Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belfort - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Belfort - informatie

    Belfort

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    De wijk is samengesteld uit drie buurten die elk een eigen karakter hebben als gevolg van de tijd waarin ze zijn ontworpen en gerealiseerd.
    De oudste bebouwing, direct ten westen van de Hertogsingel, omvat de buurt Blauw Dorp (volksbenaming) op het voormalige Proosdijveld, en is een typisch stedelijk, symmetrisch ontwerp uit het begin van de 20ste eeuw (1907-1930) met veel lage baksteenbouw, kleine arbeiders- (woningbouwcorporaties) en middenstandswoningen, lange straten en een enkel centraal plein.
    Omstreeks WO II werd ten westen van de Ruttensingel de naamgevende buurt Mariaberg gebouwd met minder strenge straten, vriendelijker woningen, woonflats en een centrale kerk (1951) in een groen plantsoen.
    Na WO II werd ter bestrijding van de woningnood het romantische Trichterveld gebouwd met bungalowtjes in een riante groenstructuur.
    Behalve de pleinen in Blauw Dorp en de kerkheuvel in Mariaberg zijn de later gebouwde hoge Annadalflat (1960) aan de noordrand en het oude brouwerijcomplex aan de Sint Annalaan, waarin de meubelfabriek van Artifort decennialang gehuisvest was, markante elementen.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    De drie buurten van deze wijk zijn met horten en stoten ontstaan vanuit de terreinen op het voormalige schootsveld van de vesting Maastricht.
    Het Proosdijveld behoort tot de vroegste stedenbouwkundige ontwikkelingen buiten het oude centrum als een tegenhanger voor de arbeiders van het rijke Villapark aan de overkant van de Jeker.
    Blauw Dorp is een direct gevolg van de eerste Woningwet uit 1901 van minister Goeman Borgesius.
    De uitbreidingen naar het westen markeren de toenmalige stadsplanning in concentrische ringen rondom de binnenstad.
    Onder Blauw Dorp bevinden zich nog vele elementen van de oude vestingwerken, muren, funderingen, kazematten en onbekende in de leem uitgegraven gangen.
    In Mariaberg is ten zuiden van de kerk een prehistorische grot ontdekt met primitief beeldhouwwerk.
    De Archipelstraat en de Brouwersweg markeren nog altijd het verloop van de oude Romeinse weg van Tongeren naar Keulen.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    De wijknaam is ontleend aan de betrekkelijk hooggelegen kerk van het Onbevlekt Hart van Maria op het Fatimaplein.
    De straten van de buurt Blauw Dorp zijn vernoemd naar personen en begrippen die in verband staan met de Maastrichtse ambachtsgilden en naar personen die zich hebben ingezet voor de sociale ontwikkeling van de stad, in Mariaberg zijn zij thematisch naar bloemen genoemd en in Trichterveld naar eilanden, steden en vulkanen van de Indische archipel.
    De naamgeving van deze zogenaamde Indische buurt had alles te maken met de onafhankelijkstrijd sinds WO II van het Nederlands Indië (Indonesië) en de toevloed van gevluchte en teruggekeerde landgenoten uit de voormalige kolonie.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Foute beschrijving Belfort

    Beste Sjef,

    De beschrijving van Belfort is helaas fout.
    De genoemde buurten Proosdijveld, Mariaberg en Blauwdorp maken geen deel uit van Belfort, noch maakt Belfort deel uit van een van deze wijken.
    De genoemde buurten zijn m.i. zelfstandige wijken/buurten.

    Belfort is een relatief kleine buurt, die ingeklemd ligt tussen Mariaberg – Brusselse Poort – Pottenberg – Daalhof en Hazendans.

    STEDENBOUWKUNDIGE INFORMATIE.

