Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Korte Beeldhistorie Bierbrouwerij de Ridder

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Korte Beeldhistorie Bierbrouwerij de Ridder

    Beste M.O. 'ers,

    Ik heb geprobeerd in zo'n 35 dia's de beeldhistorie van Bierbrouwerij de Ridder aan de Oeverwal in Wyck ( of Wieck ? ) samen te vatten.
    De plaatjes zijn wel mooi. Het muziekje is nog minder, maar youtube heeft even niets anders beschikbaar.

    De historie is fascinerend en wat jammer, dat het er nu zo slecht bij ligt. Hoog tijd voor actie ( Servatius ? Romaes als project-redder van Wyck ? Gemeente ? ). Ik hoop van harte op renovatie en een nieuwe functie. Inspiratie voor dit filmpje was de a.s. Ridderronde.

    Zet op 720p (HD), full screen rechtsonder en reclame kun je desgewenst wegklikken.

    René Brouwers


    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=wBEWXJlG5CE[/ame]
    Last edited by brour00; 3 augustus 2013, 14:09.

  • #2
    Broertje: mooi gedaan.

    Ridder Bier stond vaak op het boodschappenlijstje. Hopelijk wordt de skyline snel weer aangevuld met de oude situatie en het vervalproces gestopt. Verrast werd ik door de afbeelding van de Wieker Hofzengers. Velen van de personen hierop afgebeeld heb ik goed gekend. Helaas zijn een aantal niet meer onder ons.

    Opmerking


    • #3
      Wieckse witte.......

      Een prachtige compilatie over de Ridderbrouwerij

      Even een waarschijnlijk bijna vergeten anekdote over een reclamestunt van Wieckse Witte die helaas verboden werd!

      Ik las dat Wieckse Witte in 1988 werd geïntroduceerd.
      In 1993 verhuisde een deel van de oude gemeentepolitie Maastricht naar het voormalige bureau van de Districtsrecherche van de voormalige Rijkspolitie aan de Parallelweg 54 te Maastricht.
      De gemeentepolitie en de Rijkspolitie waren toen net samengevoegd tot de Politieregio Limburg-Zuid.

      In die tijd was het niet ongebruikelijk dat er een bar in een politiebureau aanwezig was.
      Zo kende de gemeentepolitie Maastricht een zgn. korpsbar tot het huidige politiebureau aan de Prins Bisschopsingel 53 te Maastricht in 1997 grondig werd verbouwd. Daarmee ging ook deze korpsbar verloren, al was die bar toen nauwelijks nog in gebruik.
      De komst van de regiopolitie maakte aan deze gebruiken (terecht?) een einde.
      Hoe dan ook, ook het bureau van de Districtsrecherche had een uitvoerig geoutilleerde bar die in principe, ten tijde van de Rijkspolitie, iedere vrijdagmiddag vanaf pakweg 15.00 uur voor enkele uren geopend was.
      Toen de regiopolitie in dit gebouw trok kwam aan deze traditie ook een einde, maar de bar deed bij gelegenheid wel nog dienst bij (afscheids)recepties of andere feestelijke bijeenkomsten.

      Wanneer het idee precies is ontstaan, ik neem aan bij het nuttigen van een of meerdere glazen Wieckse Witte, weet ik niet meer.
      Maar plotseling kwam een collega van de voormalige gemeentepolitie Maastricht spontaan met de slogan "Wieckse Blauwe, drinke Wieckse Witte!!"

      Deze slogan vond in de wandelgangen al snel navolging en kwam uiteindelijk ter ore van de Ridderbrouwerij cq Heineken.
      Daar vonden ze deze slogan geweldig!
      Al snel kwam het voorstel dat wanneer "Wieckse Witte" deze slogan als reclamecampagne zou mogen gebruiken, al dan niet met wat proostende collega's, alle drank die bij feesten en partijen zou worden genuttigd in de korpsbar voor rekening kwam van het Heinekenconcern..........

      Helaas...... De toenmalige korpsleiding van de Politieregio Limburg-Zuid ging daar (terecht) niet mee akkoord.
      Zo stierf deze geweldige reclameslogan een stille dood.

