Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerkelijke beeldhouwers: atelier J.W. Ramakers.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Sjef / Jos Boogen (1952-2010)

    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    Je hebt het gehad over "onze sjef" die de kroon spande.. en ik zie een "kruis" achter zijn naam... hetgeen betekend dat hij zijn ziel te ruste heeft gelegd?
    Sjef behoorde tot de oprichters van deze site. Zie de link vanaf posting 98.

    Opmerking


    • #32
      Jaren van vóór 1851

      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      ...
      Wat De Maasgouw betreft: ik heb gezocht met de termen 'atelier Ramakers' en 'Ramakers Geleen'. Aan Schinnen simpelweg niet gedacht.
      Maar dat kon je ook niet weten, Ingrid. Dat betreffen namelijk kerkelijke kunst van vóór 1851. Mijn ervaring daarbij is dat ik weinig documentatie heb kunnen vinden tot op heden. Daarvoor woonden J.W. Ramakers en mijn betovergrootmoeder (getrouwd in 1850) in Lutterade en daarvoor woonde Jan Willem in Schinnen waar bij geboren is in 1820. Daar was zijn vader Johannes Henricus Ramakers (1798-1874) ook kerkelijk Beeldhouwer. Deze had 3 zonen, alle 3 waren kunstig aangelegd. Twee volgden het beroep van hun vader op en de andere kocht een boerderij.
      In 1851 kocht Jan Willem Ramakers, mijn overgrootvader het pand Maes/Huyn (1623) en op de eerste verdieping vestigde hij het atelier voor kerkelijke.

      Heb jij een idee hoe ik aan gegevens komen kan van de periode van voor 1851? Want daar loop ik echt vast. Er zijn echter wat gegevens. De laatste telg van het beeldhouwersgeslacht Ramakers M.L.W. Ramakers (Louis Ramakers (1900-1982)), de broer van mijn oma, die de zaak runde vanaf 1925 en volledig eigenaar werd in 1934, toen mijn overgrootmoeder eruit stapte, heeft in de archieven in Maastricht, ik denk het regionaal archief (RHCL) nog enige feiten boven water gehaald. Dat betreffen geleverde kunst in de oude kerk van Bunde vanaf 1846 tot in de jaren 1860.
      Louis Ramakers trouwde in 1930 de zus van mijn opa, het echtpaar bleef kinderloos. Het was dus een dubbel huwelijk. Het bedrijf werd in 1941 (WWII) stil gelegd door gebrek aan aanvoer van materiaal en gebrek aan opdrachten.

      Maar in een artikel van 1863 wordt er gesproken over een levering van beelden naar Java, Batavia. Daar wordt gesproken dat het betreffende atelier al vele jaren uitstekend werk afleverd.
      Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 21 augustus 2013, 01:06.

      Opmerking


      • #33
        vragen

        Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
        In een artikel van 1863 wordt er gesproken over een levering van beelden naar Java, Batavia.
        Ik meen dat ergens gezien te hebben, maar kun je de juiste plaats nog even geven? (Naam krant of tijdschrift, exacte datum of jaargang/jaar) Stuur eventueel de link.

        Over je andere vraag (gegevens vóór 1851) moet ik eens nadenken.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 augustus 2013, 19:07.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Ik meen dat ergens gezien te hebben, maar kun je de juiste plaats nog even geven? (Naam krant of tijdschrift, exacte datum of jaargang/jaar) Stuur eventueel de link. ...
          Dat vergt even wat speurwerk in het 20 GB archief wat ik over atelier Ramakers heb. Die heb je van mij tegoed. Ik hoop dat ik die spoedig vind.
          Last edited by Wigo; 17 augustus 2013, 20:44. Reden: Quote hersteld c.q. zichtbaar gemaakt

          Opmerking


          • #35
            Amsterdam "De Krijtberg"

            Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
            De Sint Remigiuskerk te Simpelveld heeft een prachtige neobarokke borstwering uit 1854. Het is snijwerk van de J.P. Ramakers uit Schinnen.
            Beste Marres, alsnog dank u voor uw reactie!

