Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Klooster Zusters Onder de Bogen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Ik bespeur een zekere bogenmoeheid bij onze Olijfje? O jee, en we zijn nog niet eens halverwege met de gebouwen die daar bij mekaar staan. Dat klooster is tenslotte een stad in de stad, en dat op een van de meest historische plekken van Maastricht. En dan ook nog eens een stad die al zo'n 170 jaar door vrouwen gerund wordt

    Dat laatste filmpje van SJEF en een blik op de website van de zusters deed me er wel aan herinneren dat het hier ook om mensen gaat, niet alleen een verzameling historische gebouwen. Maar ja, dit draadje staat nou eenmaal onder 'Gebouwen en bouwwerken in Maastricht'...

    Opmerking


    • #32
      Kloosterkerk Zusters Onder de Bogen

      We gaan dus vrolijk verder:
      naam Kloosterkerk Zusters Onder de Bogen
      monumentnummer 506872
      Beschrijving Driebeukige neo-gothische KLOOSTERKERK, in 1899-1900 gebouwd door aannemer J. Reggers, naar een ontwerp van architect Johannes Kayser en in opdracht van de Zusters Onder de Bogen. De kerk (gebouw G) is gesitueerd op de binnenhof van het klooster, dwars op de zgn. Vincentiuszaal (gebouw H). Voor de bouw van deze kloosterkerk moest een deel van de dertiende eeuwse stadsmuur worden afgebroken. Het interieur van de kapel werd in de zestiger jaren versoberd. De aanbouwen aan de noorderbeuk zijn uitgesloten van bescherming.
      Omschrijving Kloosterkerk op kruisvormige plattegrond, met vijfhoekige absis, transeptarmen met vlakke beëindigingen en uitgebouwde kapellen aan de westzijde. Het geheel is opgetrokken in baksteen, gemetseld in kruisverband. Schip met vier traveeën, onderling gescheiden door zich verjongende steunberen met hardstenen afdekking. Elke travee bezit in de lichtbeuk een gekoppeld spitsboogvormig drielichtsvenster in een keperboogvormige lijst van lichter getinte baksteen, in de zijbeuk gekoppelde, spitsboogvormige tweelichtsvensters met een lichtrode bakstenen lijst. In de gevels van de transeptarmen is een gekoppeld, symmetrisch vijflichtsvenster geplaatst. Gecombineerde blok- en muizetanddecoraties onder de gootlijst. Hardstenen dorpels en dorpellijsten. De kloosterkerk wordt gedekt door zadel-, schild- en lessenaarsdaken met leien. Nokpiroenen. Zes kleine dakkapellen met smeedijzeren spitsen. In het rijke INTERIEUR zijn onder meer van belang: de tien zwartmarmeren zuilen; scheiwanden met triforia en lichtbeuk waarbij de spitsbogen en vensters afwisselend met rode en gele baksteen omlijst zijn; de glas-in-lood-ramen en de altaarretabels.
      Bron: http://www.kich.nl/kich2005/rapport....&idbron=506872

      En speciaal voor Olijfje, om d'r weer helemaal in te komen:




      SJEF: Zijn er foto's/tekeningen te vinden van de voorloper van deze kerk?
      Last edited by El Loco; 21 maart 2010, 22:34.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        SJEF: Zijn er foto's/tekeningen te vinden van de voorloper van deze kerk?
        Twee tekeningen van de kapel vind je bij #20: tekening 1 en 4.

        http://www.mestreechonline.nl/forum/...9&postcount=20 .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #34
          Nee, ik bedoelde de eerste kloosterkerk uit 1846, G op het kadasterkaartje bovenaan deze pagina (post #26).

          Opmerking


          • #35
            Klooster Zusters Onder de Bogen

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Nota Bene
            1. Het hierboven genoemde 'proostenpoortje' (zie # 33) is mijns inziens een pertinent onjuiste benaming voor de betreffende doorgang op huidig straatniveau.
            Ik ben bang dat dit weer eens een losse (VVV?-)flodder is die een ongecontroleerd eigen leven is gaan leiden.

