Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Goed Wonen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    De bewuste telefoniste wist van niks...
    On-topic. Vorige week in de Trompetter stond een foto van de Mergelweg, genomen vana de berg, thv Den Dolhaard. De huizen stonden er nog niet, enkel de grondwerken waren zichtbaar. De Trompetter van deze week ga toelichting op de foto.
    Trust me, I know what I am doing

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Een foto van de achterzijde van het complex (dus genomen vanaf de berg) staat in:
      M.F.A. Brylka, 'Bouwen in Maastricht. Negentig jaar bouwvereniging Sint Servatius Maastricht, 1902-1992', (Maastricht 1992), pag. 38. Daar tevens een foto van het inmetselen en de zegening op 14 juni 1931. Het complex was toen nog niet helemaal klaar.
      aha
      dank u beste Ingrid M.H. Evers
      gezond wonen...!
      ik was al bijna radeloos wegens ontbreken van de archieven en boeken.

      er waren dus ooit nog mensen die "gezond wonen" belangrijk vonden bij de woningbouw corporaties
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #18
        uh
        juist wel Ton...
        die vervuilingen van de industriele revolutie zijn zelfs nog een leuke vondst op een bouwgrond die compleet gesarneerd moet worden
        en
        die verstikkende slechte lucht en vochtige omstandigheden in de binnensteden van west europa

        eerst kwam de wet op hygiene (edit betreffende de gezondheid) en toen pas de woningwet.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #19
          Het waarom van die steen was niet zo heel moeilijk te achterhalen dus. Ontbreekt alleen nog het antwoord op de vraag, of die plek willekeurig gekozen is. Of is dat moeilijk om te achterhalen?
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #20
            Goed Wonen (Aan de Mergelweg)

            Mergelweg, met aandacht gelezen.
            Is daar ook niet eens een aardverschuiving geweest waarbij 3 mensen zijn overleden?
            Wie weet hier iets meer over?
            Groet Manus.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
              Mergelweg, met aandacht gelezen.
              Is daar ook niet eens een aardverschuiving geweest waarbij 3 mensen zijn overleden?
              Wie weet hier iets meer over?
              Groet Manus.
              Zou het dit kunnen zijn Herman een bericht van 1993

              26 augustus 1993


              Vermiste jongens dood gevonden in mergelgrotten



              In de mergelgrotten achter internaat Sint Joseph in Cadier en Keer heeft de politie de lijken van twee jongens van vijftien en zestien jaar gevonden. De jongens waren pupillen van het internaat.
              De stoffelijke overschotten zijn gevonden in een onderaards grottenstelsel van in totaal ongeveer een hectare groot aan de Keerderberg, vlakbij Maastricht. De ingangen van deze grotten zijn dichtgemetseld vanwege het instortingsgevaar en het risico te verdwalen. Mogelijk zijn de jongens in deze gangen terecht gekomen, de weg kwijtgeraakt en door uitdroging en kou om het leven gekomen.
              Lees verder
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #22
                Gezond Wonen = Gezond Maastricht

                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                'Deze gedenksteen is in 1931 ingemetseld ter ere van de bouw van de 86 sociale huurwoningen door de toenmalige bouwvereniging Gezond Maastricht. Gezond Maastricht is een van de drie bouwverenigingen die later zijn opgegaan in de bouwvereniging St. Servatius. Tegenwoordig is Servatius een stichting en heet Servatius Wonen & Vastgoed'.
                In het bericht dat Ton kreeg van de woningbouwvereniging is sprake van 'Gezond Maastricht'. Ik denk dat de naamsverandering na de oorlog plaats had (in een stadsgidsje van 1953 is het veranderd), maar volgens mij en de krant was het oorspronkelijk toch echt 'Gezond Wonen'.

                Opmerking

                Bezig...
                X