Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Nog een historische ontdekking

    Misschien moeten we maar een aparte thread maken van de door MestreechOnline vastgelegde ontdekkingen.

    Wat wat dachten jullie van deze ontdekking over de wellicht oudste kegelsteen van Nederland, maar in iedere geval van Maastricht, in relatie tot het jaartal 1861 dat nu prijkt op de voorgevel van pand Tafelstraat 30 te Maastricht?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Volgens mij hebben we ook dit onder de aandacht gebracht.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Hulde!!!!

    Als ik mij niet vergis is dit al het 2de culturele erfstuk dat we de laatste 2 maanden gered hebben!
    Het eerste stuk was dit.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    We liggen op schema

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De projectleider van het gebouw is door Servé M. op de hoogte gebracht.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Vandaag hoorde ik via het WIS (wandelgangeninformatiesysteem) dat de wethouder de zaak van de plaquette heeft doorgezet naar de afdeling ter afhandeling, wordt vervolgd

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Gedenksteen van Charles Vos

    Ik heb een email met dezelfde strekking gestuurd naar Servé Minis.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht

    Om de overlevingskans van deze Charles Vos-steen te vergroten een mailtje gestuurd naar de Raadscommissie Stadsontwikkeling en Afdeling Cultuur:

    Geachte heer Severijns, vz Raadscommissie Stadsontwikkeling

    De VMG wil graag de Raadscommissie Stadsontwikkeling attent maken op de oorlogsgedenksteen (zie bijlage) die nu nog in de kelder van het Eiffelgebouw is te vinden en waarvoor de niet onterechte vrees bestaat dat ie de komende verbouwing niet zal overleven.
    Mag ik u voorstellen te bevorderen dat er afspraken gemaakt worden met de firma die daar aan de slag gaat om vooraf deze steen (van Charles Vos !) veilig te stellen om hem na de verbouwing weer in/aan het gebouw te herplaatsen en dan graag op een plek waar ie wat meer in het zicht hangt.

    Waarop Dhr Severeijns heeft geantwoord: "Ik ga mijn best doen."
    Dat klinkt positief

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Nav de hierboven genoemde kelder onder het Eiffelgebouw; er waren hier in de oorlog meerdere kelders ingericht als schuilkelder voor omwonenden.
    In een van die kelders moet als herinnering daaraan een gedenksteen van Charles Vos geplaatst zijn.
    Ten eerste zou ik graag willen weten of die steen er nog is en zo ja, of het mogelijk is er nog eens een fatsoenlijke foto van te kunnen maken.
    Iemand een idee hoe ik daar binnen kan komen of wie/waar ik kan vragen?
    Dankzij Breur weten we nu dat de steen er nog is en heeft Toller er foto's van kunnen maken.




    Om de overlevingskans van deze Charles Vos-steen te vergroten een mailtje gestuurd naar de Raadscommissie Stadsontwikkeling en Afdeling Cultuur:

    Geachte heer Severijns, vz Raadscommissie Stadsontwikkeling

    De VMG wil graag de Raadscommissie Stadsontwikkeling attent maken op de oorlogsgedenksteen (zie bijlage) die nu nog in de kelder van het Eiffelgebouw is te vinden en waarvoor de niet onterechte vrees bestaat dat ie de komende verbouwing niet zal overleven.
    Mag ik u voorstellen te bevorderen dat er afspraken gemaakt worden met de firma die daar aan de slag gaat om vooraf deze steen (van Charles Vos !) veilig te stellen om hem na de verbouwing weer in/aan het gebouw te herplaatsen en dan graag op een plek waar ie wat meer in het zicht hangt.

    Waarop Dhr Severeijns heeft geantwoord: "Ik ga mijn best doen."

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    (...) Ik zal proberen nog wat meer details te weten te komen en wellicht kunnen we nog een rondleiding organiseren voordat men echt gaat strippen in het Eiffelgebouw.
    Dat zou fantastisch zijn

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Timmerfabriek = de zwarte bouw.

    In mijn contacten i.v.m. het tableau van Charles Vos hoorde ik dat de oorspronkelijke naam van "de timmerfabriek" - "de zwarte bouw" is. Regout begon hier met de opslag van kolen t.b.v. de stoommachines. Een gedeelte is een keer afgebrand en vernieuwd. Ik zal proberen nog wat meer details te weten te komen en wellicht kunnen we nog een rondleiding organiseren voordat men echt gaat strippen in het Eiffelgebouw.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Het is opgelost. Jef en Toller ontvangen een e-mail, hoe een foto te maken.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio
    Heeft hij dat al niet gedaan Jef? Zie posting # 44?
    Goed opgemerkt, Clio
    Maar in dat P-tje werd de plek niet prijs gegeven.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Heb je enig idee waar de plaquette zich bevind?
    Ik heb geen aanwijzing gevonden van de precieze plek, maar in een ander draadje vermeldt Breur: 'Het tableau is nog aanwezig in Eifelgebouw. De precieze locatie is mij bekend, maar ga ik hier niet prijsgeven. Waarom, dat begrijpen jullie wel.'
    Dus Breur, als je Toller en mij even een P-tje wilt sturen?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Heb je enig idee waar de plaquette zich bevind?

    Leave a comment:

Bezig...
X