Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Foto's machinehal Timmerfabriek

    Nog een paar mooie foto's uit het Res Nova rapport van de machinehal in de Timmerfabriek vóór de restauratie.











    Bron foto's en meer info Timmerfabriek: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...ow01_index.pdf, pp.830-836.
    Waarschuwing: groot PDF-bestand, 854 pagina's!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Sphinx Toonzaal

    Om nog eens terug te komen op de Sphinx toonzaal: In een rapport van Res Nova uit 2006 in opdracht van de gemeente wordt de plattegrond van de toonzaal en de kantoren van het Timmerfabriekcomplex (hier Kop van de Sphinx genoemd) vergeleken met de plattegrond van een Romeins huis! De toonzaal was volgens Res Nova bedoeld om glas- en kristal te showen. Blijkbaar waren de ramen van het toonzaalgedeelte oorspronkelijk geblindeerd; het licht kwam dus uitsluitend van boven (glazen dakconstructie).


    Plattegrond Sphinxkantoren en toonzaal vóór de recente restauratie


    Plattegrond klassiek Romeins huis (met Impluvium!)


    Originele bouwtekening met dichtgemetselde ramen toonzaal (rechts)

    Bron tekeningen en meer info Timmerfabriek: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...ow01_index.pdf, pp.813-822. Waarschuwing: groot PDF-bestand, 854 pagina's!
    Last edited by El Loco; 7 september 2010, 17:25.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Tevens vond ik vandaag bij de pagina's cultuur van De Limburger, een artikel over Lumière in de Timmerfabriek, met de titel:
    Sprong voorwaarts Lumière.
    En dat kan als PDF bestand bekeken of gedownload worden.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Geweldig, ik was gisteren nog even aan het Bassin en het is zo'n mooie lokatie. Laten we hopen dat er geen kink in de kabel komt.

    Enne... als de Timmerfabriek al in 2012 open gaat, kunnen ze daar voor Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 natuurlijk geen goeie sier meer mee maken; dat is tegen die tijd al ouwe koek. Gelukkig hebben we als ambitie voor 2018 dan nog het Groet Mestreechs Museum Plan

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Timmerfabriek

    TIMMERFABRIEK

    Cultuurhuis in 2012 open

    Start van de bouwwerkzaamheden medio 2011

    Cultuurhuis De Timmerfabriek bij binnenhaven ‘t Bassin opent eind 2012 de deuren.
    Medio volgend jaar begint de verbouwing van het voormalige industriële gebouw, waar Huis van Bourgondië, Lumière, Intro In Situ en Toneelgroep Maastricht onderdak krijgen.
    Komend najaar buigt een projectgroep zich over de details van het bouwplan, wordt een samenwerkingsovereenkomst op schrift gezet en worden afspraken gemaakt over programmering.
    De bouwvoorbereiding kan beginnen omdat Filmhuis Lumière ten langen leste besloot om mee te doen met het totaalplan voor een nieuw Maastrichts cultuurpodium.
    „De Lumière-directie verdient respect om de goedlopende tent die ze heeft te verlaten, om elders opnieuw te beginnen.
    Daar is moed voor nodigâ€, zegt Maastrichts cultuurwethouder Jacques Costongs.
    Hij verwacht dat alle partners die meedoen in het verhaal van De Timmerfabriek „een positieve balans†zullen aantreffen als het cultuurpodium functioneert.
    De nieuwe accommodatie past bij de Maastrichtse Maastrichtse culturele ambities en de status van nationale cultuurbrandhaard.
    „Dat is een status die ook verpl ichtingen schept.â€
    Costongs benadrukt dat De Timmerfabriek geen exclusief domein wordt voor de vaste professionele bespelers van de accommodatie.
    Ook de Maastrichtse amateurkunsten zijn er welkom, van zangkoren tot amateurtoneel.
    Daarom wordt de programmering cruciaal.
    De gemeente wil De Timmerfabriek optimaal gaan benutten, waardoor er altijd wat te doen is.
    Ook naar inpassing van evenementen wordt gestreefd.
    Als voorbeeld noemt Costongs Jazz Maastricht, dat sluipenderwijs is uitgegroeid tot een festival van formaat.
    „De Timmerfabriek biedt straks precies wat zo’n topevenement zoekt: één locatie met meerdere podia in een schitterende industriële omgeving.
    Een beetje North Sea Jazz in het klein.
    De vaste bespelers van De Timmerfabriek kunnen in dat weekeinde op zo’n evenement inspelen met hun eigen aanbod.â€
    Volgens Costongs gaat De Timmerfabriek nu de opbouwende en creatieve fase in: „We gaan de problemen die er ongetwijfeld nog zijn oplossen, maar ons ook verheugen op de lol die we gaan beleven.â€

