Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Grote Staat

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Grote Staat

    Waarom heet de Grote Staat niet de Grote StRaat?
    Don't PRESS me....

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
    Waarom heet de Grote Staat niet de Grote StRaat?
    Misschien dat deze Grote Staat onder een statenkwartier viel, of domweg de RRR vergeten.
    Alhoewel je hebt ook nog de Kleine Staat, zou het met de "mestreeche sjiek" van weleer te maken hebben?
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
      Waarom heet de Grote Staat niet de Grote StRaat?
      @ Elvis over de boerum / waarom vraag van de naamgeving Grote Staat.

      Grote Staat en Kleine Staat.
      Staat betekent mogelijk "bestuur" of "stad".
      De plaats waar het stedelijk gezag gevestigd was: in het Dinghuis de rechtbanken; in Lanscroon en Liebaert het burgerlijk bestuur.
      In het cijnsboek van Onze-Lieve-Vrouwe (1377) werd de Kleine Staat omschreven als de straat die van de Goesmanstoren naar het nieuwe Dinghuis loopt.
      Eertijds niet meer dan een verlenging van de Muntstraat, soms ook genaamd 'platea ante pretorium' = straat voor het Dinghuis.
      Het beging van de Kleine en het grootste deel van de Grote Staat heette ook wel 'ante crucem' = voor het kruis, oftewel het kruis waaraan misdadigers werden vastgebonden en te pronk werden gesteld, ofwel het marktkruis.

      NB: niet alles is te vinden via internet.
      Maar wel heel veel in boeken; ditmaal de historische encyclopedie Maastricht.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Ik ben al intens gelukkig dat het in elk geval geen domme vraag was.
        Don't PRESS me....

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
          Ik ben al intens gelukkig dat het in elk geval geen domme vraag was.
          Vragen zijn nooit dom, elvis.
          Het is wel dom wanneer je geen vragen stelt.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Van maastricht.lu

            " Op sommige kaarten staat Groote Staat, op andere weer Groote Straat, met een R ertussen. Sinds ongeveer 1780 heet deze straat de Groote Staat, daarvoor was de naam St.Jorisstraat.

            Op zijn frans werd de Groote Staat "Rue Grande Stade" genoemd, vertaald Groote Straat, met weer die R. Vandaar dat sommige uitgevers niet en sommige wel de r ertussen plaatsten."

            Opmerking

            Bezig...
            X