Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kommelkwartier - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kommelkwartier - informatie

    KOMMELKWARTIER

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    Twee dichtbebouwde uitvalsstraten naar het westen markeren dit gebied, dat bijna helemaal uit het vroegere uitbreidingsgebied tussen de eerste en de tweede stadsommuring bestaat.
    Enkele oude dwarsverbindingen met aaneengesloten bebouwing, waarin een aantal stadsboerderijen, ontsloten het binnengebied. Hierin liggen oude (klooster)complexen, die meestal moderne functies voor de universiteit, bejaardenzorg en horeca hebben gekregen.
    Aan de westkant wordt het gebied afgesloten met huizenblokken uit het begin van de 20ste eeuw en moderne stadshuizen.
    Als geheel is er veel open ruimte met nogal wat groen, met als markante pleinen het verstilde stenen Herdenkingsplein (1994) en de Kommel rondom het Kruisherencomplex.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    Dwars door de oostelijke zone, die begint met een van de mooiste woonstraten van Maastricht met de statige kanunnikenhuizen van het Servaaskapittel, loopt over particuliere eigendommen de 13de-eeuwse stadsmuur.
    Oorspronkelijk werd in het open stuk ten westen daarvan leem gewonnen (Lenculenstraat, Lenculenhof), stadsafval gestort, geoefend door militairen en schutters (Schuttershof) en geakkerd (boerderijen).
    Na de sloop van de vestingwerken aan de westkant werden de terreinen binnen de singels vanaf het begin van de 20ste eeuw bebouwd.
    In een van de oude kloosters werd het eerste stadsziekenhuis ingericht, later vervangen door het eerste bejaardenoord Klevarie.
    Sedert enige decennia worden de resterende grote en onbebouwde percelen benut voor woningbouw.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    Oude uitvalswegen naar steden in het huidige België hebben oude namen.
    De middeleeuwse Brusselsestraat markeert zelfs de oude Romeinse hoofdroute van Keulen naar Tongeren.
    Ook de ontsluitingswegen naar het binnengebied zijn lang geleden benoemd, meestal naar lokale topografische elementen.
    De moderne straten aan de westzijde en enkele nieuwe straatjes hebben namen gekregen die eveneens verwijzen naar historische gebouwen of functies.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Tijdens de Open Monumentendagen 2011 van afgelopen weekend, 10 en 11 september 2011, ben ik zowel op zaterdag (Manege Jekerstraat en geboortehuis Victor de Stuers) als zondag (Cellebroederskapel) in het Kommelkwartier geweest.

    Zowel de manege als het geboortehuis van Victor de Stuers, Brusselsestraat 77 te Maastricht, vielen ontzettend tegen!!

    MAAR.... ik heb wel wat gewandeld door het Kommelkwartier en heb weer leuke plekjes ontdekt die ik nog niet kende.
    Zoals dit achterhuis aan de Brusselsestraat


    Ik heb ook kennis gemaakt met de Stichting Maastricht1867.
    In het Stuers-huis hadden zij een maquette, verrre van volledig en nog lang niet af, van het Kommelkwartier rond 1867 staan.


    De voorzijde is de Brusselsestraat, links het Kruisheren-complex en rechts is de eedergenoemde manege aan de Jekerstraat zichtbaar.

    Het fabriekje in het midden van de Brusselsestraat is een zoutziederij. Die gebouwen bestaan al lang niet meer.
    Daar is nu de doorgang naar het Herdenkingsplein.
    Last edited by Pier; 11 september 2011, 22:30.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Fotokes aangepast....
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Zeg, Pier, heb je dan ook dat pandje met mansardedak achter het De Stuershuis gezien op de maquette? Daar hebben we hier nog een naar gezocht. Jammer dat die foto (nog) te klein is, ik kan het niet goed zien...

