Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommiezen en Grenskantoren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Clio
    replied
    Douanekantoor Maastricht-Veldwezelt, vroeger 'Bilserbaan' genoemd

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Zou bovenstaande foto uigt posting #48 van denie niet de grensovergang bij de huidige Via Regia kunnen zijn?
    De fotograaf staat dan op Belgisch grondgebied, op de 2de Carabinierslaan, en het huisje op Nederland grondgebied.

    Onderstaand het huisje op de achtergrond anno 2009

    (foto uit Google Maps).

    Bovendien was dat stukje grens destijds wellicht aan te merken als (een van de) grensovergang(en) van Caberg.
    De wijk Malberg bestond toen nog niet en het veld achter Caberg strekte zich uit tot Veldtwezelt.

    Het kan vlgs.mij niet missen. Het moet het zelfde huisje zijn. Ook de stand cq. plaats van het hek komt overeen evenals de structuur van het dak en de onderste fundering van de voorgevel. Toch?

    Pier heeft gelijk: dit is Via Regia 604, langs de weg naar Veldwezelt. Het oorspronkelijke adres was volgens mij 'Bilserbaan'. Ik kreeg onderstaande foto eerder deze week in bezit, maar had niet eerder tijd hem te plaatsen. Jammer dat ik het oorspronkelijke grote formaat hier niet gekopieerd krijg.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • proemevlaai
    replied
    Pier, ik heb eens via google maps streetview gekeken. Dan zie je ook aan het gebouw aan de overzijde dezelfde vensters als op de foto van #41.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Grensovergang Veldwezelt?

    Zou bovenstaande foto uit posting #48 van denie niet de grensovergang bij de huidige Via Regia kunnen zijn?
    De fotograaf staat dan op Belgisch grondgebied, op de 2de Carabinierslaan, en het huisje op Nederland grondgebied.

    Onderstaand het huisje op de achtergrond anno 2009

    (foto uit Google Maps).

    Bovendien was dat stukje grens destijds wellicht aan te merken als (een van de) grensovergang(en) van Caberg.
    De wijk Malberg bestond toen nog niet en het veld achter Caberg strekte zich uit tot Veldwezelt.

    Het kan vlgs.mij niet missen. Het moet het zelfde huisje zijn. Ook de stand cq. plaats van het hek komt overeen evenals de structuur van het dak en de onderste fundering van de voorgevel. Toch?

    Leave a comment:


  • fonsschoofs
    replied
    Grens Caberg

    Ben van Smeermaas en zit overal wat te snuffelen om oude foto's te vinden. Deze gebruik ik dan op mijn eigen site.
    Nu zie ik hierboven een foto : grens...vermoedelijk Caberg !!!!
    Neen, dit is niet Caberg, waar dan wel, dat weet ik niet. Zoals de grenspaal staat en open gaat ... staat de fotograaf met de rug naar Smeermaas en dan moet het huis op Nederlandse grond liggen en dat is niet zo. In Smeermaas loopt nog een kleine weg achter de grens, de Oude-Heirbaan, deze is hier niet te zien.
    Hopelijk heb ik U een beetje geholpen; Groetjes.

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grensovergang Caberg (?)

    Van de bijgaande foto wordt geen datum vermeld, noch om welke grensovergang het precies gaat.
    Wél bekend is, dat de 2 personen met petten douaniers zijn; de linker is grenskommies Roodnat en de rechter is grenskommies van de Nobelen.
    Duidelijk is dat deze grenskommiezen (nog) geen uniform dragen, zie hun verschillende "burgerkleding". Het dragen van de dienstpet laat zien dat ze in functie zijn.
    De foto moet dan dateren van vóór medio 1947, toen de grenskommiezen hun "military-look" uniformen gingen dragen.

    Uit inlichtingen van het Marechaussee-museum, in Buren, blijkt dat de twee personen met de baretten leden zijn van onze Koninklijke Marechaussee.
    Na de oprichting van de Koninklijke Marechaussee per 1.8.1945 droegen de leden ervan aanvankelijk gedurende enkele jaren een khaki-uniform, zoals op de foto. Later ging men over op het (huidige) blauwe uniform.
    De hoofdzakelijke taak van deze grenswachten van de Marechaussee bestond uit de controle op het in- en uitgaande personenverkeer.
    Deze taak had de Marechaussee overgenomen van de Grenswacht van het Militaire Gezag die in juni 1945, o.a. op Neercanne, operationeel werd.
    (Nationaal Archief, toegang 2.13.25)

    Het Militaire Gezag werd per 4.3.1946 opgeheven; de Koninklijke Marechausse was toen zover dat zij de taken van de Grenswacht van het Militair Gezag kon overnemen.
    De foto zal dan zeer waarschijnlijk tussen ca juni 1946 en ca september 1947 zijn gemaakt; de bomen op de foto hebben bladeren, en de douaniers dragen zo te zien geen winterkleding.

