Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historische gebouwen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Historische gebouwen Maastricht

    Gedurende 2007 en 2008 is er een serie verschenen in dagblad De Limburger, onder de naam: Relict.
    In die serie werden in het kort diverse historische overblijfselen beschreven.
    Historische gebouwen met een verhaal dus.
    Ik heb de bijdragen, die gaan over Maastricht, gebundeld tot één PDF bestand, dat uiteraard gedownload kan worden.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik weet weer eens niet of dit mag, SJEF, maar ik ben er blij mee!

    Opmerking


    • #3
      Lijst rijksmonumenten Wikipedia

      De Lijst van rijksmonumenten in Maastricht op Wikipedia is ge-updated en daardoor makkelijker te raadplegen. De 23 straten met de meeste monumenten hebben nu ieder een aparte pagina gekregen. De rest staat allemaal min of meer op alfabetische volgorde naar straatnaam. Alleen de later toegevoegde monumenten (voornamelijk zgn. 'jonge monumenten') staan niet alfabetisch gerangschikt.

      Leuk om in één oogopslag te zien wat de meest monumentenrijke straten van Maastricht zijn. Wyck is tweemaal vertegenwoordigd in de top 5. De Rechtstraat staat op 1 met 80 rijksmonumenten, ongeveer evenveel als heel Medemblik, de oudste stad van West-Friesland.

      Opmerking


      • #4
        Ik bezocht gisteren Sint Lambertuslaan, nummer 6. Het pand draagt de naam Villa Marguerite of ook Villa Bonhomme.



        Ik heb wat losse brokken informatie over dit pand en haar bewoners, wellicht dat we er een aardig verhaal van kunnen smeden. Ik zal al mijn vragen beneden opsommen....

        Het pand is gebouwd in opdracht van dhr. Bonhomme in 1890. Architect was Willem Sprenger. Welke Bonhomme dit dan geweest is weet ik niet. Deze bonhomme moet getrouwd zijn geweest met een Regout. In het pand zitten prachtig gestucte medaillons. Ook zijn de letters 'B' en 'R' in de hal aangebracht. Voor meer informatie over het pand, zie hier.

        Het pand maakte deel uit van vier villa's, gelegen aan het 'rond point' waarin een fontein centraal lag. Dit verklaart de schuine ligging van de panden. Dit grote plein is geofferd bij de aanleg van de kennedybrug (bron: zie hier). In het pand er tegenover zetelde zoals we weten het Duitse bestuur tijdens de bezetting van 40-44. Ik heb begrepen dat ook nummer 6 in het bezit was van de Duitsers. Ik krijg dat echter niet bevestigd. Jammer. Waarom? In het gebouw zitten nog de houders van de Duitse vaandels, zo werd me verteld. Ik heb die houders gezien (inmiddels omgebouwd tot houders voor lampen) en ik moet zeggen: het verhaal is plausibel. Als ik binnenkort in de buurt ben maak ik er een foto van. Ik vond het bizar.

        Over de periode na 1944 tot recentere tijden weet ik niets.

        Het pand is tegenwoordig in het bezit van Vos Investment Groep. Dit bedrijf bezit in Maastricht een groot aantal (historische) panden. Zie ook hier. Het bedrijf is in handen van dhr. Ben Vos. Wat ik ervan begrijp: een kundige en slimme zakenman die gelet op zijn woningportfolio niet bepaald krap bij kas zit. Hij zou als beschermheer van Mestreechonline wel een kleine bijdrage kunnen leveren, zo dunkt me. Overigens werd Vos Investment genomineerd voor de Victor de Stuersprijs 2009, voor de herinrichting van het pand.

        Voordat ik hier 'en plein publique' ga roddelen: de reden waarom ik dhr. Vos ter sprake breng is de volgende. Hij heeft ervoor gezorgd dat het consulaat van Montenegro gevestigd is op de Lambertuslaan 6 en is dus honorair consul! Hoe de man dat voor elkaar heeft gekregen is hier te lezen. Het heeft natuurlijk toch iets potsierlijks, he!

        Wat zou ik dus graag allemaal willen weten.

        1. Welke Bonhomme gaf opdracht tot de bouw van dit pand? En met welke Regout was hij getrouwd?
        2. Was het pand Lambertuslaan 6 gedurende (een deel van) de oorlog in het bezit van de Duitsers?
        3. Heeft iemand foto's van de situatie van de vier villa`s voor aanleg van de Kennedybrug?
        4. Wat/wie zat er na de oorlog en voor Vos in het pand?
        Last edited by burgemeester; 12 oktober 2011, 23:10.

        Opmerking


        • #5
          Bonhomme-Regout

          1. Pierre Antoine Hubert Arnold BONHOMME

          De ouders van Pierre Antoine Hubert Arnold BONHOMME zijn:

          2. Johann Arnold Hubert Wilhelm BONHOMME werd geboren op 15 augustus 1837 te KEULEN (DE). Arnold overleed 2 maart 1901 onverwacht te PARIJS (FR). Arnold werd begraven 6 maart 1901 te Maastricht.
          3. Maria Lucia Josephina (Marie Joséphine Lucie) BOOTS werd geboren op 27 maart 1844 te SCHARN-AMBY (NL). Marie overleed 16 december 1912 na een lang ziekbed Statenhuis te Maastricht. Marie werd begraven 18 december 1912 te Maastricht.
          Arnold werd geboren op 2 oktober 1872 te Maastricht.
          Arnold huwde Léonie Ignace Hubertine Marie REGOUT (de dochter van Eugenius Bernardus Hubertus REGOUT en Marie Léonie Hubertina REGOUT) 16 juni 1902 te Meerssen (NL).
          Arnold en Léonie kregen de volgende kinderen:

          4. i. Marie Louise Hubertine Léonie Arnoldine BONHOMME werd geboren op 25 januari 1905 te Maastricht. Marie-Louise huwde Marcel Jules Louis Marie TIELENS 26 november 1925 te Maastricht. Marie-Louise overleed 16 maart 1993. Marie-Louise werd gecremeerd 19 maart 1993 te HEERLEN (NL). Marie-Louise werd begraven 28 april 1993 te St. Pieter.
          5. ii. Marguerite BONHOMME werd geboren op 8 mei 1916 te Maastricht. Marguerite overleed 24 juli 2006 Sint Lambertuslaan 6 te Maastricht. Marguerite werd begraven 27 juli 2006 te Maastricht.
          Arnold overleed 20 juli 1938 te Maastricht.
          Arnold werd begraven te Maastricht.
          Last edited by Breur; 12 oktober 2011, 20:09.

          Opmerking


          • #6
            Last edited by Breur; 12 oktober 2011, 18:54.

            Opmerking


            • #7
              Geweldige plattegrond, Breur! Uit welk jaar?

              Ten tweede: die genealogische gegevens die je geregeld plaatst... Ik kan die moeilijk lezen. Information overload. Herinneringen aan SJEF zaliger.
              Last edited by burgemeester; 12 oktober 2011, 18:43.

              Opmerking


              • #8
                Ben Vos is mij wel bekend! Misschien een tweegesprek?
                Mag het in ieder geval bouwwerken worden i.pv. bouwerken?
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  Geweldige plattegrond, Breur! Uit welk jaar?

                  Ten tweede: die genealogische gegevens die je geregeld plaatst... Ik kan die moeilijk lezen. Information overload. Herinneringen aan SJEF zaliger.
                  De kaart is uit 1886 en veel meer is te lezen in het tijdschrift Sint-Pieter vroeger en nu - uitgegeven door Stg. Oud Sint Pieter - waarin Sjuup Rekko middels diverse artikelen bijna alles over het voormalige en huidige Villapark vertelt en illustreert.

                  En het lezen van genealogische gegevens: blijf oefenen

                  Opmerking


                  • #10
                    Dank voor het jaartal!

                    Weet je ook wat die Bonhomme deed? Was dat er eentje van het transportbedrijf?

                    Opmerking


                    • #11
                      Eugenius Bernardus Hubertus Regout

                      Aanvulling http://forum.mestreechonline.nl/show...19&postcount=5

                      Eugène Regout was fabrikant (industrieel). Commenditaire van de Soc. "Petrus REGOUT & Co.". President van de Spyker en draad-nagel Fabriek. Directeur des services techniques et bâtiments à la faïencerie REGOUT. Oud lid van de Provinciale Staten. Eigenaar-bewoner Villa Wyckerveld te Meerssen (nu Maastricht).
                      Last edited by Breur; 12 oktober 2011, 20:06.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Dank voor het jaartal!

                        Weet je ook wat die Bonhomme deed? Was dat er eentje van het transportbedrijf?
                        Hij was ingenieur. Eigenlijk weet ik veel meer. Maar ik ga dit hier niet plaatsen op MO. "Anderen" zijn bezig met een uitgebreide studie naar Bonhomme e.d.; dat zou niet fair zijn. Ik denk dat je dat wel begrijpt.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Ik denk dat je dat wel begrijpt.
                          Natuurlijk.

                          Inmiddels zelf ook weer wat verder.

                          Arnold Bonhomme was dus opdrachtgever. Deze Arnold was reder en (mede-)oprichter van de stoomvaartmaatschappij die de bootvaart naar Luik en Venlo onderhield. Toch iemand uit de transporthoek dus! Zijn vrouw, Leonie, was de dochter van Eugene Regout, eigenaar en bouwheer van Villa Wyckerveld. Niet bepaald een slechte vangst dus voor Arnold. Het resultaat laat zich aanschouwen op Lambertuslaan nummer 6.

                          Villa Maya, zie ook hierbeneden in post nr. 15, was de grootste villa in de nieuwe wijk. De villa werd in 1903 gebouwd in opdracht van Bankier H.J Seydlitz, die samen met Bonhomme oprichter was van de stoomvaartmaatschappij.

                          Bron: Monumentengids Maastricht, Boogard & Minis, 2001.
                          Last edited by burgemeester; 12 oktober 2011, 22:56. Reden: toevoeging gegevens

                          Opmerking


                          • #14
                            In aanvulling op de genealogie van Breur kan ik nog melden dat Marguerite Bonhomme op latere leeftijd gehuwd is met een notaris Gemmeke.
                            Dit huwelijk bleef kinderloos.

                            Marcel Tielens, die nu in Schoten bij Antwerpen woont, wilde na haar dood nog een museum openen in dit huis, maar dit is hem niet gelukt.
                            Boed

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              3. Heeft iemand foto's van de situatie van de vier villa`s voor aanleg van de Kennedybrug?
                              Hier wel een foto van het schuin tegenover gelegen pand.


                              Sint Lambertuslaan 9-11, Villa Maya.

                              Met dank aan www.maastricht.lu!

                              Overigens opmerkelijk dat die boogvormige bestrating nu nog duidelijk te herkennen is. Heb ik me nooit gerealiseerd.


                              De vier villa`s rondom het voormalige 'rond point'. Linksbeneden St. Lambertuslaan 6.
                              Last edited by burgemeester; 12 oktober 2011, 22:03.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X