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Zowel de manege als het geboortehuis van Victor de Stuers, Brusselsestraat 77 te Maastricht, vielen ontzettend tegen!!
          Kon je je wel voorstellen dat er in die manège ooit een theater gevestigd is geweest? Wel meer dan 200 jaar geleden, dus ik denk niet dat nog iets aan dat verleden herinnert. Wat jammer dat het geboortehuis van De Stuers tegenviel. Heb je op z'n minst dat bordje 'Glasmuseum' van de voordeur geschroefd?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Kon je je wel voorstellen dat er in die manège ooit een theater gevestigd is geweest? Wel meer dan 200 jaar geleden, dus ik denk niet dat nog iets aan dat verleden herinnert. Wat jammer dat het geboortehuis van De Stuers tegenviel. Heb je op z'n minst dat bordje 'Glasmuseum' van de voordeur geschroefd?
            Twee keer "NEEN".
            Staande in de manege is niets, maar dan ook werkelijk niets meer te zien wat herinnert aan het verleden, of het moeten de enkele spanten zijn die je soms net nog onder het verlaagde plafond ziet.
            In het gebouw zelf zijn diverse kamertjes gemaakt en voelt het alsof je in prefab-kantoorcontainers staat. Zo ruikt het ook en zo zien de kantoortjes er ook uit.
            Aan de achterzijde, d.w.z. de zijde aan het Herdenkingsplein, is een soort van Tweedehands winkel gevestigd.
            Daar zie je de spanten iets beter, maar ook hier herinnert totaal niets aan de manege- cq schouwburgfunctie.

            Ik begrijp dat men de manege wilde openstellen tijdens de Open Monumentendag, maar ik kan het niet als een succes betitelen...

            Het geboortehuis van Stuers was ook niet echt "open". Je mocht naar binnen en vanuit de hal mocht je alleen de voor- en achterkamer aan de linkerzijde binnen. Daar was feitelijk helemaal niets te zien.
            Daar stond wel de maquette.
            De maquette vond ik wel leuk, maar die had natuurlijk overal kunnen staan.
            Het bordje "Glasmuseum" is mij helemaal niet opgevallen. Dus ik heb het er niet vanaf geschroefd....

            Ik heb van de wandeling door het Kommelkwartier op zich wel ontzettend genoten, maar de opengestelde gebouwen waren totaal niet de moeite waard.

            Ik kan iedereen aanbevelen om (nog eens) door de Jekerstraat te lopen en dan mn. de rechterzijde van de straat, vanuit de Calvariestraat richting Brusselsestraat, nog eens goed te bekijken.
            Het is echt de moeite waard
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Dat het geboortehuis van Victor de Stuers tegenviel.. Daarover verschil ik van mening. Prachtige in de muren gebouwde robuste beelden, rijk bewerkte plafonds, marmeren vloeren, bewerkte raamkozijnen enz ik vind het echt overweldigend. De manquette daar wordt iedere woensdag avond van 19.00 tot een uurtje of 00.00 aan geknutselt, een hele leuke club (kunstacademie), je mag mee gaan knutselen dat vinden ze leuk en gaat het sneller. Overigens kwamen er zo'n 300 mensen op de monumentendag / Kommelkwartier af en hebben er 150 man aan de rondleiding deelgenomen.


              www.maastricht-1867.nl

              Opmerking


              • #8
                Oke Pier, ik zie nu je nieuwe bericht. Je moet iid meer van het huis zien wil je er een mening over kunnen vormen.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo,

                  Weet iemand of er nog oude foto's zijn van de gesloopte Jekerkazerne tussen de Jekerstraat en de Sint Nicolaasstraat?

                  Opmerking


                  • #10

                    Bestuursleden gezocht.
                    de functies van Voorzitter/secretaris en penningmeester zijn vacant(voor het buurtplatform kommelkwartier.)
                    voor meer info
                    mail naar ..kommelkwartierbuurtplatform@live.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Kommelkwartier krijgt een nieuw (Buurtnetwerk.)

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gast Bekijk bericht
                        Bestuursleden gezocht.
                        de functies van Voorzitter/secretaris en penningmeester zijn vacant(voor het buurtplatform kommelkwartier.)
                        voor meer info
                        mail naar ..kommelkwartierbuurtplatform@live.nl
                        Dit is verleden tijd......

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                          Kommelkwartier krijgt een nieuw (Buurtnetwerk.)
                          Dit is de toekomst.

                          Opmerking


                          • #14
                            Actie punten voorlopig

                            Opmerking


                            • #15
                              Goed dat het Buurtplatform Kommelkwartier weer uit het slop is getrokken! Succes gewenst.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X