Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sporen van fotografen te Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sporen van fotografen te Maastricht

    Firma P. Stutz.

    Petrus Stutz (Harderwijk 18 juli 1829 - Maastricht 5 december 1887)
    was de eigenaar van dit atelier. Na zijn overlijden wordt de zaak voortgezet onder de oorspronkelijke naam. Johan van den Eerenbeemt was de eigenlijke fotograaf.


  • #2
    miene ampa

    foto van tussen 1895 en 1900 (ampa links toen hij bij de marechaussee was)

    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik dacht te hebben gelezen enkele jaren geleden toen ik zelf nog erg actief was in de doka (donkere kamer), dat Stutz iemand was die het lichtgevoelig materiaal aanleverde onder voorwaarden.
      franchise studio's

      dus net zo iets als fotopapier en film van Kodak of ilford

      vooral bij glazen en groot formaat negatieven is de film emulsie een eigen mix of gepatenteerd.

      met groet

      p.s. ik zal nog eens gaan vragen bij http://foam.org/
      kom er regelmatig
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        Fotograaf Emile Sohl (1855-1935), Van Hasseltkade 21.
        Sinds 1893 zelfstandig fotograaf (zette het Photografisch Atelier van zijn moeder wed. Sohl en zonen voort).
        In feite heette hij Karel Emile Sohl, niet te verwarren met Emile Sohl (1925-1972), ook afkomstig van Van Hasseltkade 21, maar die was huisarts, Observantenweg 70.



        De man op de foto is Max Karels (1891-1942). Hij had een manufacturenwinkel in de Wolfstraat 12.
        Hij was van Joodse komaf en is met zijn vrouw en twee zonen in Auschwitz vermoord.
        Zij kregen op 4 mei een struikelsteentje in de stoep van hun voormalige woning.
        Last edited by Jef-VMG; 23 mei 2015, 17:56.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Hallo, wie kan mij verder helpen?
          Wie weet is over de Maastrichtse fotograaf H. van der Veur. Leefde en werkte in Maastricht eind 19e begin 20e eeuw. Had zijn zaak geloof in in he Helmstraat.

          Opmerking


          • #6
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 mei 2018, 12:27. Reden: aanvullingen

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Van der Veur bleef voor zover mij bekend ongehuwd. Hij heeft in zijn vrije tijd getekend. Van hem zijn onder meer muurtekeningen bekend in de groeven onder de Sint Pietersberg. Daarbij werkte hij samen met de fotograaf Alexander Simays, over wie in 2000 een boek is verschenen.



              Het potret van Nicolaas Hubertus Henket werd in houtskool op de mergel in de grotten van Maastricht te Sint Pieter aangebracht door het bekende duo H. van der Veur en Alex Simays op 30 juli 1904 (museum Zonneberg - helaas verdwenen).

              Opmerking

              Bezig...
              X