Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    douane Smeermaas

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Brusselseweg (Smeermaas) omtrent Kerst.
    Gezellig douane-plaatje in posting #67, Breur!
    Dank!!

    we zien hier het uniform van de douanier, dat de douane-"battle-dress" van 1947 opvolgde.

    ik schat in dat deze foto ergens in de 50-jaren is genomen.
    weet jij de preciezere datum, Breur?
    en de naam van de grenskommies?

    de kerstbomen werden uit België geïmporteerd?

    Opmerking


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door denie Bekijk bericht
      Gezellig douane-plaatje in posting #67, Breur!
      Dank!!

      we zien hier het uniform van de douanier, dat de douane-"battle-dress" van 1947 opvolgde.

      ik schat in dat deze foto ergens in de 50-jaren is genomen.
      weet jij de preciezere datum, Breur?
      en de naam van de grenskommies?

      de kerstbomen werden uit België geïmporteerd?
      Ik vond deze foto nog in een mapje, verder zonder gegevens. De kerstbomen waren waarschijnlijk goedkoper in België en accijnsvrij.

      Opmerking


      • #78
        Update postings #1 en #3 van dit draadje

        De postings #1 en #3 van dit draadje zijn nu meer dan 3 jaar oud.
        Het is me gelukt om in die afgelopen jaren nog wat meer namen van grenskommiezen op de foto te achterhalen.
        Deze foto is rond 23 november 1945 gemaakt tijdens de laatste Neercanne-dienst van dienstgeleider Hoogma; hij werd overgeplaatst.
        Collega’s kwamen afscheid van hem nemen en er werd een foto gemaakt. Zeer waarschijnlijk waren daar ook een of meer collega’s van grenskantoor Smeermaas bij.
        Ik zoek nu nog de namen van 2 kommiezen, op deze foto:

        Opmerking


        • #79
          Nog niet zolang in mijn bezit. Douanekantoor aan de maas te Smeermaas. Grens Bosscherweg en Smeermaas. Links op de foto: de Heer Ignoul uit Lanaken, de anderen ...? De grenspost is al vele jaren afgebroken ... ik denk ... ongeveer 1975.

          Opmerking


          • #80
            Beste fonsschoofs,
            Heel veel dank voor de plaatsing van de foto van het douanekantoor aan de Maas in Smeermaas!
            Als je nog meer van deze foto’s tegenkomt, ik hou me als kijker zeer aanbevolen.
            En een welkom aan de douanier Ignoul, de eerste Belgische grenskommies die in dit draadje bij naam wordt genoemd!

            De naam van de Belgische douanier in het midden, op deze foto, ken ik helaas niet. Hij en zijn collega links dragen wèl duidelijk het
            (mooiere) Belgische douane-uniform; met leren riem en versierselen op de revers.
            Zie ook posting #68, d.d. 24-5-2014, van Mulder, de eerste foto. Daar staat links een Belgische douane-ambtenaar, met datzelfde uniform.

            De naam van de Nederlandse douanier, zittend op een stoel, op de foto van het grenskantoor aan de Maas in Smeermaas, ken ik ook al niet…..
            Waarschijnlijk werd er door twee NL-kommiezen dienst gedaan, en maakte die andere deze foto.

            Deze foto is zeer waarschijnlijk gemaakt na 1952, vanaf dat jaar namen de BE- en de NL-kommiezen gezamenlijk de bezetting van een
            grenspost voor hun rekening.
            Kennelijk gaat het hier om een kleinbeeld zwart/wit foto. Datering van deze foto is een gok: ik zou zeggen omstreeks 1960; kan ook wel later zijn.

            Beste fonsschoofs, ik ken de situatie op de plek van jouw foto niet.
            Is het water op de achtergrond de Maas? Zien we het grenskantoor aan de overgang Maasdijk BE – Bosscherweg NL?
            En kijkt de fotograaf dan dus naar het oosten?
            Als je dan vanuit het kantoortje naar de slagboom kijkt, ligt Belgie aan je rechterhand.
            In je posting #54, van 21-4-2013, heb je geschreven dat NL meestal aan de
            rechterkant van grenskantoren ligt, en BE links. Zoals b.v. bij het kantoor Neercanne.
            Zou het douanekantoor aan de Maas, in Smeermaas, dan ook weer een uitzondering op die ongeschreven regel zijn geweest?

            Opmerking


            • #81
              Vanuit Borgharen richting Smeermaas. Met goede ogen zie je het oude douanekantoor. Foto zal zijn van : periode 1900.
              De huizen links, onder één dak, woningen van Nederlandse douane. Het nieuwe douanekantoor, #79, is er gekomen
              nadat de werken aan de bosscherweg waren uitgevoerd. Voorheen was de oude-smeermaeserweg een landweg, langs
              de maas naar de bosscherpoort/ maastricht. Met de vernieuwing van de weg, was de bosscherweg een feit. De belgische
              douanen woonde ook samen langs de Jan-Rosierlaan, nu Maastrichterweg.

