Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

NATO Joint Operations Center - commandobunker Cannerberg - 4/371

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Dag Sjefke,

    Leuk dat je die tekst hebt geplaatst, maar de meest fervente MO-ers kennen dat ding zo'n beetje uit het hoofd.

    De eerste twee zinnen vormden namelijk de ex-aequo-vraag van de laatste eindejaarsquiz. We werden er allemaal geheel gefrusteerd van. Niemand wist de oplossing van de vraag. Toch hadden we het kunnen weten: er staat een foto van dit vers in het Silhouet-boekje nr. 70: Ton Breuls en Peter Houben, De Jezuïetenberg, Maastricht 2008, pag. 39.

    Ik zie dat elletje (samensteller quiz) inmiddels een duidelijker tekst heeft geplaatst. Doe je eind van dit jaar mee met de volgende quiz?

    Opmerking


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Ogg Bekijk bericht
      De getoonde ingang aan het Albertkanaal is die van groeve De Keel. De "Nato-ingang" ligt oostelijker.
      ah deze dus
      http://binged.it/14BQl81
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #63
        Hoi Clio,

        Jazeker ga ik meedoen aan de volgende eindejaars-quiz.
        Ehhh... ik heb de vragen (incl. antwoorden) bekeken van 2012, slik...
        Daar heeft Elletje heel wat werk aan gehad en enkele quizvragen heeft jullie (zo te lezen) bijna tot 'waanzin' gedreven.

        Daar de vraag mbt. het heksenpoortje al in 2012 uitvoerig aan bod is gekomen,
        zal het voor mij in 2013 wel de poedelprijs worden
        Logic will get you from A to Z,
        Imagination will get you everywhere !

        Opmerking


        • #64
          Boschberg

          Geweldig, Sjefke, al die prachtige foto's van jou!
          Hartelijk dank hiervoor.

          Met name vind ik die plattegrond indrukwekkend.
          (Van welk jaar zou deze plattegrond zijn?)

          Als je in posting #2, van Equinox, naar de foto van de Boschberggroeve-ingang kijkt, dan zie je dat er links van die grotingang een gemetseld gebouwtje tegen de berg aan is geplaatst.
          Dat zal dan wel door Defensie zijn gedaan, want in ca 1950 was die aanbouw er nog niet.

          Op jouw plattegrond is te zien, dat er zich links van die "NATO"-grotingang in feite een behoorlijke uitstekende puist bevindt.
          Hierdoor is er een stuk mergelwand, dat naar het zuiden gericht is, voorhanden.

          Sjefke, heb jij nog meer foto's van deze NATO-grot-ingang?

          Opmerking


          • #65
            Ik heb de plattegrond eens over een google maps kaart geprojecteerd.. Mijn eerste idee was dat het stelsel tot aan de albert kanaal reikte, door verhalen over militairen aan die kant en waterzuivering, dit blijkt verre van juist te zijn als je het plaatje ziet. Er zullen wel een paar gangen zijn die die kant uit lopen.



            Offtopic vraag: Weet iemand wanneer de zendtoren van Daalhof is gebouwd? Aangezien deze een belangrijke functie had bij dit complex.
            Bestanden bijvoegen
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #66
              Is de schaalgrote hetzelfde? Jos vertelde duidelijk dat er een nooduitgang bij het Albertkanaal is.
              Last edited by Rubke; 21 april 2013, 11:29.
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #67
                Er is inderdaad een nooduitgang aan het kanaal. Er is een lange verbindingsgang vanuit de Natogroeve naar een klein stelsel dat Nieuwe keel heet waarvan je de uitgang tegenkomt als je vanaf Kanne richting Vroenhoven loopt langs het kanaal. Die gang staat niet op de op dit forum gepubliceerde kaart van de hierboven besproken groeve maar is er wel. Ik heb wel een plattegrond waarop hij staat, maar kan die om auteursrechtelijke redenen niet publiceren.

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                  Sjefke bedankt! Nu nog even alles sharen met ons

                  Vond nog een foto van uitgang aan de andere kant



                  bron: https://ssl.panoramio.com/photo_expl...sc&user=963170
                  Jou foto is de ingang/uitgang van Groeve De Keel,en ik kan je verzekeren, dat deze mergelgroeve geen enkele betrekking heeft tot de natoberg cq cannerberg,,,,,dus ook geen uitgang...wel de grote keel heeft betrekking tot de Cannerberg.................

                  Opmerking


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Is de schaalgrote hetzelfde? Jos vertelde duidelijk dat er een nooduitgang bij het Albertkanaal is.
                    Ik heb de weg en de 3 in/uitgangen die op onderkant van de kaart staan als referentie genomen.. moet aardig kloppen lijkt me
                    Fallor ergo sum

                    Opmerking


                    • #70
                      Het vervolg...
                      Ik heb nog 19 foto's toegevoegd, allen met _2 als de laatste 2 karakters van de bestandsnaam.
                      Hierdoor blijven alle foto's chronologisch gerangschikt (looproute rondleiding).

                      http://sdrv.ms/ZAujum

                      Ik heb nog enkele foto's, waaronder die van de 'soxmis' poster.
                      As. vrijdag (MO-borrel) zal ik jullie vragen wat 'kan en niet' mbt. plaatsing hiervan.
                      Logic will get you from A to Z,
                      Imagination will get you everywhere !

