Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

wijk 16

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • wijk 16

    http://borden.plaatsengids.nl/p003/pottenberg9949.jpg
    Last edited by ; 16 oktober 2012, 15:58. Reden: niet gelukt om afbeelding zichtbaar te maken

  • #2
    Welkom Nobel. Voor Pottenberg kun je ook eens hier kijken. Maar ik zie dat we daar nog weinig over hebben. Een beetje mager onderwerp, dus ik ben blij dat je dat eens oprakelt!

    Opmerking


    • #3
      Erg leuk, die foto. Maar wat is de toegevoegde waarde van dit topic?


      Ah, je wilde wijk 16 een gezicht geven, zie ik. Maar zoals gezegd: ''vertrekkend'' vanuit de topictitel zou ik er dus (zoals gezegd) ook Belfort en het Annadalterrein (Elisabeth Gruytersstraat en omgeving, de achterkant van het voormalige Annadal-ziekenhuis) aan willen toevoegen.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Simpel: alleen het plaatsen van een wijkbordje, zonder verder commentaar.Ik postte mijn reactie tegekijk met die van jou, een paar tellen erna, om precies te zijn.

        En ik vroeg me dus af wat de bedoeling van dit topic kon zijn........dat vraag ik me dus nog steeds af.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Nobel wil wat afbeeldingen van Pottenberg plaatsen, dit was z'n eerste probeersel
          Een nobel streven.


          Zo gaat een relatief onbekende wijk hier een beetje leven.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door james
            Het Pottemenneke staat centraal in de wijk Pottenberg
            Deze staat ook in Pottenberg: Overhandknoop (1989) van Tajiri:

            Opmerking


            • #7
              Dat is geloof ik bij het belastingkantoor. Wist niet dat het Tajiri is. Wat een eer!

              Opmerking


              • #8
                Kv De Mammoeters - 't Mammoetleed en alle prinsen

                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=3TN-ozJZPjI[/ame]

                Opmerking


                • #9
                  Pottenberg

                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                  Ik heb in een ander draadje de statistieken over Pottenberg doorgenomen, maar van het beeld wat daaruit naar voren komt wordt een ex-Pottenbergenaar niet vrolijk. Wat mij zo eind jaren tachtig begin jaren negentig als eerste opviel, was het groot aantal rolgordijnen. De jaren dat ik er woonde was van rolgordijnen volstrekt geen sprake. En nu is aan bijna elke gevel zo'n gordijn van ijzer bevestigd, waarvan de meeste 's avond omlaag gaan.

                  Deze wijk beschikt over heel veel zaken niet waar andere wijken wel over beschikken. Sinds de komst van de MIRO - later Brusselsepoort - is de reuring binnen het plaatselijke winkelbestand zo goed als verdwenen. Dat is volgens mij al een verklaring waarom deze wijk - gelet op de buurtpeiling - zo troosteloos afsteekt tegenover de meeste andere wijken in Maastricht.

                  Een andere verklaring is het ronduit karige verenigingsleven. Er ligt aan de rand van de wijk weliswaar het buurtcentrum de Romein, maar desondanks draagt dit slechts in geringe mate bij aan de sociale cohesie binnen deze wijk. Althans zo ervaar ik dit als relatieve buitenstaander.

                  Het clipje van Kv De Mammoeters, doet denken aan een tijd waarin het verenigingsgebouw veel centraler in de wijk lag. Namelijk bijna ter hoogte van de plek (Roemerstraat) waar zich nu het gebouw Scouting de "Lord Baden-Powell" bevindt. Elk jaar vond in dit gebouw o.a de inhuldiging van de plaatselijke prins carnaval plaats. Bovendien bevond zich onder enkele woningen van de Potteriestraat ook nog een soort buurtcentrum waar tal van activiteiten voor de kinderen werd georganiseerd.