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door fonsschoofs Bekijk bericht
                Vanuit Borgharen richting Smeermaas. Met goede ogen zie je het oude douanekantoor. Foto zal zijn van : periode 1900.
                De huizen links, onder één dak, woningen van Nederlandse douane. Het nieuwe douanekantoor, #79, is er gekomen
                nadat de werken aan de bosscherweg waren uitgevoerd. Voorheen was de oude-smeermaeserweg een landweg, langs
                de maas naar de bosscherpoort/ maastricht. Met de vernieuwing van de weg, was de bosscherweg een feit. De belgische
                douanen woonde ook samen langs de Jan-Rosierlaan, nu Maastrichterweg.
                Grenscommiezen en smokkelaars.

                Heel veel dank voor deze hele mooie antieke foto, beste
                josschoofs. Ik begrijp de situatie rond het douanekantoortje
                aan de Bosscherweg nu!

                Lily van Tilborg vertelde, hier in dit draadje in postings #4 en
                #20, ook al over de huisnummers 2, 4 en 6 van de Bosscherweg.
                Huisnummer 2 was het eerste huis vanaf Maastricht.

                Nu weet ik, dank zij jouw foto, waar ik als aankomend kleuter
                heb gewoond, n.l. op nr. 6!
                En ja, mijn ogen zijn kennelijk nog goed, want ik zie het
                Douanekantoortje inderdaad. Meen zelfs links van dat
                kantoortje, langs de Maasdijk naar beneden, een soort
                versperring (prikkeldraad?) te ontwaren.

                Het is een bijzondere situatie geweest, daar in Smeermaas,
                met de douaneposten.
                Want er waren er 3: één bij de overgang Brusselseweg/Smeermaas,
                één aan het kanaal voor de scheepvaart en één bij de overgang
                Bosscherweg/Smeermaas.
                Drie grenskantoren op de afstand van de Brusselseweg tot de Maas,
                dat is ca 500 meter!
                Het is een héél ander grensgebied geweest in Smeermaas waarin
                de commiezen hun werk moesten doen, héél anders dan in de landschappen van de grensovergangen Veldwezelt, Vroenhoven,
                Neercanne of Sint Pieter.

                Bij grenscommiezen horen smokkelaars, en die zullen bij de grens
                rond Smeermaas wel niet zo actief zijn geweest. Ik bedoel daarbij
                niet de smokkelaars die over de officiële grensovergang de
                commiezen met listigheden, mogelijk soms met succes, om de tuin
                probeerden te leiden, maar ik bedoel de smokkelaars die bij nacht en ontij, buiten de grenskantoren om, hun contrabande van Nederland
                naar België, of omgekeerd, brachten.
                Want dat lijkt me over de grens bij Smeermaas nogal moeilijk te zijn
                geweest, met zoveel douaneposten, overwegend open veld en het
                kanaal!

                Er is over smokkelaars niet zo veel bekend. De Maastrichtse pers
                meldt wel af en toe (1930-1940) dat er smokkelaars actief waren
                (maar niet in Smeermaas) en dat er op hen door de douane werd geschoten, met scherp.
                Maar het echte smokkelen was een activiteit die in het geniep plaats vond, en foto’s b.v. van smokkelaars in actie zul je dan ook zo goed als helemaal niet vinden!

                Maar er is een kunstschilder geweest die geprobeerd heeft om een beeld te geven van dat smokkelen bij nacht en ontij.
                Het was D. Harkink (zeer waarschijnlijk Daniël Harkink, 1862-1953), die in 1942 in een impressionistisch werk een stemmingsbeeld gaf van het werk van een smokkelaar, met als titel: “Smokkelscène bij de St. Pietersberg”.
                We weten niet of dit schilderwerk een waarheidsgetrouwe weergave biedt van personen en plaatsen.
                Voor ons, in details geïnteresseerden, is het ook “jammer” dat het hier om een impressionistisch schilderij gaat, en niet om een realistisch werk….

                Kijk om dit schilderij te zien op:

                http://www.geheugenvannederland.nl/?...st=pietersberg
                Mocht deze link beschadigd overgekomen zijn, ga dan naar:
                http://www.geheugenvannederland.nl/ , en zoek op “smokkelscene”.

