij de provincie binnen kunnen halen? De begraafplaats verdient immers beter.

                  Tiny Meese:
                  Prima, lijkt me een heel goed idee!

                  Discussie (voorlopig?) gesloten op dinsdag 3 april 2012 te 21.44 uur.
                  Nou, zo'n snel akkoord zie je in Maastichtse raadsvergaderingen tussen de coalitie- en oppositiepartijen nooit
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Begraafplaats verdient opwaardering.

                    27 januari 1812 werd het kerkhof aan de Tongerseweg te Maastricht ingewijd door A.L. Partouns pastoor van de St. Nicolaaskerk te Maastricht.
                    Bijna de hele elite uit Maastricht van na de Franse revolutie ligt hier begraven evenals veel mensen in dienst van de vestingstad Maastricht. Daarnaast ook veel anders gelovigen, en mensen met een andere nationaliteit.
                    Het is eigenlijk geen vraag of deze begraafplaats monumentale bescherming verdient. Meer is de vraag hoe Maastricht omgegaan is, en omgaat met deze waardevolle plek en het eigen verleden.

                    Wat er wel nog speelt in de discussie is de kwestie over een crematorium op deze plek; een conflict met Dhr. J. Eijckelenberg over de herinrichting van de begraafplaats en veel achterstallig onderhoud.

                    Opmerking


                    • #11
                      200 jaar oude begraafplaats in Maastricht.

                      Bron L1 27 februari 2012:

                      De begraafplaats aan de Tongerseweg in Maastricht is een van de oudste in heel Limburg.

                      Het is deze maand 200 jaar geleden dat de begraafplaats, die op de Rijksmonumentenlijst staat, in gebruik werd genomen (1812). De Stichting Tongersehof zet zich in voor het behoud en de restauratie van de historische grafmonumenten.

                      http://www.l1.nl/audio/maastricht-he...en-27-feb-2012

                      Het kerkhof van Sint Pieter werd in 1752 ingewijd

                      Opmerking


                      • #12
                        Algemene Begraafplaats versus kerkhof

                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Het kerkhof van Sint Pieter werd in 1752 ingewijd
                        Ah, Breur, maar we praten dan over twee heel verschillende zaken. Een kerkhof is iets anders als een begraafplaats. Een kerkhof is een plaats waar overleden parochianen begraven worden náást of in de onmiddellijke nabijheid van de parochiekerk. Begraafplaatsen stammen per definitie uit de Franse Tijd, zijn niet aan een parochie gebonden, herbergen alle geloven en gezindten, en bevonden zich bij voorkeur aan de rand van de stad. Totdat die stad zó gegroeid was dat de begraafplaats weer binnen de stadgrens lag.

                        Overigens spreekt het geluidsfragment van een eerdere Algemene Begraafplaats 'in de Lenculenstraat, waar nu de brandweerkazerne is'. De spreker heeft zich in de alteratie van de opname vergist. In de Lenculenstraat is voor zover mij bekend nooit wettelijk begraven, wél tijdelijk op een terrein tussen Bogaardenstraat en Capucijnenstraat. Inderdaad zo ongeveer waar voorheen de brandweerkazerne zat. En eigenlijk is het begraven daar al begonnen vóór de Franse Tijd, omdat de bestaande kerkhoven te weinig capaciteit hadden. Het Frans bestuur heeft wat in Maastricht in aanzet al aanwezig was, tot wettelijke norm verklaard.

                        De Algemene Begraafplaats aan de Tongerseweg is aangelegd op het grondgebied van de vroegere gemeente Oud-Vroenhoven. Met de annexatie van 1920 werd dat Maastricht. De begraafplaats Oostermaas is binnen de stadsgrenzen aangelegd, maar in een tijd dat er al overal waterleiding was.
                        Want dát was de reden dat er in de Franse Tijd (1794-1814) niet meer bergraven mocht worden op de parochiekerkhoven: men vreesde dat besmettelijke ziekten ontstonden door de kwalijke geuren en dampen die in de zomermaanden rond zo'n kerkhof hingen. In die tijd hing men de 'miasma-theorie' aan, die al in de oudheid werd gebruikt om besmettelijke ziekten te verklaren: kwalijke dampen vervoerden 'slechte deeltjes' en die werden dan ingeademd door de mens. Vandaar dat men ook zoveel mogelijk de ramen gesloten hield, met name 's nachts.

                        Sinds eind negentiende eeuw weten we dat besmettelijke ziekten zoals cholera zich verspreiden via het drinkwater. In de vroege negentiende eeuw dronk men grondwater (via pompen uit putten), of schepte zich een emmer water uit kanaal, rivier of Bassin. Omdat er sinds einde negentiende, begin twintigste eeuw overal waterleiding is in Maastricht, is begraving op kerkhoven in de binnenstad nu geen probleem meer, maar die kerkhoven bestaan niet meer. In de geannexeerde dorpen vindt men ze nog wel, en op een aantal daarvan is begraven nog altijd toegestaan.

                        Literatuur:
                        Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (Zutphen 2005), zie Algemene Begraafplaats; kerkhof.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Het kerkhof van Sint Pieter werd in 1752 ingewijd
                        Je bedoelt Sint Pieter Boven, en ik vind dat eigenlijk best een beetje laat. Waar begroef men de Pieterse doden voor die tijd?
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 mei 2014, 19:01.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Je bedoelt Sint Pieter Boven, en ik vind dat eigenlijk best een beetje laat. Waar begroef men de Pieterse doden voor die tijd?
                          Op het kerkhof bij de voormalige kerk van St. Pieter afgebroken in 1747. Als je nu bij de huidige St. Lambertuskapel - gebouwd in 1847 en onderdeel van het eerdere kerkhof - gaat kijken in de rozenperken vind je nog veel botten in de grond. Overigens tot 1910/1920 werd ook nog begraven rondom de huidige St. Lambertuskapel. De originele St. Lambertuskapel sneuvelde bij de aanleg van het Kanaal van Luik naar Maastricht.

                          Het oude kerkhof werd maar zeer gedeeltelijk geruimd. In de grond liggen nog veel stoffelijke overschotten, sarcofagen en wie weet wat nog meer.
                          In 1755 werd pas begonnen met de bouw van de eerste kerk "boven". Dus toch nog even de oudste begraafplaats.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X