Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Joodse winkels in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Joodse winkels in Maastricht

    Het is altijd even zoeken waar je een nieuwe thread opent, maar naar veel wikken en wegen hoop ik dat deze nieuwe thread op een aanvaardbare plek terecht is gekomen.

    Wat wil het geval.
    Onlangs, op 14 mei 2012, kreeg ik een brief onder ogen van de fractievoorzitter van de Christelijke VolksPartij (CVP), dhr. Jan Hoen, waarin deze het college van B&W in Maastricht verzocht om te bekijken of er mogelijkheden zijn voor Joodse, koshere winkels of deze in de toekomst op zondag opend mogen zijn.
    Kortheidshalve verwijs ik naar de betreffende brief die HIER te lezen is.
    Overigens is deze brief op MO geplaatst met toesteming van de CVP-fractie, dit om misverstanden te voorkomen.

    Even los van de (politieke) inhoud en consequenties van dit verzoek, viel mijn oog op de 3de alinea van deze brief.
    "Ook de Joodse gemeenschap maakt al jarenlang deel uit van onze samenleving; wellicht herinnert u zich nog het Joods hotel, dat gelegen was aan de Wilhelminasingel en de koshere winkels en slagerij aan de Kesselskade."

    Nu wil het geval dat ik mij deze winkels, de slagerij en het hotel niet meer herinner.
    Op zich vond ik het wel een interessant gegeven in het licht van de Maastrichtse geschiedenis.

    Dus concreet is de vraag, wie herinnert zich deze winkels nog en hebben we nog oude foto's?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Slagerij Hertog

    Meijer Hertog had een koosjere slagerij aan de Stokstraat 15.

    En zat in de Mariastraat niet Wolf en Herzdahl?

    Enige algemene informatie ook over de economische activiteiten is hier te vinden.
    Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:16.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
      En zat in de Mariastraat niet Wolf en Herzdahl?
      Was Wolf en Herzdahl niet een confectiezaak in de Grote Staat?
      Goed overigens dat je mij daaraan helpt herinneren. Ik heb in december daar een onderzoekje naar gedaan. Dat heb ik tussen mijn paperassen liggen en was bijna in de vergetelheid geraakt!

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Was Wolf en Herzdahl niet een confectiezaak in de Grote Staat?
        Zijn die dan begonnen in de Mariastraat of was dat een andere zaak? Naderhand is (als ik het goed heb) die familie naar Sittard gegaan.

        De vader van Appie Drielsma was overigens ook slager in Maastricht, ik weet alleen niet waar.

        Opmerking


        • #5
          Jood of Israelitiet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          "Ook de Joodse gemeenschap maakt al jarenlang deel uit van onze samenleving; wellicht herinnert u zich nog het Joods hotel, dat gelegen was aan de Wilhelminasingel en de koshere winkels en slagerij aan de Kesselskade."
          Ik ben minder gelukkig met de term 'Joodse winkels/bedrijven'. Er is verschil tussen zaken die uitsluitend Joodse artikelen verkochten/verkopen zoals bv. kosjere levensmiddelen aan - meestal - personen van dezelfde denominatie, en bedrijven die werden/worden gedreven door personen met een Israelitische achtergrond, maar niet specifiek voor Joden. Ik denk dat een kosjere slager inderdaad een Joodse klantenkring had. Maar een hotel was er voor iedereen, niet uitsluitend voor de Joodse gemeenschap.

          In het bevolkingsregister werden voor de Tweede Wereldoorlog personen met een 'Joodse' achtergrond standaard ingeschreven als Israeliet, niet als Jood. Op dezelfde wijze kregen Rooms-Katholieken de vermelding 'RK' en protestanten de vermelding 'Ned. Herv.', 'Luthers', etc. Dat liet overigens in het midden of men al dan niet zijn godsdienst praktiseerde. Alleen wie expliciet bij geen enkele godsdienst wilde horen, kreeg als toevoeging bij het kopje 'godsdienst': geen.

          Een verdere overweging is, dat men zich af moet vragen wie eigenlijk als Israeliet of Joods gold. Hoeveel 'Joodse' voorouders maakten iemand tot Jood of Israëliet?
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 mei 2012, 21:56.

          Opmerking


          • #6
            De gebroeders Van Gelder

            Een bekend bedrijf dat in Maastricht door 'joden' werd gedreven, was het Fotoatelier Van Gelder in de Wycker Brugstraat. De gebroeders Van Gelder vestigden zich in 1930, en sloegen tussen 1932 en 1938 ook hun vleugels uit in Valkenburg, Heerlen en Kerkrade.

            Ondanks het feit dat de Van Gelders van Israelitische afkomst waren, hadden zij een uitgebreide RK-cliëntèle. Er bestaan talloze foto's van Eerste-Communiekinderen, zo RK als het maarzijn kan , die opgenomen zijn in het 'Joodse' fotoatelier Van Gelder. Binnen de Maastrichtse gemeenschap waren de gebroeders volledig geïntegreerd. Niemand maalde erom dat zij niet Rooms waren. Het ging om de foto's, niet om de verzuiling.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 mei 2012, 21:58.

