Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door blastaway Bekijk bericht
    Is er overigens nog belangstelling in meer foto's? Ik heb wat foto's van douanewerk waar mijn opa bij betrokken was gevonden in oude fotoboeken bij mijn oma.
    Voor oude foto's is zeker belangstelling Blastaway.

    Ze zijn altijd interessant en zeer zeker de moeite waard om te plaatsen/bekijken.

    Bij voorbaat dank voor de moeite.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #62
      Grenskommiezen

      Oorspronkelijk geplaatst door blastaway Bekijk bericht
      Is er overigens nog belangstelling in meer foto's? Ik heb wat foto's van douanewerk waar mijn opa bij betrokken was gevonden in oude fotoboeken bij mijn oma.
      Ja zeker, Blastaway!
      bij mij héél veel belangstelling!

      bij voorbaat veel dank voor je bijdragen!

      Opmerking


      • #63
        Damn, ik zioe het nu pas. Zal ze deze week ff inscannen en op het net gooien.

        Opmerking


        • #64
          Oude fotos grenskantoren

          Ik ben zeer geinteresseerd in oude fotos van oud douaniers en oude fotos van grenskantoren rondom Maastricht.
          Wie heeft er nog fotos en wil en kan deze inscannen?

          Opmerking


          • #65
            Grensovergang Mergelweg Maastricht - Onderstraat Kanne

            Welkom op dit draadje, Mellie52 !
            Als je zèlf ook over verhalen, foto’s e.d. beschikt, van grenskantoren en douaniers bij Maastricht, en die eventueel met ons zou willen delen, dan zijn wij daar zeer benieuwd naar!

            Grensovergang Mergelweg (Maastricht) – Onderstraat (Kanne).
            Op de foto zien we grenskommies Kaufman, die in april 1941 “de ronde doet”. Deze opname is zeer waarschijnlijk gemaakt door een kollega-kommies, omdat douaniers vrijwel steeds met z’n tweëen velddienst deden.

            Een lokale insider heeft in het gebouw op de achtergrond de boerderij van boer Castermans, aan de Mergelweg (van Maastricht naar Kanne het laatste gebouw vóór de grens) herkend. Tegenwoordig staat er op die plek nieuwbouw, waarin de Bedrijfsartsenmaatschap Zuid Oost Nederland is gehuisvest.
            De fotograaf kijkt naar het noorden, richting Maastricht dus, terwijl het nummer van de grenspaal dan 64 moet zijn. (GP 64). Bij deze GP 64 steekt de Nederlands/Belgische grens naar links de weg over, richting Jeker en kasteel Neercanne. We zien dat grenskommies zich hier bevindt op Belgisch grondgebied!
            De grensovergang Mergelweg/Onderstraat had geen eigen grenskantoor. Het was zogezegd een “onbemande grensovergang”, waar wèl regelmatig (maar niet permanent) door douaniers werd gepost.
            Anekdote:
            Om wat bescherming tegen regen en wind te creëren werd er door enkele grenskommiezen van kantoor Neercanne, langs de Mergelweg, (zeer waarschijnlijk enkele honderden meters vóór de grens) een houten opstand, met afdak en zijschot, geplaatst. Door de Inspectie Invoerrechten en Accijnzen in Maastricht werd dat bouwsel gedoogd.
            Toen dit afdak er nog niet stond, kwam het wel eens voor dat personen, komend uit Kanne, via de Mergelweg de grens ongezien wilden passeren. Maar als ze dan bemerkten dat er aan de Nederlandse kant van de grens douaniers stonden keerden ze op hun schreden terug, naar Kanne!
            Toen het afdak er stond was het niet meer zo goed mogelijk om, komend vanuit Kanne, te zien of Nederlandse douaniers aanwezig waren. Die grenskommiezen waren daarentegen wèl in staat om vanuit Kanne komende personen waar te nemen, want in het zijschot hadden ze een kijkgaatje gemaakt………
            Of de Belgische douane de grensovergang Onderstraat/Mergelweg eveneens kontroleerde, weet ik niet. Ik vermoed dat er dáár géén Belgisch grenskantoor stond. Aan de Kapelstraat in Kanne, pal tegen de grens, stond wèl een (kleiner) Belgisch grenskantoor.
            We zien op de foto dat grenskommies Kaufman een wijde, lange cape draagt. Deze dienstkleding is zeer waarschijnlijk van dienstwege door het Rijk aan alle grenskommiezen verstrekt. We kunnen niet zien of Kaufman was bewapend. Zeer waarschijnlijk heeft hij onder zijn cape een gummiknuppel gedragen, of mogelijk een pistool – maar niet iedere grenskommies was in het bezit daarvan.

