Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevangenissen, huizen van bewaring en politiecellen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Cachotten onder het stadhuis

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    De Spekkamer zelf is een redelijke ruimte met aan twee wanden verschillende tekeningen
    Maar als ik het goed zie geen raam, dus geen daglicht of beluchting.
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Doorlopend komt men bij een tweetal toiletten uit de prehistorie
    Geweldig, ik wist niet dat er ergens in de stad nog twee originele poepdozen te zien zijn. De wettelijke voorschriften voor sanitaire voorzieningen die na de oorlog werden doorgevoerd, hebben de krochten onder het stadhuis niet bereikt. Gelukkig stonden ze niemand in de weg, zodat ze bewaard gebleven zijn.

    Mooie foto's, Toller, hartelijk dank. Jij komt nog eens ergens!

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
      Nee ik weet verder niets van deze tekeningen af. Zag geen naam ergens staan, maar misschien weet de huismeester hier iets mee over.
      Wellicht gesigneerd met Jan Hoen

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht

        Lijkt de val der (opstandige) engelen uit te beelden.

        Opmerking


        • #19
          Daan Wilschut?

          Staat er Daan Wilschut geschreven?

          Opmerking


          • #20
            Volgens mij klopt dit
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              Vandaag een fantastische rondleiding in de kelder van ons stadhuis gehad. Als eerste kwam de Spekkamer aan de beurt. Boven de deur staat een mooie tekening.


              Symboliek voor water en brood. Boeien.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Lijkt de val der (opstandige) engelen uit te beelden.
                De afbeelding links is een afbeelding van een gifmenster.

                Opmerking


                • #23
                  Een heksenkeuken. Slang in de fles, katten, oude knol etc. Grapje vaan Daan volgens mij.

                  Opmerking


                  • #24
                    Zeg laat mij er buiten. Ingrid zal hier best meer over kunnen vertellen. Een verwijzing naar Elisabeth Rythoven?

                    Opmerking


                    • #25
                      Elisabeth Rijthoven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sjuulke Bekijk bericht
                      Ingrid zal hier best meer over kunnen vertellen. Een verwijzing naar Elisabeth Rythoven?
                      Nou nee, Sjuulke. In de tijd dat het Stadhuis (deels) in gebruik werd genomen (1664), waren de toverijprocessen in Maastricht al lang voorbij. Bovendien zijn de criminele gevangenen eerst vanaf 1676 ondergebracht in het stadhuis (zie HEM). Elisabeth Rijthoven zat in 1612 gevangen in het Dinghuis. Haar proces is (in Maastricht) vooralsnog het laatste dat afliep met een doodvonnis.

                      En poezen of katten deden in Maastricht (en Nederland) niet mee. Maar als de tekening (veel) later is gemaakt, dan weer wel. Dat is dan onder invloed van de literatuur uit Duitsland en Engeland.

                      Overigens meen ik achter de schakelkast (?) een afbeelding te zien van de Maastrichtse guillotine. En dat betekent dan dat die tekening, als hij door een gevangene is gemaakt, dateert uit de vroege Franse Tijd (november 1794) of de eerste helft van de negentiende eeuw, dus van ruim na de 'heksen'vervolgingen. Wie de tekeningen ook heeft gemaakt, ik denk dat ze niet zo héél ver teruggaan.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht




                        Liijkt veel op Daan Wildschut

                        Opmerking


                        • #27
                          Betekenis 'Spekkamer'

                          De benaming 'spekkamer' heeft niets te maken met lekker eten. Zoals Breur al aangaf verwijst de schildering boven de deur naar boeien en water en brood.

                          De term 'spekkamer' is een negentiende-eeuwse verbastering van de Franse uitdrukking 'chambre de suspects'; vertaling: lokaal voor verdachten.

                          Opmerking


                          • #28
                            Zouden die tekeningen iets te maken kunnen hebben met het carnaval van 1978? Toen verleende de prins een 'orde van de Spekkamer' aan onder anderen Hans Wiegel. Men had in de hal van het stadhuis een tijdelijke '(re)spekkamer' nagemaakt, maar misschien zijn de gasten ook naar beneden geweest en had men de ruimte een beetje 'aangekleed' om er nog iets van te maken?

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              Zouden die tekeningen iets te maken kunnen hebben met het carnaval van 1978? Toen verleende de prins een 'orde van de Spekkamer' aan onder anderen Hans Wiegel. Men had in de hal van het stadhuis een tijdelijke '(re)spekkamer' nagemaakt, maar misschien zijn de gasten ook naar beneden geweest en had men de ruimte een beetje 'aangekleed' om er nog iets van te maken?
                              Met carnaval kun je alles verwachten in Maastricht! Volgens Servé M. is het waarschijnlijk een grap van Daan Wildschut. Ik zal informeren bij de Tempeleers. In dat jaar was er een tempeleersorde (of speldje) met een afbeelding van een boef (in strepenpak).

                              Opmerking


                              • #30
                                Beckin noyt!

                                De tekst boven de naam Daan Wildschut = Beckin noyt!

                                Het bordje op die knol: recepten boek.

                                Verder is waarschijnlijk door lekkage of een poging ter verwijdering de verf uitgelopen over de toverknol en de katten. Dat wijst op een gemakkelijk oplosbare verf zoals b.v. plakkaatverf.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X