Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

betekenis pandje aan de Boschstraat

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Ah, ik zag inderdaad rechts, schuin naar binnen gelegen, ook een deur zonder huisnummer! Ik vermoedde al dat het daar moest zijn. Ik zal er binnenkort eens binnenstappen. Maar dus geen winkel van sinkel, maar een drogisterij.

    Dus "schele Johanna" heet officieel Jo Daems en handelt in antiek.

    Weer dankt voor alle info.

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Zucht, vergeet de huisnummers : naast wat nu die fotozaak is ligt de etalage van Jaspers. Die etalage is werkelijk volgestouwd met oogschaduws, lippenstiften, lotions, crèmes en smeersels, maar die parfumeriespullen zijn er bij gekomen om het assortiment te vergroten want in wezen is het een drogisterij. Stap er maar eens naar binnen. Het is (als je in 't portiek staat) de rechterdeur. Aan de linkerkant zit nu een schoenmaker, heel vroeger was dat de winkel van Slagerij Heunders (weet je wel : Pie Heunders, Pie Heunders, wat höbste lekker weurs..)

    Jo Daems is de mevrouw die jij "Schele Johanna" noemt

    Opmerking


    • #32
      Wat is het NUHA-adresboek van Maastricht?

      Ik denk dat net als elders in de stad ook op de Boschstraat een letterlijk n komen en gaan van winkeltjes is geweest. Uitzonderingen, degenen die het al die jaren volhielden.

      Ik heb zelf nooit gezegd dat het schorten waren, ik herkende het niet en werd alleen op dat idee gebracht door een kennis, die wist dat daar een schortenwinkeltje had gezeten. Dat zou dan kunnen betekenen dat die kennis zich heeft vergist en een ander adres op de Boschstraat bedoelt.
      Welk jaar? Sinds ik vaak gebeurtenissen in het verleden te jong schat, zal dit zeker 4 à 5 jaar geleden moeten zijn. Welk jaargetijde? O jee. Ik gok op het voorjaar.
      Ik heb de voorwerpen te kort gezien. Herinner me dat wel dat allemaal wit was en herinner me rechts een wieg gezien te hebben. Mij kwam het allemaal apart over.

      Ik denk de snelste weg tot de oplossing is dat ik bij tijdschriftenhandel Goossens ernaast, informeer wat tot voor 5 jaar geleden nog in dat pandje gezeten heeft. Kan ik ook nog vragen of hij zich 't sjieke menneke herinnert. De tekening van een mannetje met een hoge seij. Ik zou bijna denken dat ik dit gedroomd heb, ware het niet dat ik de tekening en het opschrift nog steeds voor me zie. "t Sjieke menneke stond in sierlijke letters in een halve maan vorm op de ruit. Ik weet nog goed, toen ik het in de gaten kreeg, perplex stond, dat zich zoiets moois nog in de huidige tijd bestond. Ik was daarna heel verbolgen toen het was verdwenen.


      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
      In het NUHA-adresboek voor Maastricht 1969, vind ik de volgende gegevens voor de panden Boschstraat 74 tot en met Boschstraat 100.

      74 > Veen AA, van.
      78 > Noorden CLM, van en Noorden PJM, van.
      84 > Henkes, geb. Houten, wed. MK.
      86-90 > Accessoires v/Automob Priem; Rozenberg's Otokado.
      88 > Claes AGH; Handelsbureau Priem Rozenberg.
      92 > Zengers J.
      92a > Soudant M; Spauwen WCJ.
      94 > Bos JJ; Donders geb. vander Pol wed. HJ; Bos J.
      96 > Marika HL Dassen-Görgens.
      98 > Schweitzer J; Schroers TMR; Hingh de geb. Hoendervangers wed. WHJ; Schoenmaker HFW.
      100 > Heugen BL.

      Helaas geen textielhandel, corsetterie, manufacturenhandel, stoffenhandel, kledingmagazijn, modemagazijn, kleermakers, tailleur, confectie-atelier, confectiebedrijf in 1969 in de Boschstraat 74 tot en met 100.

      Dan resteert mijn vraag aan rotor: in welk jaar en in welk jaargetijde heb je die schorten gezien in de Boschstraat?
      En zouden die schorten geen decoratiematriaal kunnen zijn in de etalage van het betreffende pand; waarbij het bewuste pand dus geen textiel- of kledingwinkel hoeft te zijn.

      Opmerking


      • #33
        Festivillage (Boschstraat)

        Dit gebouw dat nu misschien weer in gebruik wordt genomen, was dat vroeger niet een gebouw van het Groet Febrik ?

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Veenhof Bekijk bericht
          Dit gebouw dat nu misschien weer in gebruik wordt genomen, was dat vroeger niet een gebouw van het Groet Febrik ?
          Harry, het is de voormalige Sphinx-zaal. Deze zaal werd in 1900 gebouwd en fungeerde o.a. als "volkstheaterzaal".

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
            Dat is nog niet alles. Mijn moeder herinnerde zich een echt schortenwinkeltje onderaan de Muntstraat. Zelfs de naam wist ze: Verjans. Ook dat winkeltje is er lang geweest. De precieze locatie wist niet meer, waarschijnlijk ergens in de buurt waar nu het kruidvat zit.

            Als we pandje 84 meerekenen (een andere Maastrichtenaar heeft me zelf bevestigd dat daar vroeger sjolleken verkocht werden) komen al aan de 3 winkels waar vroeger schorten werden verkocht..

            In de Koestraat t.o. 'De Boonte Kooj ' zat in de jaren vijftig een textielwinkel van 'Gilissen-Verjans' waar ook schorten werden verkocht.

            Opmerking


            • #36
              Voor zover ik mij kan herinneren was de laatste sjolken-winkel welke gelegen was in het Boschstraatkwartier de Sjolken-winkel vaan Lieske (Veugen-Coumans).
              Als kind ging ik hier wel eens op bezoek.

              Lieske's winkel was gelegen aan de Boschstraat 34.

              Dit pand is een rijksmonument (nr. 26756)

              Sjolleken zijn Maastricht's voor schorten (kleding).

              Ik heb hier nog meer info (wellicht nog oude foto's) over, maar deze heb ik niet binnen handbereik.

              Logic will get you from A to Z,
              Imagination will get you everywhere !

              Opmerking


              • #37
                Sjefke kijk ook eens hier:

                http://forum.mestreechonline.nl/show...highlight=hoff

                Opmerking


                • #38
                  Thnx Breur, ik zal een korte vermelding plaatsen.
                  Logic will get you from A to Z,
                  Imagination will get you everywhere !

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X