            Opmerking


            • #66
              Brusselseweg (Smeermaas)

              Brusselseweg (Smeermaas) omtrent Kerst.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #67
                Ik heb even een vraag voor jullie over het douanekantoor dat op de grens heeft gestaan tussen st Pieter en Klein-Ternaaien. Ik bedoel dan het gebouw uit de jaren 60. Is er iemand die hier nog andere foto's van heeft? Ik heb het idee dat deze zeer zeldzaam zijn.
                Ik heb er nu twee foto's van gezien maar ben opzoek naar ander.

                Ik hoor het graag van jullie.

                Opmerking


                • #68
                  Als je dat zo zegt klink het of je er een heleboel van hebt...

                  De eerste foto is eerder in dit topic geplaatst.



                  Opmerking


                  • #69
                    Douanekantoor Petit Lanaye / Ternaaien

                    Ik vroeg mij af welk kantoor je bedoelde, op welke locatie. Op basis van je foto's zoek je naar het kantoor voor het wegverkeer, tegen de berg aan.

                    Maar er was ook een douanekantoor voor het scheepvaartverkeer, vandaar mijn vraag.

                    En ben je alleen geïnteresseerd in de meer recente periode, of ook in foto's uit de tijd van het Kanaal Luik-Maastricht?
                    Last edited by Clio; 6 juni 2014, 07:21.

                    Opmerking


                    • #70
                      In dit geval gaat het mij om dit kantoor.

                      Op deze plek hebben verschillende gebouwen gestaan. Van de meeste heb ik wel foto's. Maar foto's van dit gebouw zijn volgens mij zeldzaam.

                      Verder ben ik geinteresserd in alles wat met de pietersberg te maken heeft.

                      Opmerking


                      • #71
                        @Clio, Weet jij of er nog andere foto's van zijn?

                        Opmerking


                        • #72
                          Misschien, maar dan moet ik diep gaan graven in de kelder, en daar heb ik nu geen tijd voor. Je zou het eens kunnen proberen bij het RHCL (Pieterstraat 7) ,misschien meer speciaal de GAM-collectie.

                          Opmerking


                          • #73
                            OK bedankt voor nu. Het zal welweer even duren voor dat ik in de gelegenheid ben een keertje naar Maastricht te komen. Wellicht dat ik daar een keertje ga kijken.

                            Opmerking


                            • #74
                              douanekantoor St. Pieter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mulder Bekijk bericht
                              OK bedankt voor nu. Het zal welweer even duren voor dat ik in de gelegenheid ben een keertje naar Maastricht te komen. Wellicht dat ik daar een keertje ga kijken.
                              Welkom in dit draadje, Mulder, en hartelijk dank voor de zwart/wit foto van het grenskantoor St.Pieter, in posting #70 van dit draadje!
                              Kende ik nog niet....

                              Al snuffelend zie ik, dat deze z/w foto ook in de Beeldbank van het RHCL zit.

                              (Wellicht ken je die Beeldbank van het RHCL al? Indien niet: ga naar de RHCL-site, klik links op "Onderzoek" en vervolgens op "Beeldbank (vernieuwd)".
                              dan op "Zoeken in de HCL Beeldbank" klikken en op "douane" zoeken)

                              Zoeken op "pietersberg" levert 110 hits op.

                              Ik heb wel eens bij de RHCL-balie gevraagd om inzage van een foto, waarvan ik wist dat die bestond, en die ik kon omschrijven, maar die (nog) niet in de beeldbank zat.
                              binnen een paar minuten had ik die foto in handen; prima geregeld daar en ik kan je aanbevelen toch 'n keer naar die balie te gaan!

                              PS hoe heb jij die foto's uit posting #70 zo mooi en zo groot op MO gekregen? via ImageShack?? maar dan moet je toch betalen?

                              Opmerking


                              • #75
                                Bedankt voor je reactie.

                                Foto geregeld via Dropbox.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X