Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Heer - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Heer - informatie

    Heer

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    De oude kern van Heer was een langgerekte nederzetting op de rand van het middenterras van de Maas langs de doorgaande weg van Amby naar Gronsveld.
    In Heer zijn rondom de kerk nog grote hoogteverschillen waarneembaar.
    Het was een aantrekkelijke vestigingsplaats tussen de natte graslanden en de hoger gelegen akkers.
    De huidige wijk Heer is door de Akersteenweg afgesneden van haar vroegere buurtschap Scharn.
    De wijk is samengesteld uit heel verschillende delen, dicht bebouwd en daardoor inmiddels meer een grote stadsbuurt, maar toch met behoud van een aantal eigen dorpskenmerken zoals een bloeiend gemeenschapsleven.
    Rondom de Dorpsstraat concentreren zich de belangrijkste economische functies en de dorpskerk.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    Heer wordt al in het jaar 1202 vermeld in de schriftelijke bronnen.
    In 1224 wordt de Burght van Heer genoemd als bezit van het kapittel van Sint Servaas.
    Het was de woning van de rijproost van de Heerder Bank.
    Ooit strekte de gemeente Heer zich uit vanaf de muren van Wyck tot en met het gehucht Keer in het Heuvelland.
    Heer werd in 1970 bij Maastricht gevoegd.
    Toen Heer zelfstandig was, huisvestte het dorp veel woningzoekenden uit Maastricht.
    Na veel vooroorlogse bouwactiviteit langs de Akersteenweg en later ‘Onder de Kerk’ kwamen vanaf de jaren 50 in samenwerking met de Maastrichtse Dienst Stadsontwikkeling hele woonwijken tot stand, zoals de opmerkelijke woonwijk voor Zuid Molukkers van Frans Dingemans en het complete noordoostelijke kwadrant van de Heer.
    Na de annexatie door Maastricht werd in de jaren 80 aan de zuidzijde de wijk Eyldergaard gebouwd, die met zijn woonerven en hofjes een voorbeeld van de tijdgeest is.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    In Heer zijn veel oudere straten vernoemd naar toponiemen, veldnamen, personen uit de geschiedenis van Heer en recentere dorpsnotabelen.
    Ten oosten van de Dorpstraat dragen enkele straten namen van natuurkundige begrippen en geleerden, en van bekende historische hoeven.
    In het uitbreidingsplan Eyldergaard van 1981 zijn de straatnamen geïnspireerd op namen en begrippen uit het ‘cijnsregister’ van het Servaaskapittel en dragen het achtervoegsel ‘gaard’.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Raketenwerfer Püppchen

    vandaag, 15 mei 2010, stond in DDL een artikel van de journalist Siebrand Vos, dat een deel van de oorlogsgeschiedenis (1940-1944) van Heer vertelt.

    Zelf heb ik verder geen weet van de (oorlogs)geschiedenis van Heer, maar voor de geïnteresseerde is bijgevoegd artikel wellicht interessant.
    Ook voor (toekomstige) geschiedenis (1) van de Tapijnkazerne is het artikel wellicht een leuke wetenswaardigheid.

    http://docs.google.com/fileview?id=0...YTM3ZjQx&hl=nl


    (1) Dit vind ik nu een leuke zin.... (toekomstige) geschiedenis
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Er is heel weinig info over Heer te vinden op het net, jammer want het was/is een fraai en gezellig dorp. Het schitterende boek 'Geschiedenis van Heer' ben ik helaas in de loop van de tijd kwijtgeraakt.
      Onlangs ben ik in bezit gekomen van enkele oude filmpjes over Heer. De onderstaande You Tube link laat het zilveren jubileum zien van RKVV Heer in 1950. Helaas herken ik niemand van mijn familie (moeders kant).

      RKVV Heer Zilveren Jubileum 1950 Deel 1

      http://youtu.be/qnn8HhogeCs

      Groet!

      Opmerking

      Bezig...
      X