Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

    Dit draadje is via Google cache gereconstrueerd nadat de server op 26 juli was gecrashet. Wat niet te realiseren was, was de kolom links. Daar staat steeds de naam Clio, terwijl de postings van anderen zijn. Ik heb dat in de tekst proberen te verduidelijken door de naam van originele poster af te drukken, zoals dat elders door anderen ook al was gedaan.

    -----------------------------------

    Olijfje (maandag 13 juni 2011, 16:34):

    Ik ben al 'n kwartier aan 't zoeken naar de juiste plek om dit neer te zetten, nou, hier dan maar.

    Ik heb momenteel een poster in huis naar aanleiding van een expositie in de Eurohal ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan van de NV Koninklijke Sphinx, op de achterkant van dat affiche (heel lastig te scannen gezien het grote formaat) staat een facsimile van de tot nu toe oudst bekende prijscourant (gedateerd 1848 ) van Petrus Regout. Herkomst Archief NV Koninklijke Sphinx

    Een heel klein stukje hiervan kan ik laten zien:

    Last edited by Clio; 27 juli 2011, 23:54.

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Regout en kinderarbeid

    Een mooi stukje recente stadsgeschiedenis in vogelvlucht, Brour00, heel interessant om dat in kort bestek bijeen te zien staan. En passant natuurlijk ook het thema kinderarbeid en het verzet daartegen. Minder bekend is dat Petrus (Pie) Regout (1801-1878 ) als eerste fabrikant in Maastricht kinderen die de leeftijd van twaalf jaar nog niet hadden bereikt, de toegang tot zijn fabrieken ontzegde. Zes maanden later moest hij deze maatregel terugdraaien, onder meer omdat de overige ondernemingen hierin niet vrijwillig mee wilden gaan en hij zijn eigen onderneming benadeelde. Dat was drie jaar voordat de uitgeklede wet van Samuel van Houten eindelijk door de Tweede Kamer werd goedgekeurd (1874) en de arbeid van kinderen in fabrieken en werkplaatsen gebonden werd aan de twaalfjarige (overdag) en dertienjarige leeftijd ('s nachts). In de huishouding,op het platteland, in het transport, het marktwezen en overal elders bleef onder druk van de Tweede Kamer alles nog bijna dertig jaar bij het oude. Pas met de komst van de Leerplichtwet (1900) gold ook voor die sectoren dat kinderen eerst na hun twaalfde verjaardag mochten werken.

    Jammer vind ik dat bij de foto's ergens het woord 'kinderarbeid' is gebruikt. Dat woord heeft een negatieve klank en betekenis en duidt in het algemeen op een onwettige situatie waarbij kinderen door ouders of werkgevers werden en worden uitgebuit. De kinderen op deze foto's van na 1900 lijken in onze ogen erg jong, maar ongetwijfeld hadden zij de wettelijke leeftijd van twaalf of dertien jaar. Het gaat hier dus om legale arbeid van kinderen. Overigens is de onwettige arbeid door kinderen nog altijd een zorg voor de arbeidsinspectie. Wie wil weten wat anno 2016 wel en niet mag, verwijs ik naar deze website: http://www.inspectieszw.nl/Images/Ar...335-327505.pdf.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 november 2018, 06:32.

    Leave a comment:


  • brour00
    replied
    In bijna 9 min. geprobeerd de historie van Regout en de Sphinx in vogelvlucht weer te geven. De groei en bloei, kinder- en vrouwenarbeid etc. en het mismanagement, waardoor Sphinx nu helemaal weg is uit de stad. Tevens de ( enigszins ) aan Regout gerelateerde bedrijven nog kort in beeld gebracht. Zet op HD, groot scherm rechts onder. Een muziekje zit erbij.
    Bijna 200 jaar keramiek in Maastricht. Aandacht voor Regout en Sphinx.
    In vogelvlucht de historie van de keramiek-industrie in Maastricht vanaf 1834. Aandacht voor Regout,…
    youtube.com





    Last edited by brour00; 7 januari 2016, 19:40.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Waarschijnlijk die serie over arbeiders, socialisme etc. die eerder hier op het forum werd aangekondigd?

