Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Ik zag een groep mensen wandelen door de binnenstad in het kader van Fashion Clash (maar dat wist ik toen nog niet). Ik schrok me te pletter. Stel dat zij als levende doden op weg waren naar het kerkhof van St. Pieter om daar al wandelend hun laatste rustplaats te betrekken. Kunnen jullie mij reactie begrijpen ?

    En nog even terugkomend op "de gang" feestzaal Timmerfabriek. Voor de openslaande deuren stonden lange rijen kapstokken gemaakt van hout en ik meen wit geschilderd. Dat geeft aan dat men indertijd gewend was grote aantallen mensen te ontvangen.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Wàt?! Hoe durven ze je weg te sturen, olijfje van MO! Fashion snobs, dat zijn het. Dat soort onbenullen (Duitsers zei je?) moet het blijkbaar hebben van zulke momentjes... We're above it, zullen we maar zeggen.

    De meeste vragen zijn inmiddels wel opgelost. Er blijkt toch regelmatig wat te doen te zijn in die zalen en er waren ook best wel wat foto's van te vinden sur l'Internet. Alleen de oorspronkelijke functie - en de toekomstige - zijn nog niet helemaal opgehelderd.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
    De foto is afkomstig van de webpagina van Kees de Jong.
    Dank je, SJEF. Nou bij deze dus: Bron foto: Kees de Jong

    Heb je trouwens een idee waar die laatste twee foto's gemaakt zijn? Het is in elk geval een andere ruimte dan de zaal met doorgebroken nis, gezien de geelgesausde wanden en restanten van wandschilderingen (heel toepasselijk, die sfinxen). In datzelfde album op www.flickr.com staat ook nog een detailfoto van de wanddecoraties in die zaal:



    De fotograaf heeft er als onderschrift bijgezet dat het om Art Nouveau muurdecoraties gaat. Dat zou heel goed kunnen, aangezien het pand óf in 1905 (samen met de magazijnen) óf in 1910 (samen met de electriciteitscentrale) is gebouwd, en dat is in beide gevallen binnen de periode van de Art Nouveau. Jammer dat de decoraties maar gedeeltelijk bewaard zijn.
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Als je vanaf de entree aan de Boschstraat binnenkomt kom je eerst in een halletje (dat is het antwoord op vraag 1). Vervolgens krijg je de lange gang die leidt naar de ruimte met de overkapping.
    En dan hier de foto die antwoord geeft op de vraag die burgemeester net beantwoord heeft:


    Bosschstraat-entree en 'lange gang'. Bron: www.flickr.com

    Van diezelfde site nog een drietal foto's (door mij enigszins bewerkt) van wat we voor het gemak maar even de Feestzaal zullen noemen:


    Sphinx Feestzaal naar het westen. Aan het eind van de gang de Boschstraat-entree


    Feestzaal met ramen op het zuiden (Bassin). Links de nis met doorgang, die klaarblijkelijk nog in gebruik is


    Ook op de noordwand (links) zijn de gestucte paneellijsten nog aanwezig
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Zometeen (om 12 uur) begint daar de "Fashion Clash" In aansluiting op Loco's vragen heb ik me voorgenomen daar eens te gaan kijken !
    Trek je mooiste pak aan en we wachten geduldig af wat je allemaal gezien hebt!
    Last edited by El Loco; 4 juni 2010, 11:46.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    En burgemeester: wat bevindt zich waar op jouw foto? Is dat de ruimte met de parketvloer aan het eind van die gang? Wat is die ruimte met tegelvloer op de voorgrond (niet de gang dus, maar daarvoor)? En wat was dat voor avantgardistisch feest? Betekent dat dat wij daar sowieso nooit voor uitgenodigd zouden worden?
    Uit mijn geheugen.

    Als je vanaf de entree aan de Boschstraat binnenkomt kom je eerst in een halletje (dat is het antwoord op vraag 1). Vervolgens krijg je de lange gang die leidt naar de ruimte met de overkapping. Jouw foto met de twee grote openstaande deuren is de deur richting die lange gang.