            Ik ben me met het oxaal bekend! Inderdaad een prachtig monumentaal werk en dat uit 1854... Zou dat nog mogelijk kunnen zijn? Alles met de hand? Zonder machines?

            Ik zie dat u uit Amsterdam komt. Kent u de Jesuitenkerk in Amsterdam, Franciscus Xaveriuskerk in de Volksmond ookwel bekend als "De Krijtberg"?

            Het H. Hartaltaar met het levensgrote uit steen gehouwen en daarna gepolychromeerde Heilig Hart van Jezusbeeld is in 1883 (beeld) en 1886 (Baldakijn) gemaakt door atelier J.W. Ramakers en Zonen Beeldhouwers te Geleen.

            Nogmaals dank en excuses voor de late reactie!
            Joep.
            Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 18 augustus 2013, 00:42. Reden: kleine aanvulling

            Opmerking


            • #36
              Amsterdam "De Krijtberg"

              Foto I

              1883 H. Hart van Jezus en baldakijn uit 1886 met de beeldjes Maria Alacoque, Franciscus van Sales en Johannes de Evangelist.

              Hartelijke groeten!
              Joep.
              Bestanden bijvoegen
              Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 18 augustus 2013, 00:58.

              Opmerking


              • #37
                Amsterdam "De Krijtberg" Foto II

                Levensgroot H. Hartbeeld uit steen, gepolychormeerd uit 1883. Made in Limburg

                Detailopname... voor mij een topstuk... Lijkt wel een foto!
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  ceansteen = Caensteen, een kalksteensoort afkomstig uit de regio van het Franse Caen?
                  prachtige aanvulling Ingrid!! Jij zet duidelijk de puntjes op de "i"... Ik wist dit niet. Met veel interesse heb ik het structuur enzovoorts van Caensteen doorgenomen!

                  Nogmaals een geweldige aanvulling! Dank!
                  Joep
                  Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 20 augustus 2013, 20:43.

                  Opmerking


                  • #39
                    Amby-Maastricht, Walburgakerk

                    Mogelijk is het al bekend, maar in 1894 kreeg de Walburga (1866, arch. Weber) nieuwe biechtstoelen. Deze werden vervaardigd door de firma Ramakers uit Geleen.

                    Literatuur:
                    W. Mes, J. Snackers en W. Veldman, Amby, (Maastrichts Silhouet, 47), Maastricht 1998, 19.

                    (Over de zaken van Severen heb ik een vraag uitstaan bij de archivaris).

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Mogelijk is het al bekend, maar in 1894 kreeg de Walburga (1866, arch. Weber) nieuwe biechtstoelen. Deze werden vervaardigd door de firma Ramakers uit Geleen.

                      Literatuur:
                      W. Mes, J. Snackers en W. Veldman, Amby, (Maastrichts Silhouet, 47), Maastricht 1998, 19.

                      (Over de zaken van Severen heb ik een vraag uitstaan bij de archivaris).
                      Beste Ingrid,

                      Betreffende de biechtstoelen in de Walburga. Dit is helemaal nieuw voor mij. Geweldig! Hartelijk dank! Ik ben benieuwd wat bij Severen nog allemaal "boven komt drijven"...

                      Opmerking


                      • #41
                        Nieuwenhof

                        * J.P.L.G. Offermans, De Nieuwenhof, (Maastrichts Silhouet, 23), Maastricht 1991, p. 44:

                        'Er wordt offerte voor een nieuw altaar gevraagd bij Jan Willem Ramaekers, beeldhouwer te Geleen, een man die zijn vak verstaat en die bllijke prijzen berekent zodat hij "ook deswegen zeer aanbevelenswaardig is", zoals in de regentenvergadering zuinigjes wordt opgemerkt. Hij maakt voor ƒ 1.335 een altaar en twee preekstoelen, van droog en zuiver eikenhout, met een tombeau (voet) van Franse steen. Het wordt geplaatst op 4 september 1874.'
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 augustus 2013, 23:17.

                        Opmerking


                        • #42
                          Calvariënberg

                          In 1902 heeft een grote verbouwing van de ziekenhuis plaats. Daarna concentreert men zich op het interieur van de kapel. Als het schilderwerk klaar is gaat men verder met een nieuwe inrichting:

                          'De altaren, biechtstoelen, banken en kerkstoelen werden geleverd door de firma Ramakers uit Geleen.'