    Bron: Dagblad De Limburger
    27-08-2010

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Timmerfabriek

    Verhuizing van Lumière is rond

    Lumière verhuist eind 2012 naar de Timmerfabriek aan de Boschstraat.
    Het filmhuis krijgt daar de beschikking over zes zalen met 500 stoelen.
    Dat zijn er 174 meer dan op de huidige locatie aan de Bogaardenstraat.
    Het Maastrichtse filmhuis heeft zijn leden geïnformeerd over de voorgenomen verhuizing.
    Of Lumière daadwerkelijk eind 2012 de nieuwe behuizing kan betrekken is afhankelijk van de oplossing van een aantal knelpunten.
    Voor de aanleg van de grootste op 162 stoelen geplande filmzaal zijn werkzaamheden minstens anderhalve meter onder het maaiveld gepland.
    "We weten niet waar we op stuiten.
    Mogelijk vervuilde grond of resten van een stadsmuur", zegt zakelijk directeur Nico Haenen.
    Hij sluit vertraging niet uit.
    Ook de exploitatie van de horeca in de Timmerfabriek is nog onduidelijk.
    Lumière neigt ertoe die zelf ter hand te nemen.
    Haenen: "Dat betekent wel dat we een professioneel horecamanager moeten aanstellen."
    Lumière heeft voor de Timmerfabriek gekozen omdat investeren in de (digitale) toekomst in het pand aan de Bogaardenstraat onvoldoende mogelijk is.
    De gemeenteraad heeft 40 miljoen (waaronder provinciegeld) gereserveerd voor de Timmerfabriek.

    © Caspar Cillekens
    De Limburger
    21-08-2010

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Ik ben er even uit geweest (zal voor jullie wel oud nieuws zijn), maar ik las zojuist in 'Lumiere Magazine' dat op 29 juni de gemeenteraad definitief heeft ingestemd met de verplaatsing van Lumiere naar de Timmerfabriek. De directie, Nico Haenen & David Deprez, geven aan achter deze moeilijke beslissing te staan. Redenen: grotere capaciteit, overstap naar digitale projectie, de foyer kan het aantal bezoekers niet aan, onderhoud aan het huidige gebouw is er veel en kostbaar. Interessant genoeg geven de heren aan dat ze ook aan andere oplossingen gedacht hebben: de Augustijnenkerk en het oude postkantoor. Haenen & Deprez geven aan dat het een moeilijke beslissing was, omdat de huidige kleinschaligheid in het geding kan komen.

    Persoonlijke noot: Ik vraag me of in hoeverre druk vanuit de gemeente een rol heeft gespeeld in de besluitvorming.... Daarnaast zou ik het oude postkantoor een geweldige locatie vinden voor een filmhuis. Het heeft de uitstraling en prachtig gelegen naast het theater. Neemt niet weg dat de Timmerfabriek ook geweldige mogelijkheden biedt; ik hoop dat de intieme sfeer toch bewaard kan blijven.

    Jammer vind ik het voor de (bewoners van) Bogaardenstraat. Het filmhuis trok toch mensen die je wel `s avonds in een donker straatje wil tegenkomen; het bracht wat leven van 'goed volk'.