            Opmerking


            • #7
              Joodse winkels in Maastricht

              Van 1951 tot 1957 zat ik op het Stedelijk gymnasium in de klas met Bertie Heymann. Haar moeder had een klerenwinkel in de Grote Staat vlak bij de Kleine Staat aan de Zuidzijde. Zij was de slimste van ons allemaal en is in Amsterdam Frans gaan studeren. Zij had een zusje Fannie, die een klas lager zat.
              Boed

              Opmerking


              • #8
                Slagerij Drielsma terug aan Grote Gracht in 1944

                Je geheugen heeft je niet in de steek gelaten Olijfje

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat slagerij Drielsma aan de Grote Gracht 23 lag, later was hier Herenmode Lou Drielsma en heel even heeft Maison Louis hier nog gezeten alvorens naar 't Stokstraatkwartier te verhuizen.
                  Klopt, Maison Louis was een "Joodse" zaak aan de Grote Staat, lees hier meer over de kledingzaak van Louis Foijer, geen Joodse artikelen, wel een Joodse oprichter

                  Rogier

                  Opmerking


                  • #10
                    Oprichter Maison Louis

                    Hallo Rogier,

                    Welkom op ons forum MestreechOnline.

                    De getoonde link geeft een mooi stukje Joodse genealogie van Maastricht prijs.
                    Ik persoonlijk wist niet dat Maison Louis, klaarblijkelijk genoemd is naar Louis Foijer, geboren op 7 augustus 1855.

                    Op 1 maart 1879 wordt dus Maison Louis geopend in het pand Grote Staat op het toenmalige huisnummer 1828.

                    Als je nog aanvullende (Maastrichtse) informatie hebt, je weet ons nu te vinden
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Bloemgarten

                      Dag Rogier. Welkom bij MO. Welicht een aanvulling wat betreft de namen:

                      Herman BLOEMGARTEN

                      De ouders van Herman BLOEMGARTEN zijn:

                      Elisabeth BLOEMGARTEN; geen vader bekend.
                      Herman huwde Maria Elisabeth Hubertina BOEL (de dochter van Hendrik Nicolaas BOEL en Maria DECOURCIEUX) 14 juli 1858 te Maastricht.
                      Herman en Maria kregen de volgende kinderen:

                      i. Maria Hubertina Elisabeth BLOEMGARTEN werd geboren op 16 mei 1868 te Maastricht. Maria huwde Matheus Theophilus WALPOT 28 december 1903 te St. Pieter. Maria overleed 4 juni 1936 67 jaar oud te Maastricht. Maria werd begraven te St. Pieter. Het graf in vak IJ 11 werd geruimd na 1945.

                      Opmerking


                      • #12
                        Joodse winkels

                        Als men van de Markt de Grote Gracht vroeger opging kwam men vooraan rechts de stoffenwinkel (als ik me daar niet in vergis) van Abraham Moskowitz Sr. tegen.
                        Last edited by Harry Veenhof; 18 januari 2013, 10:25.

                        Opmerking


                        • #13
                          Click image for larger version

Name:	Moszkowicz  begin  september 1939.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	90350


                          Bron : Limburgsch Dagblad 9 september 1939

                          Opmerking


                          • #14
                            Groenteman

                            De familie Groenteman niet van oorsprong uit Maastricht had ook kledingzaken in de stad. Vader Groenteman had het Maastrichts Confectiehuis in de Kleine Staat. Op de eerste verdieping van het pand waarin nu Perrysport is gevestigd. Zoon Joep Groenteman had, samen met zijn vrouw Henny (de ouders van mijn vrouw) de eerste boutique voor zowel dames als heren in, hoe toepasselijk, de Jodenstraat. Ik heb mij laten vertellen dat Joep en Henny bij de modebewuste jeugdige maastrichtenaren van begin jaren 60 van de vorige eeuw een begrip waren. Als gevolg van een faillissement hebben ze een aantal jaren in Rotterdam vertoefd. Na de terugkeer in Maastricht hebben ze nog tot eind jaren 80 een zaak achter het vleeshuis gehad (Joy). Daarna is Joep die inmiddels zijn joodse geboortenaam Juda weer was gaan gebruiken naar Israel vertrokken en woont inmiddels al weer ruim 20 jaar in Jeruzalem. Henny is helaas 5 jaar geleden op veel te jonge leeftijd gestorven. Zij ligt samen met haar zoon Jean-Luc, bekend als radio- en televisie programmamaker bij L1, die 2 jaar geleden na een kort ziekbed is overleden begraven op het kerkhof aan de Tongerseweg. Een aantal jaren geleden is er in het Centre Ceramique een tentoonstelling, "Anders nog iets voor u" genaamd, geweest over bekende middenstand families in Maastricht, een deel van deze tentoonstelling was gewijd aan de familie Groenteman.


                            Zie onderstaand een korte beschrijving van voornoemde tentoonstelling.

                            Bron: http://tentoonstelling.centreceramiq...og-iets-voor-u

                            Centre Céramique toont ‘Anders nog iets voor u’ een tentoonstelling over de geschiedenis van de kleinhandel in Limburg. Te zien zijn verhalen en objecten van slagers, bakkers, schoenmakers en andere vaklui uit de Romeinse tijd in onze provincie. Aan bod komen middeleeuwse pottenbakkers uit Brunssum en Heerlen, maar ook 19de en 20ste eeuwse kleding- en schoenmakers als Schunck , Wolf & Hertzdahl en Durlinger, die klein in één stad begonnen, en later filialen kregen in heel Limburg. En niet te vergeten: de Italiaans ijssalons Milano en la Veneziana, en de superhippe Maastrichtse boetiek van Joep en Henny Groenteman, met flitsende modeshows, waar Monique van de Ven haar eerste doorkijkbloesje kocht… Een cultuurhistorische tentoonstelling vol met verhalen, anekdotes, foto’s, illustraties en bijzondere archeologische vondsten uit de Limburgse oudheid.
                            Ik peer 'm

                            Opmerking


                            • #15
                              @Peerke heel leuk om te lezen de Geschiedenis van Henny en Joep, ik mocht er weleens wat kopen van mijn moeder.
                              Hoe oud was Henny toen ze overleed, ze hebben meen ik nog lang op Sint Pieter gewoon, een leuk stel die twee
                              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X