Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mosa

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Mosa plaquette Reymersdael

    In de fabriek van de Mosa aan Meerssenerweg is een plaquette van voormalig bedrijfsleider Van Reymersdael aanwezig.
    Ik vermoed dat Charles Vos de maker is van deze plaquette. Heeft iemand hierover informatie?
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #17
      P. van Reymersdael

      Oorspronkelijk geplaatst door johanpiets Bekijk bericht
      Ik vermoed dat Charles Vos de maker is van deze plaquette.
      Dat vermoeden kan bevestigd worden.
      De plaquette is gesigneerd: Ch Vos (meteen rechtsonder van de buste).

      Evenals mevr. Evers ben ik van mening dat deze plaquette - ondanks het jaartal 1941 - niks met de oorlog te maken heeft (tenminste niet als oorlogsgedenkteken) maar een eerbetoon is aan P. van Reymersdael die 58 jaar bedrijfsleider (zeg maar onderdirecteur) was van de Mosa (1883-1941). Hij moet bij zijn afscheid al dik in de 80 zijn geweest, dat waarschijnlijk samengevallen is met het (tijdelijk) stil leggen van de fabriek toen de fabriekshallen door de bezetter geconfisqueerd werden.
      Kiek ins nao bove !
      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

      Opmerking


      • #18
        Ik denk dat de vraag van mijnheer Piets niet zozeer is: Is het een 'oorlogsmonument', maar: Wie maakte de plaquette en wat weet wie over de persoon van Van Reymersdael?

        Johan Piets is de beheerder van de website www.charlesvos.nl. Ik ben blij dat deze plaquette is gesigneerd, een mooie aanwinst voor zijn oeuvrelijsten. Jammer vind ik dat ik de discussie over deze plaquette niet meer kan terugvinden op MO, of was dat in onze privé-correspondentie, Jef? Ik meende dat we indertijd nog details te weten waren gekomen die voor mijnheer Piets interessant hadden kunnen zijn.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2014, 15:45.

        Opmerking


        • #19
          P.J.H. van Reymersdael

          Inderdaad, het staat in mijn privémail van 30 juni 2013:


          "(...) de plaquette van dhr. P. van Reymersdael, die het jaartal 1941 draagt (...). Ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze niets met de oorlog van doen heeft (...).

          "P.[J.H.] van Reymersdael was, volgens de plaquette, bedrijfsleider van de Mosa van 1883-1941, in totaal 58 (!) jaar. Berichten in de krantenbanken melden dat hij in 1933 zijn uitzonderlijk, en daarom ook de landelijke pers halend, vijftigjarig jubileum vierde. In 1923 was dat veertig jaar, en bij die gelegenheid werd hij benoemd tot ridder (!) in de Orde van Oranje Nassau; niet mis in een tijd dat er nog drie medaillegraden onder waren. Hij moet een gestudeerd man zijn geweest.

          "Een en ander betekent dat je dat ‘bedrijfsleider’ in perspectief moet zien. In de pers wordt hij ‘onderdirecteur’ genoemd, en dat is precies wat hij was. Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1883 waren drie (?) generaties Regout successievelijk directeur, maar hij leidde in feite het bedrijf. In de pers (Krantenbanken KB, Roermond, Sittard) heb ik niet kunnen vinden wanneer die plaquette is aangebracht. Evenmin heb ik ergens een overlijdensbericht van Van Reymersdael gevonden, of een vermelding op www.begraafplaatsen.nl of www.graftomben.nl. Hij woonde in de parochie van OLV van Lourdes, dus hij zal begraven zijn op Oostermaas. Maar die begraafplaats is nog niet in kaart gebracht op Internet. Misschien dat het graf zelfs nog aanwezig is.

          "Ik vermoed dat Van Reymersdael in 1941 met pensioen is gegaan, want hij moet behoorlijk op leeftijd zijn geweest. Als hij heeft gestudeerd en in 1883 aantrad als bedrijfsleider, moet hij omstreeks 1855 zijn geboren. Ik denk dat het allemaal veel gemakkelijker valt na te gaan dan over hem de huidige Mosa lastig te vallen. Ik vermoed dat de krantendocumentatie in de Stadsbibliotheek [SB] het zó oplepelt. En verder is er het gedenkboek dat Thewissen in 1958 schreef bij het 75-jarig bestaan. van de fabriek. Daarin moet de rol van Van Reymersdael prominent beschreven zijn."
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2014, 05:16.

          Opmerking


          • #20
            Ik zocht inderdaad alleen de bevestiging dat Charles Vos de maker was.
            Gegevens over de heer reymersdael had ik al verzameld.
            Het is inderdaad een herdenkingsplaquette.
            Binnenkort verschijnt artikel op www.charlesvos.nl
            Dank voor alle hulp

            Opmerking

            Bezig...
            X