Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwebasiliek

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Overigens staat op p. 107 van het genoemde boek nog een foto van de steunbogen die hier nog niet gepasseerd is.
    Wegens gebrek aan camera (vrouw heeft die mee op vakantie) en scanner (ruimtegebrek) kan ik die hier niet plaatsen.
    Ik meen dat SJEF in het bezit is van het boek en scanner (dus.......), anders plaats ik de foto zelf later deze week.
    Maandag 1-11-2010 zal ik het scannen en plaatsen.
    Altijd betere kwaliteit dan een foto gemaakt van een afbeelding uit een boek!
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #47
      Onze Lieve Vrouwebasiliek



      Tussen deze twee bogen aan de oostzijde van de Onze-Lieve-Vrouwekerk werd in ieder geval al vanaf de late Middeleeuwen recht gesproken.
      Over deze bogen schreef Pascal Schmeits, kapelaan van de Sint-Servaaskerk: "Ik zie ze zoo noode verdwijnen.
      Wat zouden ze met hun logge olifantspooten op een vrij pleintje heerlijk staan!".

      (Bron foto: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist).
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #48
        Dank, SJEF. Op deze foto is de dakrand te zien, die we al eerder aantroffen op de litho van Schaepkens.

        Opmerking


        • #49
          SJEF, ik durf het bijna niet te vragen...

          Ik heb het boek van Den Hartog inmiddels uit. Wat zie ik daar op pagina 162? Een tekening van Philip van Gulpen van de absis. Dat geeft de situatie in 1850 mooi weer.

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            SJEF, ik durf het bijna niet te vragen...

            Ik heb het boek van Den Hartog inmiddels uit.
            Wat zie ik daar op pagina 162?
            Een tekening van Philip van Gulpen van de absis.
            Dat geeft de situatie begin 19de eeuw mooi weer.



            De oostzijde van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Maastricht voor de negentiende-eeuwse restauratie, gezien vanuit het zuidoosten.
            Tekening door Philippus van Gulpen.
            (Gemeentearchief Maastricht;
            Collectie Van de Noorda 379)
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #51
              In bad doe ik toch altijd nuttige dingen....

              Zojuist maar eens het boek van dhr. Goessen erbij genomen: "In Beeld... De veel vereeuwigde Slevrouwe". De trotse schatbewaarder van de OLV kerk begint met een alleraardigste introductie, waarbij de volgende zin een glimlach op mijn gezicht toverde: "Intussen was op het graf van St. Servaas een grafkerk gebouwd. Ook daar wordt een kapittel gevestigd, talrijker en machtiger, maar het is juist deze ontwikkeling die haar buiten de stad plaatste." Vervolgens wordt de lezer getrakteerd op meer dan honderd afbeeldingen van de OLV kerk. En daar zijn er twee tussen die ik jullie niet wil onthouden.

              Op de eerste zien we een tekening van Van Gulpen. Let op de 'eed op de relieken' tussen de steunbogen. Ook had ik de Barbaratoren nog nooit in deze vorm gezien; de andere toren (rechts) ziet er vreemd uit. Het moet een eerdere tekening zijn dan die onder de vorige post (die uit de post van SJEF is uit 1850); mede omdat dat de bouw tussen de twee steunbogen ontbreekt. Opmerkelijk.

              Op de tweede foto zien we de roof van de klokken in 1943. De foto werd illegaal gemaakt door fotograaf Daniels uit de Kleine Staat vanuit een raam aan de overzijde, zo schrijft Goessens.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #52
                Hier een afbeelding, die wordt toegeschreven aan Van Gulpen, waarop de St Nikolaas kerk ook te zien is. (staat afgedrukt op een tegel; wikipedia)
                o.m genoemd in bijdrage 13 van dit draadje door Sjef.

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                  Hier een afbeelding, die wordt toegeschreven aan Van Gulpen, waarop de St Nikolaas kerk ook te zien is.
                  Ik ben geen kenner, maar dit is 99 procent zeker niet Van Gulpen.
                  Leuk plaatje, overigens Rik!