      Maar dankzij brour00 en het Mestreechonline-forum ligt dit nu wel vast voor het nageslacht
      Proost

      Opmerking


      • #4
        Mooie samenvatting van de Ridder Brouwerij heer Brouwers,
        toepasselijke naam overigens

        Het is inderdaad bijzonder jammer dat er niets gebeurd met de locatie en de gebouwen. Juist dinsdagochtend nog, kwam ik via de Kesselkade en Servaasbrug er langs. Toen de vroege ochtend zon door de stalen ramen van de witte toren scheen. En wederom bedacht ik enkele plannen in het hoofd wat je daar allemaal mee zou kunnen.

        Vooral nu de meeste eigenaren hun Vastgoed portefeuille weer in heroverweging nemen, zou men een goed plan moeten voorleggen.

        Met stijgende huurprijzen en dalende verkoopprijzen voor woningen is er zeker een kans het hele complex op te waarderen.
        Ontkernen en slim ontsluiten alsook infrastructuur erin zonder architectonische schikkie mikkie. Clevere isolatie van binnenuit.
        (waarmee ook het aanzicht blijft gehandhaafd).

        met vriendelijke groet
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #5
          Ridder Brouwerij Wieckse Witte

          Daank veur de kompleminte. Het muziekje is bij nader inzien toch wel passend ( beetje mysterieus bij industrieel erfgoed ). Dus ik laat het maar staan. Leuk verhaal ook over de Wieckse Blauwe, die Wieckse Witte drinken. Wat ons allen bezig houdt, hoe gaat het verder met die nu afbladderende panden van de Brouwerij ( gedachten van Antonius ) ? Waarom verkoopt Servatius niet ? ( aan 2Rocks Estate, Romaes, Ro-groep, Stienstra etc. ). De herontwikkeling duurt te lang. Het gebied vraagt nieuw elan en de gebouwen een nieuwe functie.

          Dan de Maastrichtse brouwhistorie doen herleven of meer in beeld brengen ? Is Stoombrouwerij de Keyzer / Bosch daarbij voldoende ? Eigenlijk moeten we nog een gefortuneerde idealist vinden ( zoals Marcel Mourmans, die wijnhandel Thiessen zo smaakvol en zorgvuldig heeft gerenoveerd / gerestaureerd en nieuw leven heeft ingeblazen ) om een deel van de Ridder Brouwerij en/of het Mouthuis aan de Wycker Grachstraat te doen herleven.

          Hoopgevender daarentegen is de herontwikkeling van de Nutsterreinen aan de Maagdendries. Het flink uitgeklede Belvedere-plan komt nu in haalbare deelprojecten. Opvallend vond ik onderstaande site, die ik iedere M.O. 'er kan aanbevelen, al is het alleen al vanwege een aantal fraaie historische foto's, die ik nog nooit gezien had.

          http://www.lindenkruis.nl/

          We staan als Maastricht voor een behoorlijke uitdaging de komende decennia, nl. het vullen van lege stadsgebieden met nieuwe functies. Nu al Nuts, Sphinx-terrein, Tapijnkazerne, Klevarie, Trega-terrein, PLEM-gebouw. Straks wellicht Beyart, Zusters onder de Bogen en ( zeker ) A2-gebied. Vergeet ik nog wat ? En dat bij geen groei, misschien krimp. Kortom, iedere M.O. 'er is uitgenodigd tot creatieve gedachten.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
            Daank veur de kompleminte. Het muziekje is bij nader inzien toch wel passend ( beetje mysterieus bij industrieel erfgoed ). Dus ik laat het maar staan. Leuk verhaal ook over de Wieckse Blauwe, die Wieckse Witte drinken. Wat ons allen bezig houdt, hoe gaat het verder met die nu afbladderende panden van de Brouwerij ( gedachten van Antonius ) ? Waarom verkoopt Servatius niet ? ( aan 2Rocks Estate, Romaes, Ro-groep, Stienstra etc. ). De herontwikkeling duurt te lang. Het gebied vraagt nieuw elan en de gebouwen een nieuwe functie.