    Wat zou men met het huidige gebouw gaan doen? Daar kun je een paar prachtige woningen/appartementen in bouwen. Burgemeester koopt wel (voor een zacht prijsje)!

    (Lees zojuist dat El Loco ook het raadsbesluit al meldt... Ik lig achter)
    Last edited by burgemeester; 23 augustus 2010, 18:25. Reden: aanvulling - gemist bericht van El Loco

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en er is altijd een kans dat zo'n plan, om welke redenen dan ook, mislukt. Dat zou ontzettend jammer zijn, want die Timmerfabriek is wel een prachtige locatie.

    Ik ben in 1986 in Amsterdam gaan wonen, het jaar dat de Stopera (het Muziektheater) geopend werd. Tot die tijd bestond er in heel Nederland geen operagebouw, De Nederlandse Opera en het Nationaal Ballet speelden in de Stadsschouwburg (met krap 900 stoelen, waarvan de helft nauwelijks zicht heeft op het toneel). Veel mensen hadden er een hard hoofd in dat een stad als Amsterdam een operagebouw met 1200 stoelen kon vullen. Dat is geen probleem gebleken; veel opera's zijn binnen een paar dagen na de start van de kaartverkoop uitverkocht. De stadsschouwburg is niet leeggelopen; integendeel, daar is onlangs een nieuwe zaal met 500 stoelen bijgebouwd. Hetzelfde is gebeurd met het nieuwe Muziekgebouw aan 't IJ, dat samen met het Concertgebouw en de Beurs van Berlage het aanbod van klassieke muziek enorm heeft versterkt.

    Op een of andere manier heeft het aanbod hier dus de vraag gecreëerd, terwijl die vraag er vantevoren nauwelijks was. Mensen zijn toch nieuwsgierig naar zo'n nieuwe locatie, gaan een keer kijken, nemen misschien een abonnement en een deel van dat publiek blijft terugkomen.

    Zou dat in Maastricht (op kleinere schaal) ook niet het geval kunnen zijn?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Goed nieuws. Investeren in de toekomst van de stad, ook bij tegenwind. Da's mijn mening...
    Ik vind dit echter geen goed nieuws. De zoveelste cultuurtempel. Binnenkort komt er ook nog een in een gedeelte van de St. Lambertuskerk bij en dat terwijl bijvoorbeeld een recent initiatief als AINSI nu al weer noodlijdend is. Waarom gaan zoveel Maastrichtenaren dan toch nog naar Luik ? Het aanbod is daar veel gevarieerder en de kwaliteit/de programmering een stuk beter. Bovendien is de bereikbaarheid daar ook beter. Mijn oudste zoon reist stad en land af naar pop/muziek concerten. In Maastricht komt hij helaas nooit, geen aanbod volgens zijn eisen. Zit daar nu niet het probleem ?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Groen licht voor plan Timmerfabriek

    Het plan om van de voormalige Timmerfabriek van Sphinx een cultuurhuis te maken heeft groen licht gekregen van de Maastrichtse gemeenteraad. Het voorstel werd met 27 stemmen voor en 9 tegen aangenomen.

    Cultuurwethouder Jacques Costongs sprak van een strategische keuze waar de hele stad baat bij heeft, omdat cultuur voor steden als Maastricht als een van de economische motoren geldt. De liberale oppositiepartijen en de SP waren het daar niet mee eens. Zij spraken van onverantwoorde uitgaven in een tijd van bezuinigingen.

    Dagblad De Limburger, 30-06-2010
    Goed nieuws. Investeren in de toekomst van de stad, ook bij tegenwind. Da's mijn mening...

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Timmerfabriek

    Timmerfabriek: nu of nooit.

    Na vele jaren van voorbereiding moet de gemeenteraad van Maastricht eind juni 2010 beslissen over het beschikbaar stellen van € 39,8 miljoen voor de realisatie van het cultureel centrum De Timmerfabriek (T-fabriek).
    Dagblad De Limburger plaats een artikel, en stelt nu reeds vast dat het een complex project is.

