Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevangenissen, huizen van bewaring en politiecellen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    De pijprokende Krullebol en het schild met wegrennende figuur erop en de tekst '1e klas' erboven, zouden kunnen verwijzen naar het gegeven dat 'Wildschut' een bekend merk voor pijptabak was. 'Krullebol' trouwens ook.

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      'Beckin noyt!'= begin er nooit aan?

      De pijprokende Krullebol en het schild met wegrennende figuur erop en de tekst '1e klas' erboven, zouden kunnen verwijzen naar het gegeven dat 'Wildschut' een bekend merk voor pijptabak was. 'Krullebol' trouwens ook.
      Of "beken nooit"

      http://www.veto.be/jg26/veto2625/beckett.html:

      In hun eerste en tweede jaar brachten de studenten stukken die meer gebaseerd waren op improvisaties. Deze keer werden de regie-aanwijzingen van Beckett trouw gevolgd waardoor de akteurs in een soort keurslijf terechtkwamen. Samyn vindt dat niet slecht. Het zorgt voor een andere manier van akteren. De Smedt, die zich bijgevolg meer als spelbegeleider dan als regisseur ziet, deelt haar visie. Volgens hem is het een goede leerschool want dat keurslijf vraagt toch nog om heel veel persoonlijke invulling. Hij wou er dan absoluut ook geen eksperiment van maken maar een levende voorstelling, want hoewel Beckett's teksten nogal abstrakt lijken, zijn ze toch ook heel poëtisch.
      In totaal worden vier stukken van Beckett gebracht: Spel zonder woorden, Komen en gaan, Spel en een fragment uit Wachten op Godot. Vooral Spel is een indrukwekkend stukje absurd teater. Op een rij staan drie urnen waar hoofden uitsteken: een man geflankeerd door twee vrouwen. De ene was zijn vrouw, de andere zijn minnares. Samen brengen ze -- soms tegelijk, meestal om beurt -- hun versie van het overspel. Waar in het begin nog verwarring heerst, legt Beckett langzamerhand de schrijnende werkelijkheid bloot. Wat overblijft, zijn drie gebroken mensen die elk de andere twee wantrouwen. De hoofden zijn verworden tot vaten vol twijfels, aan zichzelf en aan de anderen. Zijn wat bittere moraal heeft Beckett dan al lang weggegeven, maar ze echoot toch nog door: "Overspeligen, beken nooit!"

      Nu nog de stap naar de sigaartjes van Dhr. Wiegel.

      Opmerking


      • #33
        Een e-mail is verstuurd naar Dhr. Wiegel.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Een e-mail is verstuurd naar Dhr. Wiegel.
          Deze opmerking hoort volgens mij thuis in de chat.

          Opmerking


          • #35
            Nee Ingrid, dit is het vervolg van het carnavalverhaal. Misschien heeft hij een foto of een verhaal als het "slachtoffer" die in de Spekkamer was ingesloten
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Deze opmerking hoort volgens mij thuis in de chat.
              Ik ga mijzelf niet modereren. Ingrid. Dhr. Wiegel is een publiek figuur. Zijn naam is geen geheim en de inhoud noch e-mail adres zijn zichtbaar.

              Opmerking


              • #37
                Jaarboek Maastricht 1978

                Jaarboek Maastricht 1978:

                Opmerking


                • #38
                  Maar dat is de nagebouwde spekkamer als ik mij niet vergis?
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Maar dat is de nagebouwde spekkamer als ik mij niet vergis?
                    Inderdaad. Meer weten de mensen van de Tempeleers helaas niet.

                    Opmerking


                    • #40
                      Reactie Dhr. Wiegel

                      Ik heb Dhr. Wiegel telefonisch gesproken. Het was een prettig gesprek. Dhr. Wiegel kon zich de gebeurtenis nog vaag herinneren. Maar niet of hij in de originele spekkamer was geweest.

                      Opmerking


                      • #41
                        Jammer. We zijn er nog niet uit, vrees ik.

                        Opmerking


                        • #42
                          Reactie dochter Daan Wildschut.

                          Reactie dochter Daan Wildschut.

                          Ik heb de foto’s van de spekkamer goed bekeken en moet toegeven dat de over elkaar tollende figuren van de hand van mijn vader zijn. De letters Beckin Nooyt en Daan Wildschut zijn zeker niet van hem. Hij had een veel vloeiender handschrift. De figuur in de heksenkeuken lijkt niet erg op zijn werk en ik kan me alleen voorstellen dat het om een geintje ging. Mijn vader kennende zou hij vast tegen je gezegd hebben “snel overschilderen”. De figuren zijn trouwens geen engelen, die hadden altijd vleugels. Het ziet er een beetje uit als de versieringen die bij ons (op papier) gemaakt werden om de ateliers op te vrolijken voor een feest. Dan werden er een aantal grote potten waterverf en kwasten klaargezet en konden de gasten naar hartenlust kliederen.

                          Opmerking


                          • #43
                            Nouuuu een redelijk positief bericht
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #44
                              Politiebureau Vrijthof

                              Hier dan een foto van de politiecellen aan het voormalige hoofdbureau van politie aan het Vrijthof. Misschien worden er nog belangrijke mensen herkend.

                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #45
                                Penitentiaire Inrichting Overmaze

                                In 1975 wordt de Penitentiaire Inrichting Overmaze ingebruikgesteld. Het gebouw is het ontwerp van de architecten ir. A. Schwencke en ir. H.G. Bosch. De voorbereidings tijd duurde tien jaar. De bouw uiteindelijk maar drie jaar. De tuin is een ontwerp van de tuinarchitect Jac. Ritsen uit Maastricht. Voor die tijd waren de cellen van de gedetineerden luxe zoals de foto laat zien.
                                Ze worden "bewoonbare celkamer" genoemd met een oppervlakte van 10 m2. De kamers zijn voorzien van een wastafel met warm en koud stromend water, een toilet, een spiegel en een wandcontactdoos voor een electrisch scheerapparaat.
                                Het meubilair bestaat uit een divanbed, een gewone stoel, een gemakkelijke stoel, een tafel, een vast bergmeubel en een vaste kledingkast tegen de wand. Ook een prikbord voor foto's maakt onderdeel uit van de celkamer.





                                Bron: Erfenis in steen, Huis van Bewaring te Maastricht
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X