            2. Drs. (nu prof.dr.) Aart Mekking heeft met een groep doctoraalstudenten in de jaren 1980 groot onderzoek gedaan naar de bouwgeschiedenis van de St.-Servaaskerk, gepubliceerd in vier achtereenvolgende Publications. Ongetwijfeld is daar ook de verbinding met de proosdij in aan de orde gekomen.
            Dit onderzoek ligt ook aan de basis van zijn latere proefschrift.
            Ik heb momenteel geen tijd de verbinding tussen Proosdij en kerk bij hem na te zoeken, maar speciaal voor El Loco: de volledige serie Publications (vanaf 1863) is ook aanwezig bij de Stadsbibliotheek in Amsterdam.
            Mekkings proefschrift zal daar ook wel te vinden zijn.

            Ad 1.
            De naam 'proostenpoortje' is door mij letterlijk overgenomen uit het boekje Onder de Bogen; Maastrichts Silhouet 23 (S. Tagage; W. Mes).
            Het staat als bijschrift bij een foto op blz. 13.
            Zie ook bericht #27 voor de letterlijke tekst.
            Tevens lezen we op de pagina's 21 en 22, het nu volgende hoofdstuk.

            Proosdij en omgeving.
            Hoe de proosdij er uitzag in de middeleeuwen, blijft een open vraag.
            Men heeft wel gedacht dat op die plaats de keizerlijke palts in Maastricht moet worden gelokaliseerd, maar steekhoudende argumenten daarvoor zijn er nog niet, ofschoon in de directe omgeving restanten van middeleeuwse bouwwerken zijn gevonden.
            Wat men nu nog aan de straatkant ziet is niet meer dan een zwaar gerestaureerde gevel, waarachter zich niet veel van de oorspronkelijke bouw bevindt.
            Philippus van Gulpen heeft ons nog een beeld nagelaten van vóór de restauratie in 1870.
            We zien tussen de bogen de ingangspoort met een overkragende verdieping.
            Tegen de bogen staat een torenachtig gebouwtje dat als kapel dienst deed; daarachter ligt de 'Hoge Leenzaal'.
            Tekenaar Brabant geeft ons nog eens hetzelfde beeld en bovendien een zicht op de binnenplaats gezien naar de Sint-Servaas toe.
            Het gebouw met traptoren en verdieping links werd gebouwd rond 1682, als een soort herstel van oorlogsschade opgelopen bij een beschieting in 1673.
            In 1682 streken de deken en het kapittel eens over hun hart en schonken de proost de nodige Sichense mergelblokken om de schade te herstellen van een deel van de proosdij, waar een 'maiorem globum ignitum', in de volkstaal 'bomme' genaamd, terecht was gekomen en die daar was ontploft.
            Ook betaalde het kapittel de helft van het werkloon en de bouwmaterialen om de loopgang tegen een van de bogen te herstellen.
            Via deze 'luchtbrug' kon de proost door het zogenaamde proostenpoortje de westbouw van de Sint-Servaaskerk binnen, waar zich op de koninklijke galerij zijn kapel bevond met het altaar toegewijd aan de H. Karel de Grote.
            Het terrein van de proosdij werd naar het westen afgesloten door de oude stadsmuur van 1229, gebouwd op een aarden wal met palisaden van rond 1200.
            Toen Maastricht omstreeks 1300 een nieuwe stadsmuur kreeg, fungeerde de oude wal als reservestelling.
            Tot in de zeventiende eeuw mocht er niet tegen worden gebouwd; de muur werd behoorlijk onderhouden.
            Daarna raakte de wal uit de stedelijke belangstelling en werden delen er van afgebroken.
            Aan het stuk achter de proosdij werd de nodige aandacht besteed, want het vormde een prachtige erfafscheiding.
            In 1704 werd het op kosten van het kapittel gerestaureerd, maar de muur was toen al teruggebracht tot de rang van tuinmuur.


            Ad 2.
            Het proefschrift van Aart Mekking heeft als titel:
            De Sint-Servaaskerk te Maastricht.
            Bijdragen tot de kennis van de symboliek en de geschiedenis van de bouwdelen en de bouwsculptuur tot ca. 1200.

            http://www.clavis-publicaties.nl/Boe...eeks/CKM02.htm .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #36
              'Proostenpoortje'

              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Ad 1.
              De naam 'proostenpoortje' is door mij letterlijk overgenomen uit het boekje Onder de Bogen; Maastrichts Silhouet 23 (S. Tagage; W. Mes).
              Het staat als bijschrift bij een foto op blz. 13.
              Ik heb mij kennelijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt, Sjef. Ik schreef in # 35: 'Het hierboven genoemde "proostenpoortje" is mijns inziens een pertinent onjuiste benaming voor de betreffende doorgang op huidig straatniveau.'