                  De destijds zeer kinderrijke wijk lijkt inmiddels te bestaan uit heel eenzijdig samengestelde huishoudens. Weliswaar ook nog gezinnen maar al lang niet meer zo kinderrijk. Behalve bovengenoemd gebouw en buurtcentrum is voor zowel de jeugd als de achtergebleven bewoners (vaak nog de ouders van de kinderen van destijds) ook niet bijster veel te doen wat het wijkgevoel positief zou kunnen beïnvloeden.

                  De Christus Hemelvaartkerk, ooit middelpunt van de wijk, heeft doorheen de jaren zienderogen aan invloed ingeboet, want in mijn tijd speelde meneer pastoor nog een buitengewoon belangrijke en samen-bindende rol. Maar daar hoef je nu natuurlijk niet meer mee aan te komen.

                  De openbare lagere school is inmiddels tot een islamitische school omgevormd, en dat zegt ook wel iets over de gebrekkige aanwas van kinderen in deze wijk. Want, kennelijk niet meer omvangrijk genoeg om er een school als de Heilige Geestschool van destijds op draaiende te kunnen houden. Dus komen de kinderen met bussen van over de grens (uit België) om op Pottenberg bijzonder islamitisch onderwijs te kunnen volgen.
                  En het rare doet zich voor dat de kinderen van Pottenberg zelf op de scholen van de nabij gelegen wijken worden gezet, of omgekeerd zelfs op scholen in België. Tja, treuriger kun je het niet bedenken.

                  Tel daarbij op dat Pottenberg ook een van de wijken is waar drugsoverlast hand over hand toeneemt - immers valt buiten de directe waarneming van ordehandhavers - en het is niet zo moeilijk te verklaren waarom het voor een deel van de bewoners alles behalve prettig is om daar te (moeten) wonen. De tijd dat de 'dorpsagent op zijn fietsje alles in het oog hield is natuurlijk voorbij, maar effectief was het wel. (Als kind had je er in elk geval floep voor. Nou ja dat laatste moet niet al te letterlijk worden opgevat. Want het werd al gauw een kat en muisspelletje.)

                  Bovendien ligt Pottenberg ingekapseld tussen de Via Regia, de Dousbergweg en de Klokbekerstraat, en is het relatief gezien een klein wijkje. Het aantrekkelijke aan Pottenberg vond ik destijds de mogelijkheid om binnen vijf minuten helemaal buiten de wijk te zijn, en zomaar in een oase van rust en groen terecht te kunnen komen. Want op de wandelpaden tussen de akkervelden die uiteindelijk allemaal - met een gestage stijging - richting het Albertkanaal leidden, kon je niet alleen even afstand van de wijk nemen, maar ook tot rust komen. En als je dan bovenaan was gekomen dat had je een prachtig panorama van een groot deel van de Maastrichtse binnenstad.

                  Dat gold overigens ook voor de plek waar nu het onderkomen van de golfclub - het (privé) terrein van de chique van Maastricht en omstreken - is gevestigd. Die plek noemden wij vroeger de Rattenberg, maar anders dan de naam doet vermoeden was het een kleine biotoop met zelfs nog een dassen- en vossenpopulatie.

                  Tot slot ook op Pottenberg zijn er plekken waar het goed toeven is. De mooiste plekken wat mij betreft zijn de Klokbekerstraat en de Keramieksingel vooral als je ter hoogte van de hoek Terra Cottalaan Keramieksingel woont al dan niet in huur- of koophuis ben je spekkoper, en geniet je een pracht uitzicht, waarvan voorlopig zeker is dat daar wezenlijk niet veel aan zal veranderen.
                  Last edited by Hollender; 3 januari 2014, 08:34.

