Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historische gebouwen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Waar zouden we zijn zonder Breur? Merci!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Waar past die Arnoldine in het lijstje van Breur? Tussen Marie-Louise en Marguerite? Woonde zij ook op Lambertuslaan nr. 6?
    Marguerite is een nicht van Arnoldine.

    1. Arnoldine Mathilde Huberdine Guillemiene Marie BONHOMME

    De ouders van Arnoldine Mathilde Huberdine Guillemiene Marie BONHOMME zijn:

    2. Jean ((Johann) Arnold Hubert Jules Guillaume (Wilhelm) BONHOMME werd geboren op 26 mei 1866 te Maastricht. Guillaume huwde Anna Thérèse Josephine Maria VAN BENEDEN 18 mei 1899 te Maastricht. Guillaume overleed 16 januari 1919 52 jaar oud te Maastricht. Guillaume werd begraven te Maastricht.
    3. Anna Thérèse Josephine Maria VAN BENEDEN werd geboren op 7 september 1873 te Maastricht. Anna huwde Jean ((Johann) Arnold Hubert Jules Guillaume (Wilhelm) BONHOMME 18 mei 1899 te Maastricht. Anna overleed 10 februari 1969 95 jaar oud Cortenstraat 3 te Maastricht. Anna werd begraven 13 februari 1969 te Maastricht.
    Arnoldine werd geboren op 12 november 1908 te Maastricht.
    Arnoldine huwde Josephus Franciscus Maria ERAS 20 november 1937 te Maastricht.
    Arnoldine overleed 28 juli 1995 86 jaar oud te Maastricht.
    Arnoldine werd begraven te VUGHT (NL).
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
    In aanvulling op de genealogie van Breur kan ik nog melden dat Marguerite Bonhomme op latere leeftijd gehuwd is met een notaris Gemmeke.
    Dit huwelijk bleef kinderloos.

    Marcel Tielens, die nu in Schoten bij Antwerpen woont, wilde na haar dood nog een museum openen in dit huis, maar dit is hem niet gelukt.
    Interessant. De Stichting Bonhomme Tielens, stichting tot behoud van kunst- en cultuurbezit van de families Bonhomme, Tielens en Van Beneden, was in 1993 opgericht (na de dood van Marie-Louise?). Eén van de doelstellingen van die stichting is "het beheren van de roerende goederen / kunstcollectie van de oprichtster mevrouw Arnoldine Eras-Bonhomme (1908-1995) te Maastricht". Aan hen dankt het Museum aan het Vrijthof het bruikleen van een belangrijke verzameling Maastrichts zilver en uurwerken (zie hier).

    Waar past die Arnoldine in het lijstje van Breur? Tussen Marie-Louise en Marguerite? Woonde zij ook op Lambertuslaan nr. 6?

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Marguerite BONHOMME werd geboren op 8 mei 1916 te Maastricht. Marguerite overleed 24 juli 2006 Sint Lambertuslaan 6 te Maastricht.
    Aangetroffen in de genealogische geboorte- en sterftebrei....het pand is dus tot minimaal 2006 in bezit van de familie gebleven. Weer een vraag minder.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Kijk ook eens op http://www.limburgserfgoed.nl

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    3. Heeft iemand foto's van de situatie van de vier villa`s voor aanleg van de Kennedybrug?
    Hier wel een foto van het schuin tegenover gelegen pand.


    Sint Lambertuslaan 9-11, Villa Maya.

    Met dank aan www.maastricht.lu!

    Overigens opmerkelijk dat die boogvormige bestrating nu nog duidelijk te herkennen is. Heb ik me nooit gerealiseerd.


    De vier villa`s rondom het voormalige 'rond point'. Linksbeneden St. Lambertuslaan 6.

    Leave a comment:


  • marres
    replied
    In aanvulling op de genealogie van Breur kan ik nog melden dat Marguerite Bonhomme op latere leeftijd gehuwd is met een notaris Gemmeke.
    Dit huwelijk bleef kinderloos.

    Marcel Tielens, die nu in Schoten bij Antwerpen woont, wilde na haar dood nog een museum openen in dit huis, maar dit is hem niet gelukt.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Ik denk dat je dat wel begrijpt.
    Natuurlijk.

    Inmiddels zelf ook weer wat verder.

    Arnold Bonhomme was dus opdrachtgever. Deze Arnold was reder en (mede-)oprichter van de stoomvaartmaatschappij die de bootvaart naar Luik en Venlo onderhield. Toch iemand uit de transporthoek dus! Zijn vrouw, Leonie, was de dochter van Eugene Regout, eigenaar en bouwheer van Villa Wyckerveld. Niet bepaald een slechte vangst dus voor Arnold. Het resultaat laat zich aanschouwen op Lambertuslaan nummer 6.

    Villa Maya, zie ook hierbeneden in post nr. 15, was de grootste villa in de nieuwe wijk. De villa werd in 1903 gebouwd in opdracht van Bankier H.J Seydlitz, die samen met Bonhomme oprichter was van de stoomvaartmaatschappij.

    Bron: Monumentengids Maastricht, Boogard & Minis, 2001.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Dank voor het jaartal!

    Weet je ook wat die Bonhomme deed? Was dat er eentje van het transportbedrijf?
    Hij was ingenieur. Eigenlijk weet ik veel meer. Maar ik ga dit hier niet plaatsen op MO. "Anderen" zijn bezig met een uitgebreide studie naar Bonhomme e.d.; dat zou niet fair zijn. Ik denk dat je dat wel begrijpt.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Eugenius Bernardus Hubertus Regout

    Aanvulling http://forum.mestreechonline.nl/show...19&postcount=5

    Eugène Regout was fabrikant (industrieel). Commenditaire van de Soc. "Petrus REGOUT & Co.". President van de Spyker en draad-nagel Fabriek. Directeur des services techniques et bâtiments à la faïencerie REGOUT. Oud lid van de Provinciale Staten. Eigenaar-bewoner Villa Wyckerveld te Meerssen (nu Maastricht).

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Dank voor het jaartal!

    Weet je ook wat die Bonhomme deed? Was dat er eentje van het transportbedrijf?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Geweldige plattegrond, Breur! Uit welk jaar?

    Ten tweede: die genealogische gegevens die je geregeld plaatst... Ik kan die moeilijk lezen. Information overload. Herinneringen aan SJEF zaliger.
    De kaart is uit 1886 en veel meer is te lezen in het tijdschrift Sint-Pieter vroeger en nu - uitgegeven door Stg. Oud Sint Pieter - waarin Sjuup Rekko middels diverse artikelen bijna alles over het voormalige en huidige Villapark vertelt en illustreert.

    En het lezen van genealogische gegevens: blijf oefenen

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Ben Vos is mij wel bekend! Misschien een tweegesprek?
    Mag het in ieder geval bouwwerken worden i.pv. bouwerken?

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Geweldige plattegrond, Breur! Uit welk jaar?

    Ten tweede: die genealogische gegevens die je geregeld plaatst... Ik kan die moeilijk lezen. Information overload. Herinneringen aan SJEF zaliger.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied

    Leave a comment:

Bezig...
X