                      Opmerking


                      • #71
                        Hallo Ton,

                        Zoals ik reeds eerder schreef...
                        Ik heb nog enkele foto's, waaronder die van de 'soxmis' poster.
                        Deze soxmis foto heb ik er later nog aan toegevoegd en destijds heb ik de link per abuis schijnbaar ook vernieuwd.
                        Ik heb deze link (de nieuwe) daarna aan mijn schoonvader verstrekt, welke hem op zijn beurt (direct of indirect) met jouw heeft gedeeld.

                        voor het plaatsen van mijn nieuwste SkyDrive link, iedereen kan er nu weer bij
                        Logic will get you from A to Z,
                        Imagination will get you everywhere !

                        Opmerking


                        • #72
                          Het geheim van de Cannerberg

                          Op geheime Russische kaarten uit de Koude Oorlog valt iets vreemds op: er staan tientallen kernkoppen gericht op een ogenschijnlijk onbelangrijk heuveltje in de glooiende Jekervallei, pal op de grens tussen Kanne en Maastricht. Toch hadden de Sovjet-spionnen hun werk goed gedaan, want moest het ooit tot een kernoorlog tussen Oost en West komen, dan werd in het ‘top secret’ NAVO-commandocentrum in de buik van deze Cannerberg beslist welke atoombom waar zou vallen.


                          Als de Sovjets ‘The Cave’ konden uitschakelen, werd de NAVO-verdediging in haar hart getroffen. Daarom was dit één van de belangrijkste doelwitten in Europa. Ruim twee decennia na het einde van die waanzinnige wapenwedloop mogen bezoekers eindelijk binnenkijken in de 8 kilometer gangen en de 400 kantoren van dit onvatbare ondergrondse complex. Een plek waarbij de decors van James Bond verbleken

                          hbvl.be

                          Verder een mooi dossier foto's:
                          http://album.hbvl.be/foto-album/het-...annerberg.aspx
                          Last edited by Markie; 31 augustus 2013, 14:37.

                          Opmerking


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                            Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
                            Op geheime Russische kaarten uit de Koude Oorlog valt iets vreemds op: er staan tientallen kernkoppen gericht op een ogenschijnlijk onbelangrijk heuveltje in de glooiende Jekervallei, pal op de grens tussen Kanne en Maastricht. Toch hadden de Sovjet-spionnen hun werk goed gedaan, want moest het ooit tot een kernoorlog tussen Oost en West komen, dan werd in het ‘top secret’ NAVO-commandocentrum in de buik van deze Cannerberg beslist welke atoombom waar zou vallen.)

                            Waar kunnen we die geheime Russische kaarten zien ?
                            Hoi Ton, deze staan misschien in de papieren versie van HBVL, ik heb daar helaas geen exemplaar van. Of deze kaarten zijn echt geheim en heeft slechts deze journalist ernaar mogen kijken of is geïnformeerd door de gids die op de fotoreportage te zien was . Kan ook zijn dat deze gids natuurlijk het verhaal wat "spannender" heeft gemaakt dan daadwerkelijk het geval is/was. Wie kan het verklaren.
                            Last edited by Rubke; 20 oktober 2013, 11:23. Reden: quote kapot

                            Opmerking


                            • #74
                              Over geheim gesproken. Denken jullie wel aan: De teksten, beelden en/of geluiden zijn beschermd door het auteursrecht. De beschikbare informatie is uitsluitend bestemd voor persoonlijk gebruik. Ze mag niet verder gedistribueerd, uitgezonden of gebruikt worden, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Concentra Media Groep.
                              Markie even fotootje weghalen s.v.p bij betreffende posting (73).

                              Opmerking


                              • #75
                                @Breur: done

                                Voorts nog:

                                Strategisch gelegen mergelgrotten, tot 50 meter onder de grond, met een oppervlakte van in totaal ± 6.750 hectare en acht km aan gangen. De groeves, gelegen achter het Château Neercanne ten zuiden van en deels onder Maastricht, bevinden zich in het grensgebied met België en Duitsland. Pas in het Belgische weekblad Vox. een uitgave van de Belgische strijdkrachten, van 20 november 1980, werd het bestaan onthuld van een ondergronds NAVO-hoofdkwartier op deze locatie, "ergens in de streek van Maastricht".

                                Lees verder op de bron: http://www.boekje-pienter.nl/html/c.htm#cannerberg

                                http://www.rebolim.nl/foto/1306%20na...rbergstrt.html

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X