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Ik ben geen kenner, maar dit is 99 procent zeker niet Van Gulpen.
                    Leuk plaatje, overigens Rik!
                    Burgemeester ik weet het niet. Ik ben naar alles van Van Gulpen aan het zoeken. Waarom is dit , volgens jouw, voor 99 procent, niet van Van Gulpen ?.

                    Opmerking


                    • #55
                      Enkele argumenten....

                      Op de eerste plaats is de stijl compleet anders. Op de tweede plaats is dit zo te zien een pentekening. Ik ken geen enkele andere pentekening van Van Gulpen, die tekent en kleurt er altijd kwistig op los. Op de derde plaats klopt het perspectief (Van Gulpen tekent de St. Nikolaaskerk in de afbeelding die ik van hem ken perspectivistisch onjuist). Op de vierde plaats staat rechtsonder op de door jouw geplaatste tekening 1740. Toen leefde Van Gulpen nog niet (dat wil overigens niet alles zeggen, Van Gulpen tekende geregeld oude tekeningen na). Op de vijfde plaats is het onderschrift niet in het zwierige handschrift van Van Gulpen.

                      Ben je op zoek naar alle afbeeldingen van Van Gulpen? Leuk! open gerust een draadje waar je alle vondsten neerzet! Ik heb er zelf al eens aan gedacht om alle tekeningen van Van Gulpen digitaal te gaan verzamelen...

                      Even het eerder genoemde boekje van Goessens erbij gepakt. Deze schrijft de tekening toe aan ene 'C. Specht' en dateert de tekening op ca. 1800. Zou gezien die affuiten op het plein nog weleens kunnen kloppen....

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Even het eerder genoemde boekje van Goessens erbij gepakt. Deze schrijft de tekening toe aan ene 'C. Specht' en dateert de tekening op ca. 1800. Zou gezien die affuiten op het plein nog weleens kunnen kloppen....
                        De gravure van Specht is gebaseerd op een oudere tekening van Jan de Beyer, die in 1740 op zijn reis langs de Maassteden Maastricht aandeed als zuidelijkste stad.

                        Opmerking


                        • #57
                          Mooi! Dan is het verhaal rond! Dank, Ingrid.

                          En hier zie je dan de originele tekening van De Beyer. Daar zie je ook nog de Barbaratoren op. Jammer dat deze tekening zo`n slechte kwaliteit heeft; ik zou die toren weleens close up willen bekijken.

                          Opmerking


                          • #58
                            Barbaratoren

                            De kwaliteit van de tekening is prima, heer burgemeester, maar dat geldt niet voor de scan die u plaatste. Niet dat het uw schuld is: het zit hem in het raster van de afgedrukte foto.

                            De originele tekening bevindt zich in de collectie van Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam. Het meest recent werd zij gepubliceerd in een artikel over de Sint Nicolaaskerk in de Publications [PSHAL] van 2006, pagina 189. Met een vergootglas kun je toch nog heel wat van de Barbaratoren zien, maar iemand zou eens een detailfoto moeten (laten) maken...

                            Zou er geen goede foto staan in het proefschrift van Lex Bosman, dat immers gaat over de oostpartij van de OLV-kerk? Ik geloof dat El Loco dat boek in huis heeft (zie discussie elders op deze site).

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                              Ik ben naar alles van Van Gulpen aan het zoeken.
                              Ik hoop dat Rikth bekend is met de uitgave uit 2005 van Lou Spronck, Philippe van Gulpen 1792-1862, chronoqueur met pen en penseel, (Vierkant Maastricht, 40)?

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                                Ik hoop dat Rikth bekend is met de uitgave uit 2005 van Lou Spronck, Philippe van Gulpen 1792-1862, chronoqueur met pen en penseel, (Vierkant Maastricht, 40)?
                                Dat had ik nog niet gevonden maar inmiddels besteld. Bedankt !

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X