    Alle straten in Belfort hebben een Noord-Zuid of Oost-West verbinding, m.u.v. de Touwslagersdreef.
    De wijk is redelijk ‘groen’ te noemen. Er is veel openbaar groen en de meeste huizen hebben een voor- en achtertuin
    De rijbanen van de straten zijn redelijk smal. In de jaren zestig hield men er kennelijk geen rekening mee dat ooit ieder huishouden over één of meerdere auto’s zou gaan beschikken en er dus aan weerszijde van de rijbaan geparkeerd zou moeten gaan worden. Dit is in Belfort op de meeste plaatsen dan ook niet mogelijk. Auto’s dienen ‘om-en-om’ te worden geparkeerd hetgeen tot effect heeft dat er in de straten sowieso niet hard kan worden gereden en er een ‘natuurlijke’ verkeersbelemmering ontstaat.
    Vrijwel geheel Belfort wordt omringd door appartementencomplexen (Wolkammersdreef, Kroesmeestersdreef, Glazeniersdreef, Schippersdreef, Bontwerkersdreef , Kremersdreef ).
    Nadeel van de meeste appartementencomplexen aan de rand van Belfort (muv Kroesmeestersdreef en Bontwerkersdreef) is dat zij geen liften hebben. Verder zijn de balkons, cf. de stijl van begin jaren zestig, relatief klein. De appartementen op zich zijn wel redelijk ruim.
    Hoewel Belfort een relatief kleine buurt is, is de buurt wel gezegend met een goede openbare vervoersverbinding aangezien zij redelijk centraal ligt en alle bussen van en naar Daalhof of Pottenberg en Wolder via Belfort gaan. Om de 7-8 minuten komt er in Belfort wel een bus richting centrum.
    Verder heeft Belfort een eigen winkelcentrum (Keurmeestersdreef), Basisschool incl. peuterspeelzaal (John. F. Kennedyschool), Kerk (St. Jozefparochie, R.K.), Koninkrijkszaal (Jehova’s Getuigen) en buurtcentrum (’t Förtsje).

    HISTORISCHE INFORMATIE
    Alle straten in Belfort eindigen op ‘-dreef’ voorafgegaan door een oud ambacht.
    Denk bijvoorbeeld aan de Rademakersdreef, Horlogiersdreef, Kremersdreef of Vleeshouwersdreef
    De wijk is gebouwd in de periode 1963-1966 en wordt door de Keurmeestersdreef en de Gewantmakersdreef in vieren gesplitst. Hierdoor zijn de benamingen Belfort I t/m Belfort IV ontstaan. De verwijzing I t/m IV verwijst naar de volgorde van bouw.
    Veel oorspronkelijke bewoners van Belfort waren destijds werkzaam bij de ENCI.
    Begin jaren zestig, de tijd van opbouw, was de tijd dat de arbeider ook een eigen huisje kon kopen. De koopprijs voor een huis in Belfort was in 1963 globaal tussen de 23.000 en 36.000 gulden. Daarbij gaf bijvoorbeeld de ENCI een 30 jaar vaste hypotheek á 2 % rente.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      .....Ik denk dat je gelijk hebt, ik vond 't ook al raar dat Blauwdorp bij Belfort werd gerekend, maar omdat Sjef z'n info uit boeken haalt kon ik dat moeilijk tegenspreken zonder bewijs
      Allereerst: welkom Pier.

      Dan de door mij geplaatste informatie over Belfort (en alle overige andere wijken, buurten en/of delen van Maastricht).
      Deze informatie is afkomstig van de webpagina Zicht Op Maastricht.

      Specifiek over Belfort:

      http://www.zichtopmaastricht.nl/goog...6_belfort.html .
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Zicht op Maastricht idd in de fout

        Hallo Sjef en Olijfje,

        Ik heb inderdaad gezien dat op de site Zicht op Maastricht de gewraakte beschrijving van Belfort staat.
        Ik heb een hoge pet op van 'Zicht op Maastricht', maar hier gaan ze dus opzichting in de fout.
        Maar ja, kan wel eens gebeuren.

        Hebben jullie contacten met Zicht op Maastricht en attenderen jullie hen op hun fout, of zal ik dit voor mijn rekening nemen?

        Gr.
        Pier
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ook mij viel die domme fout op, ik heb ze een mail geschreven met daarin de opmerking, dat ik dankzij hen dus nu weet dat momenteel mijn post helemaal verkeerd bezorg.........

          Het is echt geen kwestie van een foute kop boven een kloppend artikel, de hele tekst rammelt van de onjuistheden, hierdoor.

          Als het dan over Belfort gaat: er zijn NOG twee straten die niet slechts Noord-Zuid, dan wel Oost-West lopen: de Wolkammersdreef en de Koperslagersdreef.

          Duidelijk een verhaal dus, van mensen, die hun info niet uit eigen waarneming hebben. Wanneer ze onderzoek doen, moeten ze zelf op pad, en niet ongecontroleerd maar iets neerzetten.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Als het dan over Belfort gaat: er zijn NOG twee straten die niet slechts Noord-Zuid, dan wel Oost-West lopen: de Wolkammersdreef en de Koperslagersdreef.
            .

            Hallo Haas,

            Ik zal "Zicht op Maastricht" straks eens mailen.

            Wat de straten in Belfort betreft, ben ik het niet met je eens dat de Wolkammersdreef en de Koperslagersdreef niet recht zijn. Volgens mij zijn ze dat wel.
            Het verschil van mening zou kunnen zijn dat jij praat over de stand van de appartementen en ik eigenlijk de rijbaan bedoel.
            De Touwslagersdreef is de enige straat in Belfort, los van de doodlopende straten zoals bijvoorbeeld de Kremersdreef, die een knik van 90% maakt.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Als het gaat om de rijbaan, dan klopt het inderdaad wat je zegt.

