Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Doe-het-zelf-garage terug in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Doe-het-zelf-garage terug in Maastricht


    (Voorlopige) ingang van de Doeg 't zellef Geraasj aan de Griend 2 te Maastricht.

    Vanaf vorige week maandag, 28 januari 2013, heeft Maastricht weer een Doe-het-zelf-Garage, of zoals ze het zelf noemen, een “Doeg ’t zellef Geraasj”.

    De garage is gesitueerd op een voor de meeste oudere Maastrichtenaren bekende plek aan de Griend 2 te Maastricht.
    “Je weet wel, naast de oude Eurohal”, hoor je de Maastrichtenaar dan zeggen.

    Bovendien, nu haast niet meer voorstelbaar, was op die plek, tot eind jaren tachtig van de vorige eeuw, het enige tankstation gevestigd in Maastricht en omgeving dat het ’s nachts open was. Dat Shell-tankstation werd 24/7 bemand door slechts 4 (!!) vaste personeelsleden, die ook nog voor je tankten!

    Welke garages daarbij gevestigd waren in de loop der jaren laat ik aan anderen over om te vermelden,maar het laatste garagebedrijf op die plek was Lou van Sebillen, nadat deze vertrok op de Bourgognestraat in Maastricht en zich vestigde op de Griend 2.

    Inmiddels stond de garage al enige tijd leeg.

    De stichting twiedehands-twiedekans liet enkele maanden geleden haar oog vallen op een deel van dit garagegebouw.
    Deze stichting, die helemaal draait op vrijwilligerswerk en geen subsidie krijgt, beschikte in de persoon van André over een ervaren eerste monteur.
    André bleek een zéér gewaardeerde vrijwilliger te zijn, maar zijn hart lag toch bij het garagebedrijf.

    In Maastricht bleek geen Doe-het-zelf-garage meer te zijn, maar de huidige economische realiteit is wel dat veel mensen weer noodgedwongen, maar wellicht ook uit hobby, zelf willen sleutelen aan hun heilige koe.
    Een gat in de markt was dus aangeboord.

    Een deel van de leegstaande garage aan de Griend werd gehuurd en André, ter zijde gestaan door o.a. de vrijwilliger Pascal, staan nu voor de doe-het-zelvers klaar om hun in de gelegenheid te stellen te sleutelen in deze nieuwe garage.

    Let wel, het betreft hier een non-profitorganisatie, volledig gerund door vrijwilligers. Dat maakt dat de prijzen alleszins heel redelijk zijn.
    Voor een uurtje gebruik van de brug hoeft slechts € 12,50 te worden betaald en voor het vrij sleutelen in de garage slechts € 7,50.
    Daarbij kan men gebruik maken van het gereedschap van de garage.
    Voorlopig is dit gereedschap nog redelijk beperkt, maar gelet op de te verwachtte klandizie zal dit gereedschap snel worden uitgebreid. Daarbij speelt ook mee dat de echte doe-het-zelvers sowieso hun eigen gereedschapskoffer hebben.
    André heeft zelfs zijn eigen sleutelset aan de muur hangen voor gemeenschappelijk gebruik.

    André: “Aangezien we een non-profitorgansatie kunnen we natuurlijk niet beginnen met een gelijk volledig professioneel geoutilleerde garage. We moeten alles nog bij elkaar gaan verdienen. Een grote wens is bijvoorbeeld om op termijn goede banden de-monteermachine te krijgen. Dat zou wel handig zijn in deze periode waarin mensen willen wisselen van winter- naar zomerbanden.
    Ik ben blij dat ik hier iets als vrijwilliger kan beteken voor de stichting en de mensen. Ik ben al jaren arbeidsongeschikt en kan slechts beperkt aanwezig zijn. Er zijn goede afspraken gemaakt met het UWV en sinds ik als vrijwilliger werkzaam ben bij de stichting Twiedehand-twiedekans voel ik mij weer waardevol voor de maatschappij. Helemaal nu ik het vertrouwen heb gekregen van de stichting om mee te helpen deze Doe-het-zelf-garage op te zetten.
    Ik hoop dat ik op termijn wellicht weer terug kan keren naar een betaalde baan.”

    Als alles volgens wens verloopt wordt de Doeg ’t zellef Geraasj een leerwerkbedrijf waar leerlingen van 2 MBO scholen een opleiding cq stage kunnen gaan volgen.
    De banden de-monteermachine wordt begin februari, zo laat de stichting inmiddels weten, al bestelt en zal op korte termijn dus in de Geraasj aanwezig zijn.

    De Doeg ’t zellef Geraasj is van maandag t/m vrijdag open van 09.00 uur tot 18.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

    Je kunt zonder afspraak binnenrijden, maar verstandiger is, zeker als je gebruik wilt maken van de brug, om een afspraak te maken. Dat kan via het telefoonnummer 043-8795614.
    Er kunnen circa 5-6 auto’s gelijktijdig gebruik maken van de garage, maar slechts één auto kan op de brug.
    De hoop en verwachting is dat er snel een tweede brug gekocht kan gaan worden.



    André en Pascal bij de gloednieuwe brug.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Bezig...
X