Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Servaasbrug

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Oorspronkelijk is er wel degelijk een plan voor een overdekte versie geweest, olijfje, niet in de laatste plaats omdat men meende dat voetgangers en fietsers op de relatief smalle brug overboord geblazen zouden kunnen worden bij harde noorden- of zuidenwind. Of het dan gaat om dertig meter of om honderd doet niet zo veel ter zake.

    Nouja, voor de fietser met wind is er geen verschil.

    Maar het maakt wel degelijk uit in Clio`s 'veiligheidsargument', wat Ingrid verder uitwerkt. Als de hele brug overdekt zou worden is dat argument veel meer steekhoudend. Met een stuk van ruwweg dertig meter een stuk minder.
    Last edited by burgemeester; 22 februari 2010, 09:25.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht



      Loco, heb je dit zelf gefisterneld?!

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Loco, heb je dit zelf gefisterneld?!
        Nee hoor, ik had natuurlijk een bron moeten vermelden, maar helaas weet ik die niet meer. Ik heb deze foto (van een maquette van de Romeinse en Middeleeuwse brug) jaren geleden ergens van het Internet geplukt. Misschien herkent iemand anders het? Dan zet ik het er graag even bij. Grappig trouwens om die twee bruggen samen te zien; een situatie die in de praktijk waarschijnlijk nooit bestaan heeft.
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Leuk hè, met dat strand aan de Maas, het spreekt me erg aan. Of Stiphout 't leuk vindt is 'n tweede
        Zie hierboven; dat strandje is dus niet aan mijn fantasierijke brein ontsproten Ik vermoed dat het strandje het resultaat is van aanslibbing. Ze hadden in die tijd nog geen baggermolens Ik weet dat de Wyckeroever daarentegen voortdurend verstevigd moest worden om afkalving te voorkomen, omdat in de buitenkant van een rivierbocht de stroming iets sterker is.

        Opmerking


        • #19
          Lijkt mij iets van Zicht op Maastricht, maar ik heb geen tijd om nu te zoeken.

          Opmerking


          • #20
            Groot onderhoud aan Servaasburg

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Krijgt burgemeester toch nog zijn zin?


            Bron: http://www.limburger.nl/article/2010...01219787/1007#

            Opmerking


            • #21
              hoog tijd

              Het wordt hoog tijd dat er wat aan onderhoud plaats vind.

              Die twee witte dozen (in de rendering die El loco plaatste) zullen wel in "no-time" vol met graffiti staan.
              En zodra ze weg zijn zal de brugligger ook wel weer volledig onder gekalkt worden, door de creatievelingen.

              Dat is iets wat mij echt de laatste 20 jaar opvalt in Maastricht, graffiti overal waar je in de oude kern rondloopt. De mooiste panden en zelf waardevolle entree deuren worden niet ontzien. Alsof het die creatieveling niets meer uitmaakt wat hij of zij beklad EN hoe, maar enkel nog de daad ertoe de "kick" levert.

              Maar dat persoonlijk commentaar terzijde.

              Er waren al eerder plannen in omloop om zo'n "bebouwde brug" conform ponte Vecchio en de Rialto voor de sint Servaas brug. (wonen TABK)
              Ik ben er niet kapot van. Toen niet en nu ook niet.
              Ik zie liever dat men de post bemand met iemand die een mandaat heeft in het brugwachtershuis en niet meer dan dat.

              De economische randvoorwaarden tijdens de verbouwing Markt + aanlanding brughoofd hebben de Wilhelminabrug als voorbeeld al genoeg schade toebedeeld laat dat vooral niet ook met de sint Servaas Brug gebeuren.
              mvg
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Er waren al eerder plannen in omloop om zo'n "bebouwde brug" conform ponte Vecchio en de Rialto voor de sint Servaas brug.
                Dat is voor de Servaasbrug natuurlijk een slecht idee. Bebouwing (in de zin van winkeltjes) heeft er zover ik weet nooit opgestaan, en een Ponte Vecchio moet je er dus niet van maken. Je zou echter wel aan een kwalitatieve upgrade kunnen denken. Zo lijkt het me interessant om te kijken of de stenen boogconstrucie die voor dit ijzeren monster de servaasbrug sierde hersteld kan worden. Is dat niet mogelijk dan stel ik de 'houten kapconstructie' voor zoals in de rendering van Loco.

                Het houden zoals het is, is naar mijn smaak ook niks. Tenzij er natuurlijk liefhebbers zijn van middeleeuwse bruggen (of in ieder geval het voorkomen daarvan) met in het verlengde lelijke ijzeren hefboomconstructies uit de 19de/20ste eeuw.

                Of we moeten er gewoon een 'Pont D`Avignon' van maken....!

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  Bebouwing (in de zin van winkeltjes) heeft er zover ik weet nooit opgestaan
                  Nou, Antonius heeft wel gelijk; ik kan me herinneren dat er ooit zo'n idee is geweest, maar da's te lang geleden voor jou, burgemeester

                  @olijfje:
                  Gewoon de tunnel laten vollopen en de boten erdoorheen!

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Nou, Antonius heeft wel gelijk; ik kan me herinneren dat er ooit zo'n idee is geweest, maar da's te lang geleden voor jou, burgemeester

                    @olijfje:
                    Gewoon de tunnel laten vollopen en de boten erdoorheen!
                    Mag ik de kraan opendraaien ? En olijfje opent de nieuwe vaarweg met een kano? Helemaal alleen met zwemvest aan. Ik weet nog dat jaren geleden een zekere olijfje op een ander forum met een voorstel kwam om rondvaarten te organiseren in de overdekte Jekertakken in de binnenstad. Welk antwoord ik toen gegeven heb, weet ik niet meer

                    Opmerking


                    • #25
                      Even terug in de tijd:
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #26
                        Ja, prachtig, he Breur. Die overhangende huisjes aan de wal ook....

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Ja, prachtig, he Breur. Die overhangende huisjes aan de wal ook....
                          Wat mij beteft mag dat wel terug gevormd worden, echter wel in een modern jasje.

                          Opmerking


                          • #28
                            http://kranten.kb.nl/view/pdf/id/ddd...3Ap009%3Aa0229

                            Bijgevoegde link naar een scan van de Limburger Koerier (pagina 9 < betreffende Servaasbrug)
                            datum 22 augustus 1933 werd wel in eerder geplaatste berichten door jullie wel vermeld, maar hier kun je ook het artikel lezen.
                            mvg
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #29
                              Had ik al op dit boek gewezen?

                              RĂ©gis de la Haye, De Maas over, (Maastrichts Vierkant, 4), Maastricht 1984.

                              Opmerking


                              • #30
                                aha, nu wel beste Ingrid M.H. Evers.

                                waarom is er eigenlijk nog verkeer met die schepen (rijnaken) op de Maas?
                                die kunnen toch allemaal linksom van Maastricht in 't kanaal.
                                dan zou er ook wat meer vrijheid zijn in een toekomstige brug aanpassing

                                of wil Rijkswaterstaat dat weer niet?
                                mvg
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X