    Het artiekel is als een PDF bestand te downloaden c.q. te bekijken.



    Plan
    Er is een structuurontwerp gemaakt in overleg met de cultuurinstellingen om met de herbestemming van de Timmerfabriek de culturele infrastructuur van de stad op te waarderen.

    Puntgewijs omvat het plan onder meer de volgende elementen:
    • filmzalen voor filmhuis Lumière;
    • repetitieruimtes voor het Huis van Bourgondië;
    • een presentatiezaal (ongeveer tweehonderd stoelen) voor het Huis van Bourgondië;
    • een werkplaats voor muziekproductiehuis Intro-In Situ;
    • een repetitieruimte voor Toneelgroep Maastricht;
    • een cultuurcafé;
    • een restaurant/grand-café;
    • foyerruimtes en kantoorruimtes;
    • ruimte voor stedelijke muziekuitvoeringen en evenementen;
    • de bouw van een zaal (ongeveer vierhonderd stoelen) voor Theater aan het Vrijthof en Toneelgroep Maastricht;
    • een artiestenfoyer en laad- en losruimtes;
    • een fietsenstalling.
    Last edited by SJEF †; 22 juni 2010, 07:43. Reden: toevoeging afbeelding

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Onderstaande panden in de Boschstraat, komen niet voor in het zeer lijvige boekwerk: De monumenten van geschiedenis en kunst in de provincie Limburg; Eerste stuk: De monumenten in de gemeente Maastricht; vijfde aflevering, 's Gravenhage MCMLIII (1953)
    Nee, dat is logisch.

    Ten eerste was het boek de uitwerking van onderzoek uit met name de jaren 1920 (de zgn. Voorlopige lijst...), en toen stonden die panden er nog.

    Ten tweede was de opzet van de uitgave gericht op oude architectuur, waarbij de negentiende eeuw als een waterscheiding fungeerde. Alles uit die tijd was niet erg belangrijk, maar wat daarna kwam was niet eens vermeldenswaard. Ook werd in de 'Monumenten' niet elk interessant pand beschreven.

    Niettemin, het zou geweldig jammer zijn geweest als we die uitgave van Van Agt en consorten niet hadden gehad.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 14:52.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Onderstaande panden in de Boschstraat, komen niet voor in het zeer lijvige boekwerk:

    De monumenten van geschiedenis en kunst in de provincie Limburg;
    Eerste stuk
    De monumenten in de gemeente Maastricht
    vijfde aflevering
    's Gravenhage
    MCMLIII (1953)

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Boschstraat 25

    Teruggrijpend op bijdrage # 72: het adres van het pand Bidlot-Beerts is volgens het Adresboek Maastricht (1905) Boschstraat 25. Het was een café aan de kop van de straat. 'In de Slagersrust' lijkt niet helemaal correct te zijn. Mogelijk luidde de tekst in zwierige letters: 'In de Jagersrust', een meer gebruikelijke benaming.

    Met dank voor de adresgegevens aan mijn oud-collega Jo Boetsen (RHCL).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 juni 2010, 01:18.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    pleidooi voor een technisch overzicht

    Heren, heren, rustig an!

    Zou het niet goed zijn als al die technische aanwijzingen en details (zowel oude, als de huidige nieuwe) niet alleen passim in diverse threads aan de orde kwamen, maar standaard ook geplaatst zouden worden in een algemene rubriek betreffende de site, ook al is dat 'dubbel'?

    Sjef heeft mij al tenminste twee keer een bepaalde problematiek uitgelegd, maar ik ben het prompt weer vergeten, en ook in welke discussie dat was. Waarom niet een algemene technische vraagbaak-rubriek, zodat je gemakkelijk iets kunt nalopen zonder de meer algemene zoekfunctie te gebruiken?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 14:08.

    Leave a comment:

Bezig...
X