Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Een schietbaan in de berg lijkt best mogelijk. Misschien kan de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven ( www.sok.nl) u verder helpen?

    Aardig is, dat bij de door u gefotografeerde portretten de namen staan van de afgebeelden:
    1. Wim Metselaar van Neder Canne, getekend door A. Zeephat, 21-12-[19]38
    2. H. (?) Kraaijenbrink, kommies te Neder Canne, ge??nen ??-3-[19]38
    3. Kommies Feelders, 24-12-"38. AZ [= A. Zeephat]

    Zeephat was kennelijk geen slechte tekenaar. Alles bijeen genomen vermoed ik wel, dat het hier om Belgische kommiezen gaat en dat de schietbaan op Belgisch gebied lag.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 oktober 2019, 18:58. Reden: Correctie naam: Zeepnat = Zeephat

    Opmerking


    • #92
      Oorspronkelijk geplaatst door Guido Thijs Bekijk bericht
      (..) Schijnbaar hadden de douaniers ook een "schietbaan" in de berg, kort na de oorlog. Wie weet daar iets meer over ?
      Helaas weet ik niets van een "schietbaan in de berg". Ik ga er vanuit dat je daarmee een schietbaan in de Cannerberg bedoelt.
      Geheel onwaarschijnlijk hoeft dit niet te zijn, maar bedenk wel dat het dan een heel erg ongezonde situatie was. De kruitdampen konden immers nergens heen.
      In de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw was dit misschien geen punt. Tegenwoordig zou dit absoluut verboden zijn.

      Maar weet je zeker dat we hier spreken over een "Schietbaan in de berg" en niet over "een schietbaan OP de berg".
      Dat laatste was namelijk wel degelijk het geval op de Sint Pietersberg.
      Die schietbaan is nog tot pakweg 1990 in gebruik geweest.
      Formeel was het een schietbaan van defensie, maar de politie maakte er ook wel eens gebruik van. Dus het is aannemelijk dat de douane er ook gebruik van heeft gemaakt.

      De ingang van deze schietbaan lag aan de - heel toepasselijk - Schutterijweg, westelijk van de nog bestaande tennisbanen van de ENCI-personeelsvereniging.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #93

        Opmerking


        • #94
          Als reactie op het bericht van mevr Evers vermeld ik graag dat de tekenaar, de heer Zeephat (met h) en zijn collega's wel degelijk Nederlandse douaniers waren (zie trouwens eerdere berichten in dit forum over de "kommiezen" van Neercanne.) Het geheel van deze ondergrond ligt wel degelijk op Nederlands grondgebied.

          Opmerking


          • #95

            Opmerking


            • #96
              Last edited by Pier; 22 februari 2020, 16:37.

              Opmerking


              • #97
                Aanvulling:

                onderaan:
                "De meest linkse persoon op de foto van posting 78"

                en bovenaan: de Limburgse Koerier van 15.12.1938

                Opmerking


                • #98
                  Het klopt dat slechts een deel van de douaniers in Nederland bewapend zijn.
                  Wie precies wel/niet en wat daarvoor de criteria zijn weet ik helaas niet.


                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #99
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Het klopt dat slechts een deel van de douaniers in Nederland bewapend zijn.
                    Wie precies wel/niet en wat daarvoor de criteria zijn weet ik helaas niet.
                    Op het internet is wel wat te vinden over de huidige situatie, maar verder zou ik het ook niet weten: https://www.belastingdienst.nl/bibli...uillering.html

                    Opmerking


                    • Hallo. Ik heb wat foto's van douanekantoor Caberg van 1934-1938,toen mijn opa JH Schreurs daar assistent was.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door I. Rothengatter Bekijk bericht
                        Hallo. Ik heb wat foto's van douanekantoor Caberg van 1934-1938,toen mijn opa JH Schreurs daar assistent was.
                        Hallo,
                        Dat is heel leuk!
                        Ik hoop en neem aan dat je de foto's wel wilt delen op MestreechOnline?
                        Ik kan mij echter ook voorstellen dat je wat moeite hebt om dat te realiseren.
                        Ingrid Evers heeft daarover een instructie geschreven: Zie https://forum.mestreechonline.nl/forum/forum-support/mestreechonline-uitleg-forum/102527-???????plaatsen-van-een-foto#post102527

                        Mocht dat desondanks niet lukken, kun je de foto's uiteraard ook mailen en kunnen we ze wellicht in jouw naam plaatsen.

                        Maar hoe dan ook, heel leuk dat je ons hebt gevonden!!
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Douanekantoor Caberg 1934-1938.

                          Last edited by Pier; 24 februari 2023, 16:05.

                          Opmerking


                          • Foto's van het grenskantoor Brusselseweg (toen no. 750-754) in de periode 1934-1938

                            1e foto :JHSchreurs links
                            2e foto: zittend 2e links
                            3e foto:2e links staand op treeplank auto.

                            De andere mensen ken ik niet.
                            Gr. I. Rothengatter.

                            1.

                            2.

                            3.
                            Last edited by Pier; 24 februari 2023, 16:25. Reden: Toevoegen foto's door Pier op verzoek I. Rothengatter

                            Opmerking


                            • Bedankt Pier

                              Opmerking


                              • Het oude pand brusselseweg 750-754 is nu nr. 804

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X