    Een vriend van me had wat 'artwork' gedaan voor het feest (uitnodigingen, posters etc.). Ik weet niet meer ter gelegenheid van wat dit feest was, maar het was 'iets cultureels'. Volgens mij was de toegang gewoon gratis, dus El Loco, je had gewoon binnen kunnen vallen. Ontzettend leuke muziek ook. Het publiek was duidelijk uit de kunstenaars kringen, very arty. En die weten een feestje te bouwen!!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Wat gebeurt er trouwens met het Derlon-theater op Plein 1992, als Toneelgroep Maastricht (tot voor kort Het Vervolg) naar de Middenzaal verhuisd?
    Ik lees het antwoord op die vraag op de website van de Gemeente Maastricht:
    Deze onderzoeken zijn gestart vanuit het oplossen van een aantal huisvestingsknelpunten en ambities van de individuele instellingen en mogelijke samenwerking, zoals;
    • Huis van Bourgondië: te kleine en verouderde huisvesting.
    • Intro/in situ: wil verder groeien in ruimere huisvesting.
    • Het Vervolg: behoudt zijn huidige speellocatie (Derlontheater) maar wil zich profileren als één van de acht nationaal erkende stadsgezelschappen met een extra repetitieruimte voor het kunnen bespelen van de middenzaal.
    • Filmhuis Lumière: door groei naar 90.000 bezoekers in 2008 zijn grenzen van huidige voorziening bereikt en Timmerfabriek is kans voor aanscherping arthouse profiel via digitalisering en intensere samenwerking podiumkunsten.
    • Theater aan het Vrijthof; wil ruimte vrijmaken voor LSO en wil ruimte bieden aan groeiend circuit podiumkunsten op maat van de middenzaal (publiekscapaciteit 400).
    • Theater aan het Vrijthof wil nieuwe vormen van jongerenaanbod (dance, theater voor jongeren) en van professioneel omkaderde amateurkunsten (muziek, volkstheater, musical) mogelijk maken in de Timmerfabriek.

    Bron: Raadsnota Haalbaarheidsonderzoek Timmerfabriek

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    De plattegronden van de fabrieken van Regout zijn te raadplegen in het Rijksarchief te Den Haag.
    Natuurlijk Breur, maar daar ben ik te lui voor. Het is namelijk makkelijker even door te vragen bij forumleden die daar lang of kort geleden een of andere fuif hebben meegemaakt.

    Dus Breur: op de foto van burgemeester, is dat de gang die jij je meende te herinneren en zo ja, waar loopt die precies? Aan de noordkant of aan de westkant van de ruimte met de parketvloer en het glas-en-staal dak?

    En burgemeester: wat bevindt zich waar op jouw foto? Is dat de ruimte met de parketvloer aan het eind van die gang? Wat is die ruimte met tegelvloer op de voorgrond (niet de gang dus, maar daarvoor)? En wat was dat voor avantgardistisch feest? Betekent dat dat wij daar sowieso nooit voor uitgenodigd zouden worden?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De plattegronden van de fabrieken van Regout zijn te raadplegen in het Rijksarchief te Den Haag.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Zie de gang waar ik op doelde. Let op de prachtige tegelvloer.

    Foto van: http://www.flickr.com/photos/1921776...7618821842762/
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by burgemeester; 4 juni 2010, 09:35.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ok, die nis moet even dicht. Maar een dozijn palmen zijn zo gekocht op de markt. Festi-Village is nergens meer
    Ik kreeg net een klacht van festivillage. Of we hier niet zo denigrerend over hun prachtig etablissement wilden doen.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Ik heb ergens vorig jaar een vrij avant-gardistisch feest mogen bijwonen in de door jullie getoonde zaal. Ik heb daar toen -dom dom dom- geen foto`s gemaakt. Maar ik was dan ook tres avant gardistisch bier aan het drinken. Het was een memorabele avond.

