Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zuid-Willemsvaart

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zuid-Willemsvaart

    In een 'draadje' over de Sint Servaasbrug elders op deze site (klik hier) werd door Antonius gesteld dat er erg weinig beroepsscheepvaart over de Maas passeert. Hij vroeg zich af of die niet net zo goed om de stad heen zou kunnen varen, vanaf Luik gezien linksom over het Albertkanaal. De achterliggende gedachte is, dat als er in Maastricht geen binnenvaart zou passeren, Rijkswaterstaat mogelijk minder eisen zou stellen aan de Sint Servaasbrug.
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ik weet hier eigenlijk niets van, maar als ik in de Bosatlas kijk, zie ik dat je linksom van Maastricht via het Albertkanaal in Antwerpen terecht komt. Je kunt dan wel via de Zuid-Willemsvaart richting Den Bosch/Rotterdam, maar dat kanaal is in mijn atlas een heel dun lijntje, dus wellicht is de capaciteit te klein voor sommige binnenschepen. Bovendien zit er ter hoogte van Weert een vreemde winkelhaak in de Zuid-Willemsvaart, waardoor het waarschijnlijk iets om is t.o.v. de route door Maastricht en het Julianakanaal.
    De Zuid-Willemsvaart loopt van 's-Hertogenbosch (sluis nr. 1) naar Maastricht (sluis nr. 20). De route werd zo recht mogelijk getrokken door de Kempen, en kortte de Maasroute via Maaseik, Roermond, Venlo, Cuyck, Arcen en Grave aanmerkelijk in.


    Bij Nederweert mondt tussen sluis nr. 14 en sluis nr. 15 de Noordervaart (1808 ) naar Beringen uit in het kanaal, die oorspronkelijk uit de Franse Tijd stamt.

    Na sluis 15 maakt het kanaal een eerste, bijna haakse bocht in zuidwestelijke richting om Weert (sluis 16) aan te kunnen doen, dat als belangrijk streekcentrum niet kon worden gemist. Bij Lozen (B.) loopt de vaart vervolgens over sinds 1839 officieel Belgisch gebied. Sluis nr. 17 bij Lozen was altijd een grote hinderpaal. Vroeger sprak 'de binnenvaart' niet alleen van de Stop van Ternaaien, maar ook van de Stop van Lozen.

    Na sluis nr. 17 maakt het kanaal een tweede haakse bocht, nu in ZZO-richting. Bij Bocholt mondt sinds 1846 het Kanaal Bocholt-Herentals (ca. 58 km.) in de Zuid-Willemsvaart uit, ook wel het Kempisch Kanaal genoemd. Hiermee realiseerden de Belgen de eerste fase van een Scheld-Maasverbinding en op termijn dus een eigen, meer rechtstreekse en niet door Nederland (!) lopende verbinding met Antwerpen (1860).

    Vanaf Neeroeteren loopt het traject tamelijk loodrecht naar het zuiden en komt ter hoogte van Smeermaas weer op Nederlands gebied. Het eindigt uiteindelijk in het Bassin te Maastricht.

    Is deze vaarroute nu geschikt om hedendaags verkeer op de Maas te verwerken? Het is een beetje een onzinnige vraag na alle twintigste-eeuwse oplossingen ter verbetering van de binnenvaartverbindingen, maar het antwoord is een hartgrondig nee!

    1. De Zuid-Willemsvaart is te ondiep en te smal voor hedendaagse aken.
    2. De 20 sluizen in dat kanaal maken 'breed' verkeer onmogelijk. Kijk maar eens naar sluis 19 (met ophaalbrug) in de Fort Willemweg bij de Bosscherweg, en sluis 20 van het Bassin naar de Maas.
    3. Ook zou de route tegenwoordig veel te veel tijdverlies opleveren.
    4. Maastricht vermijden betekent tegenwoordig doorvaren via het Kanaal Briegden-Neerharen (1930-1939). De aansluiting met de Zuid-Willemsvaart is niet rechtstreeks vanwege twee sluizen en een hoogteverschil van twintig meter; dat is dus tijdrovend. (Je komt er overheen net voordat je over de Brusselseweg bij Tournebride de rotondes voor Lanaken bereikt.)