                          Omdat moeder overste er zo van onder de indruk is, worden er kopieën besteld van Jan Rozier's kruisweg in de kerk van Lanaken. Die zullen worden uitgevoerd door de kunstschilder Charles Beyaert, kunstschilder te Brugge, met zes ateliermedewerkers. Nadat Rozier ze heeft gekeurd, worden de panelen opgestuurd naar Calvariënberg:

                          'Daar werden ze in de door het atelier Ramakers vervaardigde lijsten geplaatst en in de kapel opgehangen. De totale kosten [dus inclusief het kopiëren etc.] bedroegen ƒ 3.072.'

                          Literatuur:
                          J. Luijten en F. Roebroeks, Calvariënberg, (Maastrichts Silhouet, 26), Maastricht 1988, pp. 23 en 25. Op pagina 24 een foto van een van de door Ramakers vervaardigde biechtstoelen.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 augustus 2013, 23:08.

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Ik ben systematisch de Silhouetreeks aan het doornemen. Misschien dat er nog iets nieuws in zit?

                            * J.P.L.G. Offermans, De Nieuwenhof, (Maastrichts Silhouet, 23), Maastricht 1991, p. 44:

                            'Er wordt offerte voor een nieuw altaar gevraagd bij Jan Willem Ramaekers, beeldhouwer te Geleen, een man die zijn vak verstaat en die bllijke prijzen berekent zodat hij "ook deswegen zeer aanbevelenswaardig is", zoals in de regentenvergadering zuinigjes wordt opgemerkt. Hij maakt voor ƒ 1.335 een altaar en twee preekstoelen, van droog en zuiver eikenhout, met een tombeau (voet) van Franse steen. Het wordt geplaatst op 4 september 1874.'
                            sprakeloos... Nooit van gehoord...geweldig, weer een nieuwe...

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              In 1902 heeft een grote verbouwing van de ziekenhuis plaats. Daarna concentreert men zich op het interieur van de kapel. Als het schilderwerk klaar is gaat men verder met een nieuwe inrichting:

                              'De altaren, biechtstoelen, banken en kerkstoelen werden geleverd door de firma Ramakers uit Geleen.'

                              Omdat moeder overste er zo van onder de indruk is, worden er kopieën besteld van Jan Rozier's kruisweg in de kerk van Lanaken. Die zullen worden uitgevoerd door de kunstschilder Charles Beyaert, kunstschilder te Brugge, met zes ateliermedewerkers. Nadat Rozier ze heeft gekeurd, worden de panelen opgestuurd naar Calvariënberg:

                              'Daar werden ze in de door het atelier Ramakers vervaardigde lijsten geplaatst en in de kapel opgehangen. De totsale kosten [dus inclusief het kopiëren etc.] bedroegen ƒ 3.072.'

                              Literatuur:
                              J. Luijten en F. Roebroeks, Calvariënberg, (Maastrichts Silhouet, 26), Maastricht 1988, pp. 23 en 25. Op pagina 24 een foto van een van de door Ramakers vervaardigde biechtstoelen.
                              Je bent in grootse doen! Bestaat dit alles nog?

                              Opmerking


                              • #45
                                Heugem, St.-Michaelkerk

                                De parochie beschikte over een laatmiddeleeuws Christuscorpus, dat naar verluidt ooit eigendom was geweest van de St.-Servaaskerk en nu in Heugem buiten tegen de kerk hing, op het kerkhof. Men besloot het in de kerk als een Triomfkruis op te hangen, maar het kruishout moest eerst vervangen worden.

                                In 1903 vervaardigden 'de gebroeders Ramaekers uit Geleen voor het corpus een nieuw kruishout.'

                                Literatuur:
                                A.H. Jenniskens, Heugem, klein dorp in een grote wereld, (Maastricht Silhouet, 66), Maastricht 2008, blz. 57. Een foto van het neogotische kruis met corpus op blz. 59.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 augustus 2013, 08:02. Reden: aanvulling

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X