Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Visitekaartjes van bedrijven uit oud Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Visitekaartjes van bedrijven uit oud Maastricht

    Visitekaartjes van bedrijven uit "oud" Maastricht. Toevallig beschik ik er over een aantal uit diverse periodes. Ik zal wel niet de enige zijn en daarom nodig ik jullie uit om er te plaatsen. Het levert leuke informatie en logo's op uit vervlogen tijden.

  • #2


    Het taxibedrijf van Boy Lebon en Corry Wijckmans.
    Corry overleed onlangs op 22 februari 2012 te Maastricht als weduwe van Boy Lebon.

    Opmerking


    • #3
      Misschien niet direct een "visitekaartje" dan wel een "flyer" uit vervlogen tijden. Van dergelijke "radio-industrieën" waren er in de jaren 20 van de vorige eeuw een vijftal gevestigd en wel:
      Radiozet (Zeguers), Brugstraat 19-21, Maastricht, Algemeene Radio Installatie Bureau, Achter het Vleeschhuis 28, Maastricht, Hustinkx, G.J.V., Achter het Vleeschhuis 27, Maastricht, Maastrichtsche Radio fabr., Looiersgracht 4, Maastricht en Zelis, N. C., Volksplein 5, Maastricht.
      Bron: http://www.radiomuseum.org/dsp_search.cfm
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Porseleinkaartjes in Maastricht: Hotel Du Casque

        In de negentiende eeuw maakte men lithografisch gezien prachtige visitekaartjes, maar de mooiste vind ik toch wel de zogenaamde porseleinkaartjes. Ze worden zo niet genoemd omdat ze op porselein waren gedrukt, maar omdat de druktechniek een prachtige zachte glans gaf aan het eindproduct. Het was een duur procedé en dat verklaart dat alleen de grotere bedrijven dergelijke kaartjes lieten drukken. Particulieren hadden hiervoor over het algemeen minder belangstelling. Die gaven handgeschreven kaartjes af en later in de eeuw gedrukte exemplaren in een mooi lettertype met afgewogen letterkorps, zonder de voor porseleinkaartjes zo kenmerkende afwerkingslaag.

        Porseleinkaartjes zijn dus onlosmakelijk verbonden aan het negentiende-eeuwse zakenleven. Het zijn vooral hotels, grote 'magasins' (winkels) en de vervoerssector die er gebruik van maken om reclame te maken voor hun bedrijf. Een uitzondering op die regel is de categorie lithografen en drukkers. Omdat zij een deel van de techniek in huis hadden, maakten zij tegen lagere kosten hun eigen exemplaren.

        Het procedé was overigens nogal slecht voor de gezondheid. Er kwam bijvoorbeeld nogal wat loodwit aan te pas. Omstreeks 1870 kwam er daarom een eind aan de productie. Die was nooit erg uitgebreid en schijnt vooral tot België beperkt te zijn geweest. En dat verklaart mede waarom er voor Maastricht maar zo weinig van dit soort kaartjes bekend zijn. Hieronder een porseleinkaartje van het afgebroken Hotel Du Casque, met - sorry - de kopieerbeveiliging van de verkoper er dwars overheen. Overigens doet deze kopie geen recht aan het origineel: je ziet alleen de afbeelding, niet de prachtig glanzende uitvoering.
        Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:36.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            W. Muller, hofleverancier

            W. Muller is voor mij een bekende naam, Breur. Het wapen op het kaartje duidt er al op: deze bloemist was hofleverancier. Hij kreeg het predicaat in oktober 1895 van de koningin-regentes Emma.

            Bron: Koninklijk Huisarchief [KHA], inv.nr. A 47: Hofhouding koningin Emma, afd. X, nr. 338: 'Geregtigden tot het voeren van het wapen van Hare Majesteit de Koningin-Regentes [1879- ca. 1934]', fol. 89, volgnr. 1, nr. verklaring: 483.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 februari 2012, 14:29. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #7
              Porseleinkaartje: Du Levrier / Greyhound Hotel (Boschstraat)

              Bijgaand het door de weduwe van notaris Van Halen gerunde Hotel Du Levrier / Greyhound Hotel, oftewel De Hazewind (2x). Het hotel was lange tijd het beste in de stad. Vorsten en hoge officieren op doorreis, stapten af bij de Hazewind. Omstreeks het einde van de negentiende eeuw fuseerde het hotel met een naast gelegen onderkomen en is het de meesten van ons beter bekend als Du Levrier et de L'Aigle Noir. Madame Van Halen was redelijk gefortuneerd. Ze was een tante van Julie Stinglambert (fonetisch: Stènglambèr), die bij haar in het hotel woonde en als achttienjarige in het bevolkingsregister te boek stond als 'rentenierster'. Julie zou de geldschietster/stichtster worden van de congregatie van de zusters van de H. Joseph op de Kommel (1854).