            Dan de Maastrichtse brouwhistorie doen herleven of meer in beeld brengen ? Is Stoombrouwerij de Keyzer / Bosch daarbij voldoende ? Eigenlijk moeten we nog een gefortuneerde idealist vinden ( zoals Marcel Mourmans, die wijnhandel Thiessen zo smaakvol en zorgvuldig heeft gerenoveerd / gerestaureerd en nieuw leven heeft ingeblazen ) om een deel van de Ridder Brouwerij en/of het Mouthuis aan de Wycker Grachstraat te doen herleven.

            Hoopgevender daarentegen is de herontwikkeling van de Nutsterreinen aan de Maagdendries. Het flink uitgeklede Belvedere-plan komt nu in haalbare deelprojecten. Opvallend vond ik onderstaande site, die ik iedere M.O. 'er kan aanbevelen, al is het alleen al vanwege een aantal fraaie historische foto's, die ik nog nooit gezien had.

            http://www.lindenkruis.nl/

            We staan als Maastricht voor een behoorlijke uitdaging de komende decennia, nl. het vullen van lege stadsgebieden met nieuwe functies. Nu al Nuts, Sphinx-terrein, Tapijnkazerne, Klevarie, Trega-terrein, PLEM-gebouw. Straks wellicht Beyart, Zusters onder de Bogen en ( zeker ) A2-gebied. Vergeet ik nog wat ? En dat bij geen groei, misschien krimp. Kortom, iedere M.O. 'er is uitgenodigd tot creatieve gedachten.
            Mooi filmpje!

            Vwb Lindenkruis:

            http://forum.mestreechonline.nl/show...6&postcount=75

            Opmerking


            • #7
              Beeldhistorie Bierbrouwerij De Ridder

              Mooi om deze beelden te zien. Heb zelf in de bierbrouwerij gewerkt vanaf 1990 tot 2001 (deeltijd/volle kracht), van het brouwen tot het bottelen.
              Prachtige collega's en mooie herinneringen.
              Bedankt voor de beelden!

              Opmerking


              • #8
                Toekomst Ridderbrouwerij ?

                Toch toekomst voor pand Ridderbrouwerij ?

                Vandaag een stukje in De Limburger mbt de toekomst van de Ridderbrouwerij, jammer dat zo'n geweldig pand vol geschiedenis wordt opgeofferd voor woongenot. Tegelijk natuurlijk ook fijn dat het niet verloren gaat. Zonde dat het (wederom) alleen voor de topsegment is voorbestemd, zelfs de studentenstudio's !
                MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door goofjohn Bekijk bericht
                  Toch toekomst voor pand Ridderbrouwerij ?

                  Vandaag een stukje in De Limburger mbt de toekomst van de Ridderbrouwerij, jammer dat zo'n geweldig pand vol geschiedenis wordt opgeofferd voor woongenot. Tegelijk natuurlijk ook fijn dat het niet verloren gaat. Zonde dat het (wederom) alleen voor de topsegment is voorbestemd, zelfs de studentenstudio's !
                  Zonder historie geen toekomst! Maastricht wordt zo niet onderscheidend. Maar: als ik al die vergane glorie zie, waar niets mee gedaan wordt - ik zal de crises en wanbeheer de schuld maar geven - gaan we achteruit in plaats van vooruit.
                  Zie de St. Lambertuskerk (dit is geen link ). Ik ben al blij met gewone (lees: betaalbare) nieuwe woningen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Zonde is als het verder blijft rotten en niet gebruikt kan worden (door de koper of huurder als bewoner).

                    Maar het zal toch ook duidelijk moeten zijn aan U dat elke nieuwbouw en verbouw tegenwoordig enkel mogelijk is als men die toren hoge winst doelstelling van voor de crisis van 2008 laat vallen.

                    Te duur ten opzichte van de locatie is namelijk ook een drempel inzake de haalbaarheid.
                    Je hoort steeds vaker dat mensen met geld liever de Moderne Randstad met alle voorzieningen kiezen in plaats van een achteraf locatie.
                    Alle voorzieningen dus.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X