    Met de Maaskanalisatie en de aanleg van bijna veertig kilometer Julianakanaal (1935), van Limmel naar Maasbracht, met slechts vier sluizen, ging het allemaal een stuk sneller en beter. Deze route heeft de Zuid-Willemsvaart in de Nederlandse beroepsbinnenvaart dan ook grotendeels vervangen.

    Wat betreft Rijkswaterstaat: ik denk dat men na alle ellende rond de negentiende-eeuwse Maastractaten (die naar ik meen inzake de Scheldemonding en een door de Belgen gewenst kanaal Antwerpen-Rotterdam nog steeds niet helemaal is opgelost) nu maar het liefst op eigen terrein blijft.

    Bron (onder meer): C. Verhagen, De geschiedenis van de Zuid-Willemsvaart. Het kanaal van eenheid en scheiding. Someren 2000. 192 pp., met kaarten en veel foto's.

  • #2
    Weinig beroepsvaart in Maastricht?

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Er komt toch echt heel HEEL weinig scheepsverkeer onder de Servaasbrug door?
    Is dat zo? Misschien zou het leuk zijn gewoon eens een dagje te turven vanaf een comfortabele plek, bv. de studiezaal op de vierde verdieping van het Centre Céramique.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      ze hebben het breder gemaakt; ze hebben aan weerszijde wegen (helaas eenbaans); ze hebben vanaf Ternaaien alles zijdelings (links) om Maastricht heen geleid.
      'Ze' waren bij de aanleg van de Zuid-Willemsvaart (1821-1826) één volk, namelijk Nederlanders. Het kanaal gaf in 's-Hertogenbosch toegang tot de westelijke en noordelijke waterwegen, die vanaf dat punt nog slechts weinig sluizen telden.

      Zoals hierboven valt te lezen zijn het Albertkanaal en het Kanaal Briegden-Neerharen pas een eeuw ná de Zuid-Willemsvaart gegraven, door de Belgen, in de jaren 1930, zodat ze niet meer afhankelijk waren van Nederland (zie hier en hier).

      Wat betreft die wegen: langs de Zuid-Willemsvaart zijn dat jaagpaden die niet als 'weg' kunnen worden gebruikt. Onder langs de dijken van het korte Julianakanaal zijn het eveneens smalle wegen die bedoeld zijn als 'onderhoudstoegangswegen' voor het kanaal en de aanwonenden. Verder dienen zij vooral het toerisme en de natuur. Slechts op enkele plaatsen zijn ze over kortere trajecten opgenomen in het wegennet, bv. vanwege de ontgrindingen tussen Stevensweert en Ohé en Laak, of om een toegang tot een kanaalbrug te faciliteren. Het lijkt mij dat die 34 km. ter weerszijden van het Julianakanaal weinig soulaas zouden bieden voor de A2.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        'Ze' waren bij de aanleg van de Zuid-Willemsvaart (1821-1826) één volk, <...> Het lijkt mij dat die 34 km. ter weerszijden van het Julianakanaal weinig soulaas zouden bieden voor de A2.
        geïntrigeerd

        ik lees net je drieluik over een idee en over de ontstaansgeschiedenis van het huidige. Ik heb niet gesteld in andere berichten dat men scheepvaart zou moeten weren, ik denk dat er echter heel weinig scheepvaart is, behoudens de plezierbootjes.

        Een boeiende materie echter, als er al voor heel veel geld een route/verkeersader ligt die met de huidige kennis en ingenieurskunst ook dubbel gebruikt zou "kunnen" worden. (de jaagpaden zouden echt wel met de kennis van nu aangepast, kunnen worden benut)
        Met overigens meer dan een entree "naar Maastricht" caberg / potteberg / daalhof / vroenhoven.

        ik kom er bij tijd en wijlen op terug met een alternatief voor de A2 tunnel, startende bij de Geusselt en eindigend na het Koningsplein.