              Ik bedoelde te zeggen dat het gebruik van die term niet juist kan zijn als daarmee het poortje/raam wordt bedoeld dat zich nu min of meer op straatniveau bevindt in de muur van het westwerk van de St.-Servaas. (vgl. # 33 en # 36, resp. de poortjes 1 en 2). Het bijschrift op blz. 13 verwijst dan ook naar het hoog gelegen poortje, dat enigszins gedraaid in de muur van de boog staat, eveneens aan de kant van het westwerk.

              Wat betreft de term 'proostenpoortje': die zal niet origineel zijn, maar de omschrijving is juist en hij wordt al lang gebruikt. 'Proostenpoortje' hapt ook wel lekker weg.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2010, 08:19. Reden: aanvulling tekst

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                1. De loopbrug heeft volgens bovenstaande foto aan de zuidkant van de noordelijk boog gezeten. Probleem is dat de hoge leenzaal (waar Ingrid het poortje naar de loopbrug meende gezien te hebben) zich aan de noordkant van die boog bevindt. Als de loopbrug op een bepaald moment aan deze kant gezeten heeft - en daar lijkt geen twijfel over mogelijk - dan kwam deze niet uit in de hoge leenzaal, maar in het rond 1870 afgebroken oude poortgebouw (het gebouw met de overkraging op de tekeningen van J. Brabant en Philippus van Gulpen).
                Correctie: in # 33 stelt El Loco dat het poortje dat vanaf de proosdij toegang gaf tot de gaanderij door mij gezien was aan de noordkant van de boog. Ikzelf heb echter geen andere locatie genoemd dan 'een huiskamer op de eerste verdieping' (vgl. # 8 ).

                Ik kan niet met zekerheid zeggen in welk gedeelte van het gebouw zich die huiskamer bevond. Dat kan evengoed ten noorden als ten zuiden van de boog geweest zijn.

                Evenmin kan ik zeggen of wat mij tijdens een vluchtig bezoek werd aangewezen als de toegang tot de gaanderij naar de St.-Servaaskerk bestond uit (hergebruikt) origineel materiaal, of dat het slechts een gehistoriseerde (re)constructie was in een later opgetrokken pand op de plaats van het afgebroken poortgebouw.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2010, 08:16. Reden: correctie tekst

                Opmerking


                • #38
                  St.-Servatiusschool?

                  In # 38 heb ik een voorstel gedaan tot localisering van een prentbriefkaart van Ferry Schiffeleers, namelijk: 'St.-Servatiusschool'. Is dat een optie?

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    In # 38 heb ik een voorstel gedaan tot localisering van een prentbriefkaart van Ferry Schiffeleers, namelijk: 'St.-Servatiusschool'. Is dat een optie?
                    Ingrid, alles wat je schrijft wordt hier gelezen. Het zou dus best kunnen, maar ik zie zelf geen overeenkomsten. Met name dat massieve gebouw op de achtergrond lijkt van hoge leeftijd (rondboogprofielen met ramen, waarvan een deel later verkleind is?). Dat zou toch te herkennen moeten zijn. Maar dat Schiffeleers zich met het bijschrift vergist heeft, is ook niet zo voor de hand liggend. Je doet toch al gauw een paar uurtjes over zo'n tekening en dan zou je later niet meer weten waar het was?
                    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                    De naam 'proostenpoortje' is door mij letterlijk overgenomen uit het boekje Onder de Bogen; Maastrichts Silhouet 23 (S. Tagage; W. Mes). Het staat als bijschrift bij een foto op blz. 13.
                    Oeps, dat misverstand heb ik dus veroorzaakt door te suggereren dat poortje 1 bedoeld werd, terwijl het dus poortje 2 is. Weer een probleem de wereld uit.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Ikzelf heb echter geen andere locatie genoemd dan 'een huiskamer op de eerste verdieping' (...) Evenmin kan ik zeggen of wat mij tijdens een vluchtig bezoek werd aangewezen als de toegang tot de gaanderij naar de St.-Servaaskerk bestond uit (hergebruikt) origineel materiaal, of dat het slechts een gehistoriseerde (re)constructie was in een later opgetrokken pand op de plaats van het afgebroken poortgebouw.
                    Klopt. Ik was ervan uitgegaan dat het in de Hoge Leenzaal moest zijn geweest, aangezien dat het enige bouwdeel aan het Sint-Servaasklooster is dat uit de tijd van proosten en kanunniken dateert, maar je hebt gelijk: het kan een reconstructie van zo'n poortje in een ander bouwdeel zijn geweest, of de gids vond het inderdaad een té mooi verhaal om weg te laten...

