Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Timmerfabriek = de zwarte bouw.

    In mijn contacten i.v.m. het tableau van Charles Vos hoorde ik dat de oorspronkelijke naam van "de timmerfabriek" - "de zwarte bouw" is. Regout begon hier met de opslag van kolen t.b.v. de stoommachines. Een gedeelte is een keer afgebrand en vernieuwd. Ik zal proberen nog wat meer details te weten te komen en wellicht kunnen we nog een rondleiding organiseren voordat men echt gaat strippen in het Eiffelgebouw.

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      (...) Ik zal proberen nog wat meer details te weten te komen en wellicht kunnen we nog een rondleiding organiseren voordat men echt gaat strippen in het Eiffelgebouw.
      Dat zou fantastisch zijn
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
        Nav de hierboven genoemde kelder onder het Eiffelgebouw; er waren hier in de oorlog meerdere kelders ingericht als schuilkelder voor omwonenden.
        In een van die kelders moet als herinnering daaraan een gedenksteen van Charles Vos geplaatst zijn.
        Ten eerste zou ik graag willen weten of die steen er nog is en zo ja, of het mogelijk is er nog eens een fatsoenlijke foto van te kunnen maken.
        Iemand een idee hoe ik daar binnen kan komen of wie/waar ik kan vragen?
        Dankzij Breur weten we nu dat de steen er nog is en heeft Toller er foto's van kunnen maken.




        Om de overlevingskans van deze Charles Vos-steen te vergroten een mailtje gestuurd naar de Raadscommissie Stadsontwikkeling en Afdeling Cultuur:

        Geachte heer Severijns, vz Raadscommissie Stadsontwikkeling

        De VMG wil graag de Raadscommissie Stadsontwikkeling attent maken op de oorlogsgedenksteen (zie bijlage) die nu nog in de kelder van het Eiffelgebouw is te vinden en waarvoor de niet onterechte vrees bestaat dat ie de komende verbouwing niet zal overleven.
        Mag ik u voorstellen te bevorderen dat er afspraken gemaakt worden met de firma die daar aan de slag gaat om vooraf deze steen (van Charles Vos !) veilig te stellen om hem na de verbouwing weer in/aan het gebouw te herplaatsen en dan graag op een plek waar ie wat meer in het zicht hangt.

        Waarop Dhr Severeijns heeft geantwoord: "Ik ga mijn best doen."
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht

          Om de overlevingskans van deze Charles Vos-steen te vergroten een mailtje gestuurd naar de Raadscommissie Stadsontwikkeling en Afdeling Cultuur:

          Geachte heer Severijns, vz Raadscommissie Stadsontwikkeling

          De VMG wil graag de Raadscommissie Stadsontwikkeling attent maken op de oorlogsgedenksteen (zie bijlage) die nu nog in de kelder van het Eiffelgebouw is te vinden en waarvoor de niet onterechte vrees bestaat dat ie de komende verbouwing niet zal overleven.
          Mag ik u voorstellen te bevorderen dat er afspraken gemaakt worden met de firma die daar aan de slag gaat om vooraf deze steen (van Charles Vos !) veilig te stellen om hem na de verbouwing weer in/aan het gebouw te herplaatsen en dan graag op een plek waar ie wat meer in het zicht hangt.

          Waarop Dhr Severeijns heeft geantwoord: "Ik ga mijn best doen."
          Dat klinkt positief

          Opmerking


          • #50
            Gedenksteen van Charles Vos

            Ik heb een email met dezelfde strekking gestuurd naar Servé Minis.

            Opmerking


            • #51
              Vandaag hoorde ik via het WIS (wandelgangeninformatiesysteem) dat de wethouder de zaak van de plaquette heeft doorgezet naar de afdeling ter afhandeling, wordt vervolgd
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #52
                De projectleider van het gebouw is door Servé M. op de hoogte gebracht.

                Opmerking


                • #53
                  We liggen op schema
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #54
                    Hulde!!!!

                    Als ik mij niet vergis is dit al het 2de culturele erfstuk dat we de laatste 2 maanden gered hebben!
                    Het eerste stuk was dit.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #55
                      Volgens mij hebben we ook dit onder de aandacht gebracht.

                      Opmerking


                      • #56
                        Nog een historische ontdekking

                        Misschien moeten we maar een aparte thread maken van de door MestreechOnline vastgelegde ontdekkingen.

                        Wat wat dachten jullie van deze ontdekking over de wellicht oudste kegelsteen van Nederland, maar in iedere geval van Maastricht, in relatie tot het jaartal 1861 dat nu prijkt op de voorgevel van pand Tafelstraat 30 te Maastricht?
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #57
                          Sphinx Maastricht 2007-2013; herinneringen aan een industrieel verleden.

                          Zet op 1080p en HD binnen YouTube.