              Wat mij overigens meer interesseert: jij ontdekt dit nu in het deel dat volgens de titel over Belfort moet gaan. Daarin is een behoorlijke fout geslopen. Wie zegt mij dus dat jij de enige fout hebt ontdekt die er te vinden is, het kan dus heel goed dat de info over de andere wijken ook niet correct is.......
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Ik heb de andere buurten nog niet allemaal doorgenomen, maar de 5-6 buurten die ik al bekeken heb, kloppen wel.
                Tenminste voor zover mijn kennis reikt.

                Ik de loop van de komende dagen zal ik alle buurten eens aan een eerste toets onderwerpen, waarmee ik niet pretendeer dat ik een kenner ben.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                  De beschrijving van Belfort is helaas fout.
                  De genoemde buurten Proosdijveld, Mariaberg en Blauwdorp maken geen deel uit van Belfort, noch maakt Belfort deel uit van een van deze wijken.
                  De genoemde buurten zijn m.i. zelfstandige wijken/buurten.

                  Belfort is een relatief kleine buurt, die ingeklemd ligt tussen Mariaberg – Brusselse Poort – Pottenberg – Daalhof en Hazendans.

                  STEDENBOUWKUNDIGE INFORMATIE.

                  HISTORISCHE INFORMATIE
                  Alle straten in Belfort eindigen op ‘-dreef’ voorafgegaan door een oud ambacht.
                  .
                  onlangs maakte ik zelf een fout inzake de nieuwe uitbreidingswijken en hun namen
                  met excuus

                  maar is er niet een stad plan / kaart met de gebieden en namen
                  langzaam vergeet je die door het vluchtige verkeer en de deelname aan het verkeer
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • #10
                    Het nieuwe Straatnamenboek van Maastricht geeft een goede plattegrond van de verdeling van wijken over de stad.

                    Opmerking


                    • #11
                      Heb gisteravond de buurt/wijk grenzen (van CBS) op een kaartje gezet.
                      Te zien op http://kaart.mestreechonline.nl/

                      Ik heb geen idee hoe accuraat deze is.
                      Fallor ergo sum

                      Opmerking


                      • #12
                        stadsplattegrond Maastricht (2013)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                        Heb gisteravond de buurt/wijk grenzen (van CBS) op een kaartje gezet. Te zien op http://kaart.mestreechonline.nl/.
                        Ik heb geen idee hoe accuraat deze is.
                        WOW, Rubke, geweldige kaart! Het duurt heel eventjes voordat dat enorme bestand is geladen op mijn laptop, maar dan heb je ook wat! Ik heb enkele wijken vergeleken met het straatnamenboek en volgens mij is hij helemaal perfect.

                        Jouw CBS-kaart is dezelfde die voor de detailkaarten (de wijkkaarten) gebruikt wordt in het nieuwe De straatnamen van Maastricht-boek.

                        Iedereen die het eens rustig van dichtbij wil zien, kan ik verwijzen naar het nieuwe straatnamenboek. Op pagina 23 staat een blinde overzichtskaart van de wijk- en buurtindeling. Daarop zie je dus niet de straten, maar wel de wijknummers en de relatie die de verschillende wijken tot elkaar hebben. (De CBS-kaart laat alle straten en grenzen zien, maar mist weer het wijknummer). Elke wijk heeft echter ook zijn eigen detailkaart gekregen waarop de wijkgrenzen zijn ingetekend en de niet bij de wijk horende omringende straten als schaduwen zijn weergegeven. Zo is het dus goed mogelijk exact de grenzen van de wijk te zien.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hee,
                          dank u wel... dat helpt !
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                            Heb gisteravond de buurt/wijk grenzen (van CBS) op een kaartje gezet.
                            Te zien op http://kaart.mestreechonline.nl/

                            Ik heb geen idee hoe accuraat deze is.
                            Merci Rubke, sjoen en sjiek gedoon !
                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              WOW, Rubke, geweldige kaart! Het duurt heel eventjes voordat dat enorme bestand is geladen op mijn laptop, maar dan heb je ook wat!
                              sorry er zit nog alle CBS data in wijk info, dus ook aantal man/vrouw, huishoudens, WOZ enz enz

                              oja en nog bronvermelding:
                              Bron: © 2011, Centraal Bureau voor de Statistiek / Kadaster, Zwolle, 2011
                              Fallor ergo sum

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X