Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwebasiliek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Grappig. Op de maquette is de Barbaratoren aan de verkeerde kant geplaatst. Geen steunbogen te zien, overigens. Met dank aan de website van Pieter Simons voor de foto.
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Dan zal Hendrik Spilman inderdaad de maker zijn geweest. Dat klopt ook met de initialen rechtsonder. Bovendien is van Spilman bekend dat hij graveerde naar voorbeelden van Jan de Beyer. Dat kan van Cornelis Specht niet gezegd worden; die werkte eind 17e eeuw en kan dus nooit tekeningen uit 1740 als voorbeeld hebben gebruikt.

      Wat is er maar verdomd weinig over die Specht te vinden. Er zijn inderdaad gravures van Specht uit het einde van de 17de eeuw (zie bijv. hier), maar je komt geen steek verder. Lijkt me toch sterk dat hij gestorven is als plantagehouder op de Antillen....

      Opmerkelijk dat Koreman tekeningen van 'de eerste helft van de 19de eeuw' toeschrijft aan Specht (Geteeckent tot Maestricht, p.101). Die Koreman die zal daar toch donders goed over nagedacht hebben en niet zomaar 100 jaar er naast gezeten hebben? Ik blijf het vreemd vinden...

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Opmerkelijk dat Koreman tekeningen van 'de eerste helft van de 19de eeuw' toeschrijft aan Specht (Geteeckent tot Maestricht, p.101). Die Koreman die zal daar toch donders goed over nagedacht hebben en niet zomaar 100 jaar er naast gezeten hebben? Ik blijf het vreemd vinden...
        Ik ben al eens eerder een foutje bij Koreman tegengekomen. Nobody is perfect...

        Opvallend: op deze site over het kasteel Schonauwen bij Utrecht, staat zowel een gravure van Cornelis Specht (uit 1698 ) als een tekening van Hendrik Spilman (±1745). Grappig dat die twee ook allebei Maastrichtse gebouwen getekend hebben. Of ze ook alletwee in Maastricht geweest zijn, is nog maar de vraag.

        Opmerking

        Bezig...
        X