                  Opmerking


                  • #10
                    Pottenberg anno 2014

                    Statistieken zeggen niet alles en ik weet niet of je het zo somber moet inzien. Het is logisch dat veel veranderd is in dertig jaar tijd en sommige dingen gaan algemeen op. Ik kan niet zeggen dat ik Pottenberg 'ken', maar ik rijd er regelmatig doorheen. Pottenberg is recent nog in het nieuws geweest vanwege de grote inzet en het succes van een aantal mensen om de jeugd bij van alles te betrekken door leeftijdsgebonden speelclubs te organiseren. Niet vanuit de gemeente maar juist door henzelf, zoals het vroeger ging, naast de bezigheden van een baan (Stichting Jeugdwerk Pottenberg). Dat project heeft zelfs meegedaan in een landelijke wedstrijd voor 'buurtwerk' (zie de Facebookpagina hieronder).Toegegeven, als de gangmakers het om de een of andere reden moeten opgeven, dreigt zo'n initiatief te verwateren bij gebrek aan 'opvolging', maar dat geldt voor overal voor alles. Hier hebben Pottenbergers toch maar zo'n initiatief genomen. Voeg daarbij de scoutinggroep Lord Baden Powell, die naast een op Caberg en een in Heugem stand houdt, en twee carnavalsverenigingen – de Jumbo's voor de jonkies – dan doet het kleine Pottenberg het mijns inziens met de jeugd niet zo slecht.

                    Wat betreft die jeugd: ik zie hele horden leerlingen naar en van school fietsen en snorren. Er zitten vlak bij elkaar twee grote schoolcomplexen aan de Terra Nigrastraat en de Eenhoornsingel, en daar gaan ook kinderen uit Pottenberg naar toe. Door de landelijke en de gemeentelijke onderwijspolitiek is het allang niet meer zo, dat elke wijk zijn eigen school voor basis- of voorgezet onderwijs heeft. Pottenberg heeft een wat andere samenstelling gekregen, mede omdat de kinderrijke gezinnen van veertig jaar geleden door de honkvastheid van de bevolking nu veel ouderen opleveren. Maar met een eigen wijkgebonden Stichting Ouderenzorg Pottenberg, die activiteiten voor ouderen en gehandicapten organiseert, blijven zij bij het wijkleven betrokken.

                    Mogelijk dat de openbare basisschool is op geheven bij gebrek aan leerlingen, maar dat geldt ook in andere wijken. Dat er een bijzondere Islamitische basisschool is, ('bijzonder' zoals bedoeld bij de wet, in tegenstelling tot 'openbaar'), lijkt er op te wijzen dat er nu veel niet-Westerse Nederlanders in de wijk wonen, maar vergis je niet. Die school dient voor kinderen uit veel méér wijken dan alleen Pottenberg.

                    Wat betreft de winkelsituatie: bij deze nieuwbouwwijken uit de naoorlogse periode heeft men nooit de bedoeling gehad dat meer dan de basisbehoeften ingevuld zouden worden. Voor al het andere zou men naar de stad moeten gaan. Die basisbehoeften worden deels nog steeds ingevuld. Er is nog steeds een bakker, een slager, een bloemenwinkel en een apotheek; die laatste bedient tevens de wijken Wolder, Campagne, Biesland, Belfort en Brusselsepoort. Voor de 'grote' boodschappen gaat men naar C1000 of AH in de aangrenzende Brusselse Poort (zoals heel westelijk Maastricht), of naar de Plus op Belfort. En ook nog een Praxis voor de deur! Fijn toch om dat allemaal op loop- of fietsafstand te hebben? En bij dat alles ook nog de braderie begin september, op het kerkplein.

                    Wat betreft activiteiten: De Romein heeft van alles te bieden, al was het maar omdat het zoals veel buurtcentra ruimte biedt aan tal van verenigingen en clubs die in de binnenstad nergens terecht kunnen. Zo is De Romein al jaren het honk van de Maastrichtse schaakvereniging. Maar ook de wijkgebonden biljartvereniging, dartsvereniging, line dancers en carnavalsverenigingen zijn er onder dak.