    Leave a comment:


  • marres
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Ja Boed, dat is bekend. Maar dit verhaal wil ik nog even uitstellen tot na een geplande tv-opname. Het is niet Flikken Maastricht
    Breur, ik ben zeer benieuwd en meerderen met mij, denk ik.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
    Is bekend hoe het Robeers en zijn zoon verder is vergaan ?
    Ja Boed, dat is bekend. Maar dit verhaal wil ik nog even uitstellen tot na een geplande tv-opname. Het is niet Flikken Maastricht

    Leave a comment:


  • marres
    replied
    Is bekend hoe het Robeers en zijn zoon verder is vergaan ?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Over mijn groot opa Jacobus Robeers:



    Bron: Nieuwsblad van het Noorden van 26 september 1896.
    Uit de procesverbalen opgemaakt door de politie blijkt dat niet Jacobus (Jacques) Robeers verdacht werd van het gooien van kiezels, sintels en stenen, maar zijn zoon George Robeers, glasblazer bij de heren Regout. Dit alles gebeurt bij een opstootjes ter verhindering van het aankomen van twee werkwilligen, waaronder de glasblazer Clermonts wonende in de Capucijnenstraat, bij de fabriek van de heren Regout. Zij worden onder politiebegeleiding naar de fabriek gebracht en dat verloopt niet geheel vlekkeloos. De gemoederen van een groep stakers raken verhit. De politieagenten trekken de sabels na waarschuwingen en slaan er op los ter ontzetting van zichzelf en ter bescherming van de werkwilligen. Robeers moet zijn wonden laten verzorgen op Calvariënberg.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Sphinxcour

    Zo zal het frontgedeelte Eiffelgebouw er gaan uitzien. Bron: Belvedere Maastricht Facebook.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Tja de ene vindt het een mooi stukje historisch erfgoed en de ander denkt er het zijne over.

    Moesten we die Regout geschiedenis op een dergelijke wijze als gebouwde werkelijkheid blijven handhaven zal er geen ruimte meer zijn "voor modern en beter". En zal het geld t.b.v. dat gebouw snel verdampen als de bekende druppel op de hete plaat.

    Een onwetende, niet beladen met ballast en niet geïnformeerd over de Firma Regout en haar opvolgers zou die Foto kunnen interpreteren als ongenadige angstaanjagende Gevangenis met reeds gegraven massagraf op de voorgrond.
    Nogmaals enkel die er niks van af weten.
    Je zou er gewoon een paar vette Diamant zagen op los moeten laten en die rigide deels Betonnen Structuur en Baksteen Structuur open moeten zagen voor nieuwe ontwikkeling.

    Jaren geleden is bij de ontwikkeling van de Céramique ten zuiden van Wyck, er analoog aan die paar waardevolle restanten van de Sphinx, goed over nagedacht welke onderdelen te behouden en welke aan de sloopfirma's te geven.
    Het gaat niet over de Massa of hoe Groot het is, of is geweest.

    1/10 van het Eiffelgebouw is al meer dan genoeg gebouwde werkelijkheid wat over blijft om als een historisch document te fungeren.

    my two cents




    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Je beeldrapportages zijn juweeltjes van tijdsdocumenten. Verstilde beelden van zaken die dreigen te verdwijnen. Hulde

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
    Jammer, dat het terrein weer bebouwd gaat worden. Ik denk dat zonder voorbebouwing het Eiffelgebouw veel beter als industrieel monument tot haar recht zal komen.
    Eindelijk geen benauwde veste meer en toch weer volbouwen. Overigens vind ik het jammer dat de oude oven niet ergens ingepast werd.

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Jammer, dat het terrein weer bebouwd gaat worden. Ik denk dat zonder voorbebouwing het Eiffelgebouw veel beter als industrieel monument tot haar recht zal komen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Situatie voor het Eiffelgebouw op 4 september 2014.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Boschstraat, vóór het Eifelgebouw

    Geweldige reportages, B+T.

    OK, de muur langs de Boschstraat is weg, evenals eventuele aanbouwsels op het binnenterrein. De fundamenten daar zijn eveneens opgegraven en geloosd, compleet met blootgelegde rioleringen en wat we tegenwoordig mantelbuizen zouden noemen. Een massa oude metselwerk ligt op hopen; ik verwacht dat dat naar de steenbrekerij gaat, dat zou tenminste nog iets opleveren voor de eigenaar. Oud ijzer naar de smelterij, idem dito.

    Maar het Eifelgebouw stáát nog, evenals de penitentenpoort. Ik hoop dat die niet aan zogenaamde 'ondersteuning' zal lijden en dus verloren gaat, zoals dat is gebeurd met de poort van Hoeve Castermans op Wolder. En iemand heeft begrepen dat oude vloertegels en leien geld waard zijn: ze worden apart gehouden van de rest van het puin.

    Resteert de luidklok, die niet ten onrechte permanent in alarmpositie staat. Hopelijk blijft hij eveneens behouden, als exponent van een voorbije industriële periode.

    Chapeau, heren.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 augustus 2014, 19:07.

    Leave a comment:

Bezig...
X