Milieuzone in het centrum van Maastricht nadelig voor de middenstand
Foto ANP
De voordelen van een milieuzone in de binnenstad van Maastricht wegen niet op tegen de nadelen die bedrijven, marktkooplieden en vervoerders van zo’n zone ondervinden. Het centrum wordt dus voorlopig niet omgetoverd in een grote milieuzone waar zwaar vrachtverkeer verboden is, zegt woordvoerder Erwin Gerardu van wethouder Albert Nuss (PvdA, Mobiliteit).
De fracties van GroenLinks en D66 in de Maastrichtse gemeenteraad zijn van mening er meer moeite gedaan moet worden om de gevolgen van de slechte luchtkwaliteit in Maastricht te beperken. Invoering van een milieuzone voor vrachtwagens voor de hele binnenstad (het stadsdeel binnen de singels) zou een stap in de goede richting zijn, vinden de partijen. Zij hadden het college van B en W daarom gevraagd te kijken naar de juridische mogelijkheden voor een milieuzone in het centrum. Beperkende maatregelen gelden op dit moment alleen op Statensingel en de Meerssenerweg.
Volgens Gerardu is het altijd goed als er gepraat wordt over maatregelen die het milieu ontzien. is het juridisch Afdwingen is echter iets anders, stelt hij. ,,In 2006 hebben we een convenant afgesloten met de vervoerders en andere bedrijven. Daar zijn we vooralsnog aan gebonden. Als je alleen al kijkt naar de marktkooplieden die twee keer per week met hun wagens door het centrum moeten, snap je waar het probleem zit. Zo’n wagenpark is niet zomaar te vervangen zonder dat het de ondernemers heel veel geld kost.”
Volgens de gemeentewoordvoeder zijn er op dit moment ook geen knelpunten op het gebied van luchtkwaliteit in de stad. Waren die er wel, dan zou er wellicht gemakkelijker kunnen worden ingegrepen, geeft hij aan. ,,Maar die noodzaak is er dus niet.”
Noodzaak of niet, D66 Maastricht blijft – net als GroenLinks voorstander van het invoeren van een milieuzone in het centrum van de stad. De partij vraagt komende zaterdag 3 maart de bevolking van Maastricht naar haar mening. Tussen 12.00 en 16.00 uur kan er worden gestemd bij de stemtent op Plein 1992. Leden van het lokale partijkader zijn aanwezig voor een eventuele toelichting.maastrichtdichtbij.nl
Foto ANP
De voordelen van een milieuzone in de binnenstad van Maastricht wegen niet op tegen de nadelen die bedrijven, marktkooplieden en vervoerders van zo’n zone ondervinden. Het centrum wordt dus voorlopig niet omgetoverd in een grote milieuzone waar zwaar vrachtverkeer verboden is, zegt woordvoerder Erwin Gerardu van wethouder Albert Nuss (PvdA, Mobiliteit).
De fracties van GroenLinks en D66 in de Maastrichtse gemeenteraad zijn van mening er meer moeite gedaan moet worden om de gevolgen van de slechte luchtkwaliteit in Maastricht te beperken. Invoering van een milieuzone voor vrachtwagens voor de hele binnenstad (het stadsdeel binnen de singels) zou een stap in de goede richting zijn, vinden de partijen. Zij hadden het college van B en W daarom gevraagd te kijken naar de juridische mogelijkheden voor een milieuzone in het centrum. Beperkende maatregelen gelden op dit moment alleen op Statensingel en de Meerssenerweg.
Volgens Gerardu is het altijd goed als er gepraat wordt over maatregelen die het milieu ontzien. is het juridisch Afdwingen is echter iets anders, stelt hij. ,,In 2006 hebben we een convenant afgesloten met de vervoerders en andere bedrijven. Daar zijn we vooralsnog aan gebonden. Als je alleen al kijkt naar de marktkooplieden die twee keer per week met hun wagens door het centrum moeten, snap je waar het probleem zit. Zo’n wagenpark is niet zomaar te vervangen zonder dat het de ondernemers heel veel geld kost.”
Volgens de gemeentewoordvoeder zijn er op dit moment ook geen knelpunten op het gebied van luchtkwaliteit in de stad. Waren die er wel, dan zou er wellicht gemakkelijker kunnen worden ingegrepen, geeft hij aan. ,,Maar die noodzaak is er dus niet.”
Noodzaak of niet, D66 Maastricht blijft – net als GroenLinks voorstander van het invoeren van een milieuzone in het centrum van de stad. De partij vraagt komende zaterdag 3 maart de bevolking van Maastricht naar haar mening. Tussen 12.00 en 16.00 uur kan er worden gestemd bij de stemtent op Plein 1992. Leden van het lokale partijkader zijn aanwezig voor een eventuele toelichting.maastrichtdichtbij.nl
Opmerking