                    Maar geen nood, want ik heb begrepen dat onze SJEF gaat proberen een afspraak te maken om het klooster te bezichtigen en ik weet zeker dat, als de zuster zich even omdraait, SJEF elk deurtje zal controlleren om te zien of daar een geheime doorgang achter zit

                    Opmerking


                    • #40
                      HCL: Collectie [68] Prenten, tekeningen- en fotocollectieKeywordsMaastricht / Onder de Bogen / St. Servaasklooster Datum01.01.1912
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #41
                        Tekening Schiffeleers

                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Met name dat massieve gebouw op de achtergrond lijkt van hoge leeftijd (rondboogprofielen met ramen, waarvan een deel later verkleind is?).
                        De heer Schiffeleers deelt mij mede, dat de tekening is gemaakt op een hoger langs De Kommel gelegen punt, dichter bij de Kruisherenkerk, daar waar zo'n twintig (?) jaar geleden de nieuwbouw werd gepleegd. Er bevindt zich daar in de gevelwand een (rol?)poort. Als men door die poort gaat, zou men ongeveer staan op de plaats waar de tekening werd gemaakt.

                        De reeks tekeningen van Schiffeleers werd gemaakt in opdracht van de zusters Onder de Bogen, ten behoeve van een kalender. Voor zover Schiffeleers zich kan herinneren, was het pand ter rechter zijde toentertijd de refter van de religieuzen, terwijl links andere bedrijfsgebouwen lagen (wasserij?).

                        Momenteel ligt die doorgebroken walmuur-poort geheel vrij, zoals ook te zien is op de plattegrond bij Tagage/Mes. De door Schiffeleers geschetste situatie moet dus van vóór 1983 zijn. We hebben daar momenteel geen gegevens van. Iets voor SJEF om na te vragen tijdens zijn excursie?
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2010, 19:30. Reden: aanvulling tekst

                        Opmerking


                        • #42
                          Klooster Zusters Onder de Bogen

                          @ Ingrid: dat is pas waardevolle informatie.
                          Bedankt!
                          Ik zal bij de zusters Onder de Bogen zeer zeker vragen naar de ontbrekende informatie; met name naar foto's.
                          Maar eerst ga ik aanstaande woensdag of donderdag naar de Hoofdwacht op het Vrijthof (tentoonstelling van vondsten).
                          Ik plaats al een foto van de roldeur in de nieuwbouw, vlak bij de bushalte in de Kommel en van waaruit Schiffeleers de tekening heeft gemaakt.

                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #43
                            Na het lezen van al deze informatie wil ik jullie officieel gek verklaren.


                            HULDE!!!!

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              Afgebeeld (afb. 557) in de Monumenten voor Geschiedenis en Kunst, Maastricht, dl. II, (1826-1953), pp. 596-597: 'St.-Servaasklooster nr. 8. Claustraal huis met gelijkstraatse, gebroken kap. Gesloopt' [voor 1953]. Eerste helft achttiende eeuw; kenmerkend is de poort die werd opgenomen in de gevel.

                              (...)

                              Ik vermoed dat het pand werd gesloopt omstreeks 1915-1920. Het werd in 1912/1913 gefotografeerd door Alexander Simays in opdracht van de plaatselijke monumentencommissie en stond toen bekend als 'het huis Houba'.
                              Ontzettend klein detail (maar gezien het nauwgezette karakter van deze thread) toch op zijn plaats: Houba verdiende zijn geld volgens mijn 'belastingboekje' (http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=940 ) met een wijnhandel. Ik heb ook even gezocht naar andere klinkende namen, zoals die dokter Germain, maar die trof ik niet aan.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                                Na het lezen van al deze informatie wil ik jullie officieel gek verklaren.
                                Join the club!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X