                Vooraan links op het schilderij zien we de gedaante van een persoon, die een pet op heeft, met grijze haren, een grotere neus en met licht gekleurd schoeisel.
                Op zijn rug draagt hij een pungel. Deze gedaante moet een smokkelaar zijn, want daar gaat het over.
                Deze smokkelaar is van plan om de berg af te lopen, richting een dal (met water?). In dat dal bevindt zich ook iets dat lijkt op een paard met wagen (4 wielen?), die dezelfde richting op gaat als de smokkelaar met de pungel. Er lijkt een persoon, als ruiter, op dat paard te zitten. Rechts van het paard loopt mogelijk nóg een gedaante, dat zal dan ook wel een smokkelaar zijn.
                Zij gaan allemaal de nogal steil ogende opgang, aan de andere kant van het dal, tegemoet.
                In de verte rechts staat een gebouw met een puntig zadeldak. Rechts daarvan, die lichter gekleurde partij, zou een mergelwand kunnen zijn. Achter het bouwsel met het puntdak ontwaren we een berg, zou dat de St. Pietersberg kunnen zijn?
                Mijn vraag is nu: waar precies heeft de schilder gestaan met zijn ezel? Waar zou dit dal kunnen liggen, en welk puntdak is dat? (Boe is dit?).
                (Vooropgesteld dat de schilder daadwerkelijk op dat punt heeft staan schilderen, en niet in zijn atelier zijn fantasie de vrije loop liet.)

                Overigens werd er door de douane, ook bij nacht en ontij, te velde gepost. Zó makkelijk was dat smokkelen ook weer niet.
                De commiezen kenden hun werkterrein heel goed, kenden ook de smokkelroutes. Zij patrouilleerden te voet, maar postten ook veelal op één strategische plek.
                Om beschermd te zijn tegen guur weer beschikten de commiezen dan over een soort slaapzak, zeer waarschijnlijk gemaakt van schapenhuiden. De douaniers noemden dat hun “berenvel”…

                Overigens, beneden op bovengenoemde site staat vermeld:
                “Bekijk alle 462 objecten uit de collectie de schatkist van het rijk.
                Aanbevelingswaardig!

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Brusselseweg (Smeermaas)

                  Brusselseweg (Smeermaas) omtrent Kerst.
                  Op de foto staat mijn vader, ontvanger Giel Vinck

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door fonsschoofs Bekijk bericht
                    Nog niet zolang in mijn bezit. Douanekantoor aan de maas te Smeermaas. Grens Bosscherweg en Smeermaas. Links op de foto: de Heer Ignoul uit Lanaken, de anderen ...? De grenspost is al vele jaren afgebroken ... ik denk ... ongeveer 1975.
                    De middelste is volgens mij, aan het postuur te zien, dhr Swinnen

                    Opmerking


                    • #85
                      Oorspronkelijk geplaatst door fonsschoofs Bekijk bericht
                      Huis Kommies Haex

                      Hallo, ben wat gaan zoeken en heb het huis van Kommies Haex gevonden op de site van Jaap.nl. Het huis staat te koop of is inmiddels verkocht.
                      Haex woonde op Brusselseweg 804.
                      Het huis van #48, #50, en #52 is dus niet "caberg/smeermaas" maar zoals eerder vermeld "via regia/veldwezelt".
                      Ik ga proberen om de foto hierbij te plaatsen: ... lukt niet ... kijk op de site van www.jaap.nl
                      Het huis van kommies Haex, Brusselseweg 804, is inderdaad verkocht. Familie Haex waren onze overburen. Wij, familie Vinck, woonden op nummer 805, aan het grenskantoor vast

                      Opmerking


                      • #86
                        Deze foto zal veruit de laatste zijn, die er gemaakt is van de Belgische douane, aan de grens Caberg/Smeermaas.
                        Ze poseren in hun nieuwe uniformen.
                        Twee persoon van links staat ook op de foto aan de maas te smeermaas.
                        Derde persoon van links in Ignoul.
                        Ivo Swinnen kan ik toevallig ook ... staat als derde van rechts.

                        Opmerking


                        • #87
                          Beste Denie.
                          Ik ben via "Google zoeken" van P-13941 bij jouw entry t.a.v. een douanepost terecht gekomen. Het kenteken P-13941 was van mijn vader Pierre Schils, die een meubelmakerij had op de Scharnerweg. Ik kan de foto niet meer bekijken. Zou je zo vriendelijk willen zijn om ze te mailen naar motcalc@casema.nl .Vanuit mijn (slechte) geheugen zou de auto moeten zijn Chevrolet 1935 of Chevrolet 1947 of Hudson 1949.
                          Groeten, Rudi Schils

                          Opmerking


                          • #88

                            Opmerking


                            • #89

                              Opmerking


                              • #90

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X