Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Genetellenstraatje, Zjenetèlsträötje of St. Josephstraatje.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Genetellenstraatje, Zjenetèlsträötje of St. Josephstraatje.

    Vandaag, 8 augustus 2012, las ik in DDL een leuk stukje van Vikkie Batholomeus.
    Het artikel gaat over de Zjenetèlsträötje, ook wel bekend als Genetellenstraat of het Sint Josephstraatje in het voormalige Boschstraatkwartier.

    Jan van Dam, van de Stichting Maastricht 1867, is in het kader van de reconstructie/maken van de maquette van oa. het Boschstraatkwartier op zoek naar informatie rond het bedoelde straatje.

    HIER een overzicht van de vorderingen van de stichting Maastricht 1867.

    HIER het krantenartikel van Vikkie Bartholomeus.

    Ik neem aan dat onderstaand de informatie van Mestreech Online volgt?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Ik heb ook al wat pogingen gedaan, maar verder dan onderstaand bericht kom ik niet.
    Het is bovendien nog maar zeer de vraag of het wel een bericht is over Jan Joseph Genetelle.
    Qua tijd en plaats (1839) zou het wel kunnen.

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Gezin Genetelle -Thiry

      Geboorte-aangifte 16-02-1822 in Maastricht
      Ouders : Genetelle, Jan Joseph en Thiry, Maria Catharina

      Geborene
      Maastricht, 16-02-1822 Genetelle Henrica Francisca
      Maastricht, 09-09-1823 Genetelle Maria Thersia Louisa
      Maastricht, 28-04-1825 Genetelle Maria Louisa Theresia
      Maastricht, 12-09-1827 Genetelle Willem Gerard Josef

      bronnen
      Genlias geboorte , in Maastricht

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Ik heb me vanmorgen al te pletter gezocht omdat ik me meen te herinneren dat er hier ook eens gediscussieerd is over dat straatje, maar ik heb 't niet kunnen vinden.
        Zie http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=172

        Opmerking


        • #5
          Deze wellicht? http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=103 en http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=115

          Opmerking


          • #6
            Het zou ook te gek voor woorden zijn geweest als op HET forum van Maastricht dit onderwerp nog nooit besproken zou zijn......

            Nu nog een goed antwoord op de vragen vinden.
            Maar we zijn goed bezig!
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Volgens kranten kb verkoopt J. J. Genetelle glaswerk, dakleien en zelfs een stoommachine; woonachtig in de Platielstraat en later in de Stokstraat. Dit alles tussen 1822 en 1827.

              Opmerking


              • #8
                Eind 1827: naar Boschstraat?

                Opmerking


                • #9
                  Zjenetèlsträötje

                  Volgens De Limburger van vandaag was het wel een gezellig straatje.
                  Geneet vaan 't leve.

                  Opmerking


                  • #10
                    Prachtig krantenartikel van Vikkie Bartholomeus in DDL

                    Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                    Volgens De Limburger van vandaag was het wel een gezellig straatje.
                    Geneet vaan 't leve.
                    Dat klopt helemaal Herman.
                    Een prachtig artikel van Vikkie Bartholomeus met een paar foto's van het Genetellenstraatje en een achtergrondverhaal over Jean Joseph Genetelle.

                    Het artikel is HIER te lezen
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Een aardig verhaal, maar ik snapte niet helemaal waarom meneer Genetelle in 1827 het Nederlands staatsburgerschap moest aanvragen. Hij was toch afkomstig uit Gembloux, wat toen in het Koninkrijk der Nederlanden lag? Hier het bewuste fragment:
                      De memoires van Jean Joseph Genetelle, de man waar het Zjenetèlsträötsje naar vernoemd is, onthullen een ongekend familieschandaal. Jean Joseph uit het Waalse Gembloux komt in 1817 aan in Maastricht met alleen een bundeltje kleren onder zijn arm en een draagkorf met het glaswerk waarin hij handelt op zijn rug. Zijn zaken lopen voorspoedig; hij weet een aardige clientèle op te bouwen en leert een aardig Maastrichts meisje kennen: Marie-Catherine Thiry, met wie hij trouwt. Pour mon malheur, tot zijn ongeluk. Want ze blijkt niet zo zachtaardig, eerlijk en vroom als hij denkt. „De engel werd al snel een demon.”Hij moet een flamboyant en trots man zijn geweest. Hij vraagt in 1827 het Nederlands staatsburgerschap aan, maar wordt ook genoemd als een van de samenzweerders tegen generaal Dibbets, die voorkwam dat Maastricht in Belgische handen viel.
                      (bron: DDL, 30-8-2012)

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Een aardig verhaal, maar ik snapte niet helemaal waarom meneer Genetelle in 1827 het Nederlands staatsburgerschap moest aanvragen. Hij was toch afkomstig uit Gembloux, wat toen in het Koninkrijk der Nederlanden lag? Hier het bewuste fragment:
                        Een hele goede vraag!!!
                        Geen idee. Als het na 1830 zou zijn geweest, dan begreep ik het wel, maar inderdaad in 1827 was nog alles Nederlands....... geloof ik
                        Misschien dat Ingrid Evers hierop het antwoord weet?
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          Jean Joseph uit het Waalse Gembloux komt in 1817 aan in Maastricht. Dat wil niet zeggen dat hij de Nederlandse nationaliteit al had ook al woonde hij in Gembloux.

                          Opmerking


                          • #14
                            Sträötsje van Zjinnetèl

                            Dagblad De Limburger:

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X