Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vendelplein Malberg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vendelplein Malberg

    MIE MESTREECH

    Marleen Smeets (52) heeft voor de omwonenden van het Vendelplein in de wijk Malberg een wensmiddag georganiseerd.
    Bewoners mogen komende zondag [7 september 2008] ideeën spuien over de herinrichting van het plein.
    „Er zouden in Maastricht wel wat meer culturele invloeden van buitenaf een plekje mogen krijgen.â€



    Een plein voor alle buurtbewoners.

    Waarom een wensenmiddag?
    „De herininrichting van het Vendelplein sluit aan bij het buurtontwikkelingsplan Manjefiek Malberg.
    Sommige gedeeltes van dat plan zijn al voltooid, andere nog niet.
    Het Vendelplein komt nog aan de beurt, maar de plannen daarvoor zijn nog weinig concreet.
    Voor deze omgeving is voor het thema kunst en natuur gekozen.
    In het kader van al die ontwikkelingen heb ik de kans gegrepen om de bewoners bij het plan te betrekken om op die manier het plein mooier te maken.â€

    Wat is er te doen tijdens de wensenmiddag?„Voornaamste doel is om van buurtbewoners te horen wat zij vinden dat er moet gebeuren.
    Om dat te bereiken en om ook gewoon de communicatie onderling te bevorderen zijn er onder andere verschillende activiteiten voor kinderen, komt er een band en wordt er informatie over het plein gegeven.
    Het moet vooral een gezellige middag worden.â€

    Welke ideeën heb je zelf over wat er met het plein moet gebeuren?
    „Het moet vooral een omgeving worden waar de bewoners zelf blij mee zijn.
    Dus als een meerderheid zegt ‘laat het zoals het is’, nou dan is dat ook goed.
    Maar zelf zou ik het mooi vinden als er gevarieerd groen zou komen, met een plekje om te zitten.
    En ook iets voor de kinderen uit de buurt.
    Maar zondag tussen 12.00 en 17.00 uur moeten mensen vooral laten weten wat zij zelf vinden.
    Met die ideeën kunnen we vervolgens weer nieuwe stappen ondernemen richting betrokken partijen.â€

    De trots van Maastricht?
    „De stijlvolle en smaakvolle manier waarop nieuwbouw wordt neergezet.â€

    Wat mist Maastricht?
    „Een gelegenheid om echt te dansen, lekker de hele avond te swingen en waar bijvoorbeeld ook wereldmuziek gedraaid wordt.â€

    Favoriete horecaplek?„Het terras van café Zuid.â€

    Gerd Leers?
    „Iemand die de publiciteit goed weet te vinden.
    Maar ook iemand die mijns inziens meer bezig is met de vraag hoe Maastricht naar buiten toe nog beter voor het voetlicht kan komen, dan dat hij zich bezighoudt met de vraag of de Maastrichtenaar zelf nog gelukkig is met zijn stad.â€

    Lelijkste plek?„Het Zouwdal, in het noordwesten van Maastricht, een kaal en verlaten gebied.â€

    Mooiste plek?
    „De Maas gezien vanaf de Kennedybrug.
    Dat doet me echt wat.
    Al fietsend de brug over met links de drukte van alledag en rechts de Maas die eeuwig en rustig verder stroomt.
    Er zijn veel mooie plekken in Maastricht, maar het gevoel dat ik vanaf die brug krijg, is heel apart.â€

    Maastricht Culturele Hoofdstad in 2018?
    „Kan, maar dan mag de stad zich op cultureel gebied wel wat ruimdenkender opstellen.
    In de eigen cultuur hoog houden is Maastricht heel goed, maar invloeden van buitenaf zouden er wat mij betreft meer mogen komen.â€

    Tekst: Remco Koumans
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X