    Wat mij opviel bij de entree (een lange gang voert naar jullie grotere ruimte) is de zeer rijke versiering. Er ligt daar een prachtige tegelvloer (ik meen me zelfs een mosaic te herinneren). Het geheel is verder perfect afgewerkt. Ik dacht toen dat dit een oud kantoorpand -dat van de directeur- moest zijn geweest. Maar ik heb daar geen enkel verder bewijs voor.

    De grote open ruimte is al prachtig. Daar heb je geen palmboompje voor nodig.

    Dit is Maastrichts best kept secret voor bruiloften. Wie zal de eerste zijn: El Loco? Olijfje?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Ok, die nis moet even dicht. Maar een dozijn palmen zijn zo gekocht op de markt. Festi-Village is nergens meer

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Ik weet dat het niet te vergelijken is, maar toch: de wintertuin van hotel Krasnapolsky op de Dam in Amsterdam? Het dak, het stucwerk, de vloer, het begin is er...

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Is dit dan niet 't dak..?
    Eccolo!
    (Dit is inderdaad erger dan 'Boe is het?' en Olijfje is me weer voor.)

    Hier een overzicht van het complex met het bewuste gebouw bij de rode pijl.


    Als dit klopt geven de dubbele deuren toegang tot het gebouw links (op de hoek met de Boschstraat) en gaf de doorgebroken nis toegang tot het te slopen pand rechts (waar volgens de plannen een nieuwe, glazen entree komt). Jammer dat die doorgebroken nis dan niet hersteld is. Op de plattegrond met de functie-indeling heeft dit gedeelte zo te zien nog geen bestemming.

    In het boekje Het Sphinxterrein van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht uit 2000 wordt dit gebouw helaas niet beschreven. Op de plattegronden in het boekje wordt het aangeduid met 'magazijnen, 1905', maar de twee gebouwen aan de Bassinkant staan duidelijk los van de magazijnen langs de Boschstraat.

    Is het misschien toch gebouwd als een soort feestzaal voor het Sphinx-personeel?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Ik heb geprobeerd de twee belangrijkste foto's nog wat te vergroten, maar de kwaliteit is zodanig dat er niet heel veel meer te zien is:



    Ik vermoed dat de dubbele deuren (op de rechterfoto) zich recht tegenover de nis (linkerfoto) bevinden. Ik meen ook aan weerszijden van de dubbele deuren dezelfde gestucte panelen te herkennen, die ook aan weerszijden van de nis zitten. Zijn dat Bassinpanden die door dat vierkante raam te zien zijn? Zo ja, dan is dat de zuidkant, dan zit de nis in de oostgevel en de dubbele deuren in de westgevel. Ik speur alle zuidgevels van het complex af, maar dat raam (en dat dak!) kom ik niet tegen. Er staat wel nog een deel in de steigers:



    Dit is erger dan 'Boe is dit?'.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

    Linksboven is dezelfde nis/deuropening te herkennen, die ook op de eerste foto is afgebeeld. Linksonder is een stucwerkdetail boven de deur te zien (oorspronkelijk nog zo fraai autolak-grijs gespoten).

    Drie vraagjes:
    1) Wat zien we hier eigenlijk? Het lijkt mij oorspronkelijk een nis voor een beeld te zijn geweest, waarin later op nogal ongelukkige wijze een deuropening is gemaakt. Die deuropening is bij de restauratie gehandhaafd. Hebben er wellicht schilderingen in de gestucte panelen aan weerszijden van de deur/nis gezeten?
    2) Hoe komt het dat zulke rijkversierde details in een industrieel gebouw voorkomen? Het contrast tussen de parketvloer en het rijke stucwerk enerzijds, en de industriële dakconstructie anderzijds, is op zijn minst opmerkelijk te noemen (zie ook de collagefoto rechtsboven).
    3) Waar bevindt zich deze ruimte in de Timmerfabriek?
    Ik kan mij herinneren dat omtrent 1964 hier in deze ruimte St. Caeciliafeesten werden gehouden door harmonie Kunst door Oefening. De vloer was uitstekend geschikt voor een dans avond. Voor de ingang van de zaal was een lange brede gang met hoge deuren. Meer kan ik mij echter niet herinneren.

    Leave a comment:

Bezig...
X