                    Wat betreft sport: voor de jeugd is er een Johan Cruijff court (veldje). Direct aan de rand van de wijk liggen zowel een Bowlingcentrum (waar ook verwoed wordt gebridged) als de Sporthal Belfort. Het is inderdaad jammer dat door de komst van de golfbaan een groot stuk openbaar groen verloren is gegaan, maar als groengebied bleef het behouden. Er is geen woningbouw gekomen. Die baan was mede een initiatief van de Maastrichtse ski-club en bedoeld als een gelegenheid waar iedereen terecht moest kunnen zonder zich voor een hoog bedrag in te kopen en zonder torenhoge kosten voor het jaarlijkse lidmaatschap. Dat bleek te hoog gegrepen en heeft tot grote financiële moeilijkheden geleid. De baan is inmiddels als International Golf Maastricht overgegaan in handen van een golfclub uit de Voerstreek (Henri Chapelle) en richt zich nu met name op het bedrijfsleven. In hoeverre het openbare karakter nu nog aanwezig is weet ik niet, maar er is nog steeds een Golfclub Maastricht. Wat betreft de 'chic van Maastricht': die golft ten enen male niet op de Dousberg, maar gaat naar Backerbosch, Het Rijk van Margraten of naar Wittem.

                    Pottenberg is als wijk wel toe aan een opknapbeurt. Gemeente en woningbouwverenigingen hebben zich verplicht dat de komende tien jaar tot een goed einde te brengen, zoals blijkt uit deze Facebook-pagina's. Ook als je geen facebooklid bent en je dus alleen de koppen van de postings kunt lezen, is duidelijk dat er veel leven zit in Pottenberg,. Anders dan vroeger, maar niet minder.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 januari 2014, 13:26. Reden: aanvulling Cruijff-veldje

                    Opmerking


                    • #11
                      Pottenberg

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      [COLOR=black][FONT=Verdana]Statistieken zeggen niet alles en ik weet niet of je het zo somber moet inzien.
                      Ingrid, dit brengt een en ander weer behoorlijk in balans. Ik schets een beeld van Pottenberg voornamelijk opgebouwd uit herinneringen vanuit het verleden en aangevuld met wat spaarzame indrukken die ik opdoe als ik er weer eens kom. Jij daarentegen schetst veel meer het beeld zoals het er dagelijks aan toegaat. En ik moet zeggen, dat er kennelijk meer leven in de brouwerij zit, dan ik dat zelf heb ingeschat.

                      Wat het winkelaanbod betreft blijft het m.i. - vergeleken met wat er vroeger was - magertjes. En volgens mij is de slager Bos - Verwey op de hoek al een paar jaar verdwenen. Of er inmiddels weer een andere slager voor in de plaatst is gekomen, weet ik niet.
                      Ik wist niet dat de apotheker zo'n breed gedeelte van Maastricht bediende, maar weet wel dat die daar al heel lang zit.

                      De school aan de Terra Nigrastraat - Ik meen voormalig Oud Vroenhoven - rekende ik zelf al niet meer tot Pottenberg, evenmin het belastingkantoor wat daar later - aan de overkant - is bijgekomen. Ik dacht namelijk dat dit al bij de Brusselsepoort hoorde, maar kan me vergissen.

                      Maakt ook niet zoveel uit, behalve dat daarmee het aanbod van scholen iets breder uitvalt.
                      Ik ben primair op de buurtpeilingen afgegaan en dan valt nu eenmaal op dat Pottenberg er niet zo goed vanaf komt vergeleken bij veel andere wijken. Het is goed dat jij dit beeld wat hebt genuanceerd.
                      Last edited by Hollender; 3 januari 2014, 14:26. Reden: te lange tekst verwijderd

                      Opmerking


                      • #12
                        Buurtkrant Pottenberg

                        Buurtkrant Pottenberg : buurt informatieblad. Eerste jaargang verscheen in 2003. Uitgave: Maastricht, Stichting Buurtraad Pottenberg, [2003]-.... [Die puntjes betekenen dat het blad nog steeds bestaat]. 21 cm. Verschijnt 4-5 keer per jaar.

                        Opmerking


                        • #13
                          Een interessante link mbt Pottenberg en toekomstvisie.

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Op de tweede foto staan mijn moeder Leoni mijn vader Sjeng en zusje Ineke Lebon en Frank Minstens met aan de
                              voorzijde DHR Joop den Uil.
                              Last edited by nobel; 14 januari 2019, 19:27.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X