                          Aan de Boschstraat ligt de bakermat van de industriële ontwikkeling van Maastricht. In 1827 kocht de weduwe Regout-Nijsten, de moeder van Petrus Regout, het pand Boschstraat 1303, strategisch gelegen tegenover de in het voorgaande jaar geopende binnenhaven Bassin. In het woonhuis werd een kristalslijperij gevestigd. Twee jaar later kocht Regout het aangrenzende pand Het Rood Paard, waar hij in 1834 de eerste stoommachine plaatste. Vanaf ca. 1835 breidde het complex van glas-, aardewerk-, spijker- en geweerfabrieken zich gestaag uit langs de noordzijde van de straat.
                          In 1867 werd de vestingstatus van Maastricht opgeheven. In de jaren daarna werden alle stadspoorten (inclusief de Boschpoort) en een groot deel van de oude stadsmuur en de daaromheenliggende buitenwerken gesloopt. Het bestaande industrieterrein aan de noordwestzijde van de Boschstraat kon nu tot voorbij de voormalige stadsmuur worden uitgebreid en ook aan de noordoostkant van de Boschstraat, op de plek van het oude wachthuis, verrezen bedrijfsgebouwen. In 1878, het overlijdensjaar van Petrus Regout, werkten ca. 2500 mensen in de Regoutfabrieken, die een oppervlakte besloegen van 10 ha aan beide zijden van de Boschstraat. In 1864 verrees in een zijstraatje van de Boschstraat de Cité Ouvrière, een zeven verdiepingen hoog pand, aanvankelijk bedoeld voor 40 arbeidersgezinnen. In 1903 was het gebouw verworden tot een mensenpakhuis met 66 gezinnen en 266 bewoners, en was het een symbool van de arbeidersmisère in Maastricht. Vanaf 1920 werd het pand geleidelijk ontruimd, waarna het in 1938 werd afgebroken.
                          In de jaren 1930 en 1940 veranderde het aanzien van de straat sterk door de bouw van het Eiffelcomplex en de bijbehorende tunnelovens, waarvoor de rij karakteristieke, witgesausde huizen langs de Boschstraat (inclusief het eerste woonhuis van Petrus Regouts) moest verdwijnen. In 2007 verplaatste het bedrijf, sinds 1960 Koninklijke Sphinx geheten, haar activiteiten van de Boschstraat naar een nieuw bedrijfspand op het industrieterrein Beatrixhaven, waar het nog geen drie jaar later definitief haar poorten sloot. Voor de voormalige fabrieksgebouwen aan de Boschstraat zijn in het kader van het Plan Belvédère nieuwe bestemmingen ontwikkeld, maar door de economische crisis is de uitvoering hiervan vertraagd.

                          Bron: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...oldid=37756479

                          Copyright foto's: Stichting MestreechOnline.
                          Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:54.

                          Opmerking


                          • #58
                            Sjiek Breur
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #59
                              De Eiffel

                              Op RTV-Maastricht zag ik een wandeltocht over de Boschstraat. Ik dacht in de snelheid te lezen dat een man, die Van den Boogaard heette, vertelde over het industrieel verleden van Maastricht. Aangekomen bij de Sphinx ter hoogte van het Standbeeld van Petrus Regout hoorde ik hem nog net het volgende zeggen: “De Eiffel, wijzend naar het grote witte gebouw is vernoemd naar de Eiffeltoren in Parijs. De heren van de Sphinx wilden hiermee uitdrukking geven het gezichtbepalend fabrieksgebouw, hetzelfde als de Eiffeltoren in Parijs.”
                              Is dit een leuk verhaal of de werkelijkheid?

                              Ik weet niet waar de naam Eiffel, voor de fabriek, vandaan komt, het gebouw is gebouwd en ontworpen in de Nieuwe Zakelijke Stijl. Zover ik weet is de architect van de Eiffel P. Knols. De Eiffel I ontwierp hij en de bouw duurde ongeveer 2 jaar en kwam gereed in 1929. In 1930 kwam Eiffel II gereed en uiteindelijk in 1941 Eiffel III.
                              Bron: Zicht op Maastricht
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                                Op RTV-Maastricht zag ik een wandeltocht over de Boschstraat. Ik dacht in de snelheid te lezen dat een man, die Van den Boogaard heette, vertelde over het industrieel verleden van Maastricht. Aangekomen bij de Sphinx ter hoogte van het Standbeeld van Petrus Regout hoorde ik hem nog net het volgende zeggen: “De Eiffel, wijzend naar het grote witte gebouw is vernoemd naar de Eiffeltoren in Parijs. De heren van de Sphinx wilden hiermee uitdrukking geven het gezichtbepalend fabrieksgebouw, hetzelfde als de Eiffeltoren in Parijs.”
                                Is dit een leuk verhaal of de werkelijkheid?
                                Ik heb deze uitzending ook gezien. In de volksmond wordt dit gebouw inderdaad de Eiffel genoemd. Maar de verklaring van Jac van den Boogaard voor de naam van het gebouw, heb ik nog nooit gehoord. Zelf heb ik geen verklaring voor de benaming. Wellicht verwijst de benaming naar het stalen skelet? (Is dan wel geen smeetijzer).
                                Last edited by Breur; 17 september 2013, 20:27. Reden: edit.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X