    Als we nu in dit draadje even terug kijken naar de foto bij het bericht d.d. 19 november 2012, # 41, dan zien we achter de twee dames rechts een vast metalen hekwerk, met twee horizontale stangen, dat in het verlengde van het oplegpunt van de slagboom staat.
    Dit lijkt me geen standaard-hekwerk te zijn. Er zullen bij grens-slagbomen wel méér van dit soort vaste hekken zijn geweest, maar dan toch steeds passend bij de plaatselijke situatie, die per grensovergang anders kon zijn.
    M.i. doe ik niet ál teveel aan wishfull thinking door te veronderstellen dat het hekwerk van #41 hetzelfde is als dat we in bijgaande foto, helemaal links, zien.

    Dus gaat het hierbij zeer waarschijnlijk ook om de grensovergang Caberg!
    Misschien weten Lilly, of Thieu of blastaway er méér over te zeggen?
    En in welke richting kijkt de fotograaf, m.a.w. aan welke kant ligt Nederland?


    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grenskantoor Smeermaas

    kan goed zijn, blastaway, dat het Cees Arkenbout is, een bekende persoon bij de Fiscus Maastricht.
    ik kan het niet met zekerheid zeggen; wellicht weten Lilly of Thieu het?
    bedankt voor je gegevens over je Opa!

    Leave a comment:


  • blastaway
    replied
    Is de rechter douanier niet arkebout?

    Van 1947 tot 1983 heeft mijn opa gewerkt. Hij was ziek helaas en overleden. Hij deed de laatste jaren btw controle.

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grenskantoortje Kleine Dijkje Smeermaas

    hallo blastaway,

    hartelijk welkom bij MO, en zéér bedankt voor je indrukwekkende foto's!

    leuk dat je opa Assink in Smeermaas werkte als grenskommies, Lilly noemde zijn naam ook al, eerder in dit draadje.

    weet jij in welke jaren jouw opa werkzaam was als douanier in Smeermaas?

    denie

    Leave a comment:


  • blastaway
    replied
    Hallo,

    Ik lees net dit topic door en ben enorm verrast. Mijn opa was douanier Assink en zelf heet ik ook zo met de achternaam en woon ook in het voormalig grenskantoortje op het Kleine Dijkje aan de Zuid-Willemsvaart. Mijn opa heeft hier nog gewerkt en zie ook en aantal foto's van huizen waar ze in gewoond hebben.
    Het huis waar ik nu in woon is lang door mijn opa en oma bewoond geweest en sinds 2001 woon ik hier en heb het verbouwd. Ik weet niet of iemand nog meer foto's heeft van het pand van vroeger, die zou ik graag ontvangen.

    Hier 2 foto's zoals het nu is:


    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grenskantoor Smeermaas

    hoi Thieu,

    bedankt voor je reactie!

    leuk, dat je grenskommies Roodnat herkent en jammer dat de naam van die andere douanier (nog) niet bij je opborrelde.
    tja, en die 3 dames zullen wel incidentele bezoeksters zijn geweest.(?)

    OK, ik begrijp dat de foto de grensovergang Caberg laat zien.
    was die grensovergang dan aan de Brusselscheweg?

    had je dan eigenlijk 3 grensovergangen bij Smeermaas?
    één aan het water, één aan de Bosscherweg (voor verkeer over de weg) en één bij Caberg?
    en heette het grenskantoor bij Caberg dan ook Grenskantoor Smeermaas?

    Leave a comment:


  • Thieu
    replied
    Beste Denie,

    Jammer genoeg ken ik alleen Roodnat de ander ken ik alleen van gezicht maar niet bij naam. De dames ken ik helemaal niet.
    Ik woonde zelf en mijn zus Lilly aan de Boscherweg nr 2 waar ook een grensovegang was.
    Deze foto is genomen aan de grensovergang Caberg.

    Groetjes

    Thieu

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grenskantoor Smeermaas

    Volgens betrouwbare bron is het gebouw links op de foto het Grenskantoor Smeermaas.
    Gekiekt zijn twee grenskommiezen en drie dames. Links staat grenskommies Roodnat. De namen van de rechter grenskommies en de dames zijn onbekend.

    De douaniers dragen hier uniformen. Deze de leger-achtige kleding is in Limburg bij de douane voor 't eerst gezien in 1947.
    Vóór die tijd droeg onze douane geen uniform.

    Links van de personen "aan de paal" is nog nèt het kenteken van een auto zichtbaar: P 13941. Een auto uit Nederlands Limburg dus!
    De kentekens naar provincie zijn in 1951 vervangen door een andere systematiek.
    M.a.w.: de foto is gemaakt tussen 1947 en 1951.

    Misschien weten Lilly en/of Thieu wie de dames, en de rechter douanier, zijn?


    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Zo dus:

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=nrZVZxRRJZc[/ame]

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Beste Denie: als je nu eerst klikt op het icoontje met berg en zon (geel figuur invoegen) en je plakt in het popupvenstertje de hele link http://imageshack.us/photo/my-images...ntpieterw.jpg/ zie je de afbeelding direct. Let er wel op dat er niet twee keer http staat.

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    Grenskantoor Sint Pieter

    beste Breur en Wigo, bedankt voor de steun!
    Ga nu proberen of het allemaal werkt!

    http://imageshack.us/photo/my-images...ntpieterw.jpg/

    Leave a comment:

Bezig...
X