              PS. Men kan het miniatuur tot twee keer vergroten. Let op de drukfout in de titel: Greyhound Holet, in plaats van Hotel.
              Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:36.

              Opmerking


              • #8
                Porseleinkaart: Navigation à vapeur sur la Meuse

                Deze stoombootmaatschappij is geen Maastrichtse firma, maar gevestigd in Luik (denk ik). Dit gezien het feit dat die stad gunstig centraal ligt om de tochten naar Namen en Maastricht te maken. Ik plaats deze kaart vanwege de interessante dienstregeling op Maastricht.

                De detailopname laat zien hoeveel werk de lithograaf ervan heeft gemaakt. Het blijft jammer dat het glanseffect ook hier niet zichtbaar wordt.
                Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:37.

                Opmerking


                • #9
                  Honée Photograaf



                  Helaas, géén adres. Verstuurd in 1916.

                  Opmerking


                  • #10
                    Weduwe Dumoulin visitekaartje



                    Weduwe Dumoulin, Helstraat 31 Maastricht ( had ik nog in de la liggen)
                    Last edited by parel; 26 februari 2012, 17:27.
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Helaas, géén adres. Verstuurd in 1916.
                      Maar wel Maastricht of Sint Pieter? Niet te vinden in Steven Wachlin, Photographers in the Netherlands. Op 30 oktober 1930 heeft in de St.-Lambertuskerk een jaardienst plaats voor Pierre Honée-van Bergen. Deze zou dan in 1929 zijn overleden, maar is het onze fotograaf?
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 maart 2012, 08:21.

                      Opmerking


                      • #12
                        porseleinkaartje Hotel Du Casque

                        Dit porseleinkaartje is van Hotel Du Casque in de tijd dat Alois Bonn er de scepter zwaaide. Niet zo groots als het voorgaande, maar nog altijd chic.
                        Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:37.

                        Opmerking


                        • #13
                          visitekaartje Hotel Du Levrier / Greyhound Hotel (De Hazewind)

                          Het Hotel Du Levrier / Greyhound Hotel onder de vleugels van Jos van Halen, zoon en opvolger van de weduwe Van Halen. Onder het plaatje staat de prijs die men enkele jaren geleden voor dit visitekaartje vroeg: € 50. Ik heb al jaren geen lager bedrag voor het begin van het bieden op porseleinkaartjes zien langskomen. :( Dit lijkt overigens een 'gewoon' visitekaartje, geen porseleinkaartje.
                          Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:37.

                          Opmerking


                          • #14
                            Porseleinkaartje: Schilgen & Becker (vóór 1850)

                            Ditmaal niet het kaartje van een hotel, maar - zeldzaam voor Maastricht - een bedrijf: Schilgen & Becker, in manufacturen, op het adres Moesmarkt 160.

                            De Moesmarkt is het huidige Sint Amorsplein. Als het nummer Moesmarkt 160 correct is, dateert dit visitekaartje van vóór de omnummering van de huisnummers van 1850! Het adres correspondeert dan nu met nr. 1 in de Platielstraat. In Maastricht liggen de oneven nummers links in de straat, dus als men vanaf het Amorsplein naar het Vrijthof kijkt, ligt dit pand aan de linkerkant.

                            Ik had nog nooit van deze firma gehoord, maar over het begin van de negentiende eeuw zijn we slecht geïnformeerd. Het eerste echte adresboek dateert van 1855.
                            Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:38.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              Maar wel Maastricht of Sint Pieter? Niet te vinden in Steven Wachlin, Photographers in the Netherlands. Op 30 oktober 1930 heeft in de St.-Lambertuskerk een jaardienst plaats voor Pierre Honée-van Bergen. Deze zou dan in 1929 zijn overleden, maar is het onze fotograaf?
                              In de roos Ingrid: Petrus Hubertus Honée - geboren te Maastricht op 8 januari 1890 als zoon van Christiaan Honée (schrijnwerker) en Clotilde Maria Delboeuf - en fotograaf ten tijde van zijn huwelijk, huwt 12 september 1919 te Maastricht Anna Maria Elisabeth van Bergen, geboren te Maastricht. Hij overlijdt 30 oktober 1929 te Maastricht.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X