        De suggestie was echter het Albertkanaal t.o.v. de Maas en verder.
        Maar ik ga zeker ook de genoemde rapportages en onderzoeken lezen.

        mvg
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Historische vaarroute Antwerpen-Maastricht

          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          ik lees net je drieluik over een idee en over de ontstaansgeschiedenis van het huidige. Ik heb niet gesteld in andere berichten dat men scheepvaart zou moeten weren, ik denk dat er echter heel weinig scheepvaart is, behoudens de plezierbootjes.
          Sorry, ik ben kennelijk wat kort door de bocht gegaan. Ik heb het inmiddels anders gesteld. Ik heb die Servaasbrug-discussie niet grondig gevolgd.

          Wat betreft de pleziervaart: enkele jaren geleden heeft men in het kader van de opwaardering van het Bassin het laatste gedeelte van de historische vaarroute van Antwerpen naar Maastricht in ere hersteld. Sluis nr. 19 was buiten werking, maar is toen gerestaureerd. Ik geloof dat er hier en daar ook een beetje gebaggerd is. Maar de doorgang bij de brug in de Fort Willemweg blijft laag en smal, zodat alleen een klein schip als De Jekervallei van de Stiphout-vloot er gebruik van kan maken. (Die kan de opbouw op het bovendek laten zakken, evenals de 'stoom'pijp).

          Wie een rondje Maastricht wil doen, moet eens de Viersluizentocht varen (heette vroeger anders, volgens mij, klik hier). Geweldig leuk op een zonnige en warme dag.

          Opmerking


          • #6
            zelf varen is dus ook boeiend

            het woord sorry is niet nodig
            (niet iedereen kan alles weten of gelezen hebben > dus ik ben sorry three)
            oude mop
            I am sorry, he is sorry too, I am sorry three (sprak de belg).

            het hele kanalen verhaal, is echter aan een grondige opwaardering onderhevig daar miljoenen oude Nederlandse guldens of Belgische franken nu "niets" teweegbrengen.
            mvg
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Het fietspad langs de Zuid-Willemsvaart vormde jaren een soort van 'fiets-snelweg' voor diegenen die vanuit Maastricht richting Eindhoven en verder wilden fietsen. Een mooie doorgaande weg zonder omwegen en zonder kruisend verkeer. Maar helaas, onlangs is er bij Bree een overslagbedrijf gebouwd precies aan de oostkant van de Zuid-Willemsvaart. Overal elders is de bedrijvigheid aan de westkant van de vaart geconcentreerd. De mooie doorgang is nu helemaal geblokkeerd, nu moet je ter hoogte van het overslagbedrijf allerhande rare toeren over slecht aangegeven binnenweggetjes maken. Iemand die ter plaatse bekend is lukt dat nog wel, voor de niet plaatselijk bekende is het een crime.

              Opmerking


              • #8
                Knik in de Zuid-Willemsvaart

                Ik weet niet of iemand elders uitgelegd heeft hoe de knik in de Zuid-Willemsvaart komt. Het is wel bekend en heeft een reden.

                Het is het scheidingspand van het door Napoleon begonnen Canal du Nord. Een scheidingspand is het hoogstgelegen deel van een kanaal tussen twee schutsluizen. Alle andere delen van het kanaal liggen dan lager en daarom moet er een watertoevoerskanaal zorgen dat het scheidingspand steeds opnieuw van water voorzien wordt, omdat elke schutting water laat wegstromen. Dat toevoerskanaal begon in Maastricht (heet nog Voedingskanaal, Boschpoort) en is later vergraven tot het zuidelijke deel van de Zuid-Willemsvaart.

                Voor een korte versie:
                http://www.theobakker.net/pdf/kanaal-boulevard.pdf vanaf pag.7
                Voor het hele verhaal het boek
                Kanalen van de Koning-Koopman, R. Filarski, NEHA, Amsterdam 1995. ISBN 90.71617.89.0



                Opmerking


                • #9
                  Lezing Grand Canal du Nord

                  Over het Grand Canal du Nord zal dr. Joost Welten volgende week vrijdag (18 maart) een LGOG-lezing geven. Welten schijnt een autoriteit te zijn op dit gebied. Je moet er wel voor naar Weert...

                  Meer info: http://www.lgog.nl/Publications/Alde...n.pdf/document

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X