Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sigarefebrik

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Langs-de-weg-reclame is kennelijk al oud! Hier een prentbriefkaart met de molen te Hees, met een aanbeveling voor Philips Tabak.

    Leave a comment:


  • goofjohn
    replied
    Hallo, op mijn site heb ik mbv de informatie die Paul Berben me ter beschikking steld, een mooie samenvatting kunnen neerpennen.
    http://www.mestreechtersteerke.nl/paggebr.philips.htm

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    ja had het al in de gaten, blij dat ik ander werk doe

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De achterliggende gedachte was de eentonigheid van het werk

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Over smaak valt niet te twisten Antonius. Mute knopje. Werkt niet bij mensen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Miljaar wat 'n irritant meziek...!

    verder dank voor de beelden van de cour

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De voormalige Philips tabaksfabriek Tongerseweg Maastricht

    Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:52.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Boom Bekijk bericht
    Ik meende zelfs dat (wat de naam carre droeg) boven ook een naaiatelier was van de Wiener confectie (dus toch nog een beetje industrie). Naderhand is dit gedeelte als kringloopwinkel gebruikt om meubelen uit te stallen.
    Dat is juist.

    Leave a comment:


  • Harrie Boom
    replied
    Sigarefebrik

    Ik meende zelfs dat (wat de naam carre droeg) boven ook een naaiatelier was van de Wiener confectie (dus toch nog een beetje industrie). Naderhand is dit gedeelte als kringloopwinkel gebruikt om meubelen uit te stallen.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik neem aan dat Wikipedia er dus naast zit.
    (...)
    Einduitslag! Wikipedia vs. De Limburger: 1 - 1.
    Wikipedia is inmiddels aangepast. Benieuwd of de gazet ook gaat rectificeren...

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Interessant stukje, vooral de link met de Eindhovense Philipsen. Verwarrend is dat hierboven staat dat Joseph en Frederik de derde en vijfde zoon van stamvader Benjamin Philips zijn. Volgens Wikipedia zijn ze kleinzonen van Benjamin. Als dat laatste klopt, kunnen ze nooit de oprichters van het Maastrichtse bedrijf zijn geweest. Misschien zit Wikipedia ernaast?
    in 1765 werd Benjamin Philips geboren. Zijn eerste zoon was Lion (1794). Daarna volgden nog 11 (!) kinderen. Van deze 11 kinderen waren er 10 zonen; deze zouden allemaal de tabaksindustrie ingaan (ik neem aan dus ook naar Maastricht, dat past heel mooi. De namen worden niet genoemd maar dan zullen dat Joseph en Frederik zijn). De eerste zoon, Lion dus, trouwde met Sophie Presburg. Ook zij kregen 12 kinderen. Een daarvan was de Frederik Philips van de gloeilampenfabriek.

    Ik neem aan dat Wikipedia er dus naast zit.

    Bron: Anton Philips - de mens, de ondernemer, P.J. Bouman, 1956.

    (Terzijde: ik las dit boek tijden geleden en het is echt hilarisch. Hoewel Bouman Prof. dr. is is het boek een schaamteloze ode aan Anton Philips. Op enige objectiviteit valt de man niet te betrappen. Je lacht je af en toe kapot. Een aanrader!)

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Een andere discrepantie: in het stukje hierboven staat dat Léon Philips de gloeilampenfabriek stichtte. Volgens een Wikipedia-artikel over de beginjaren van het Philips-concern, was dat Gerard Philips samen met zijn vader Frederik Philips.
    De gloeilampen fabriek 'Philips & Co' werd in 1891 opgericht door vader Frederik Philips (uit Zaltbommel, bankier & tabakshandelaar, zoon van Lion, kleinzoon van Benjamin) en zijn oudste zoon Gerard. Wikipedia klopt dus.

    Ik citeer even: 'Voor de financiering van zijn gloeilampenfabriekje klopte Gerard aan bij zijn vader Frederik, in 1830 geboren uit een geslacht van tabakshandelaren die uitgewaaierd was over steden als Aken, Luik, Boedapest, Maastricht, Veenendaal en Zaltbommel. Karl Marx, uit Trier, de geestelijk vader van het communisme was een verre neef en logeerde in zijn jonge jaren geregeld bij de familie'.

    Bron: De Aartsvaders, Wim Wennekes (2005).

    Einduitslag! Wikipedia vs. De Limburger: 1 - 1.
    Last edited by burgemeester; 20 april 2011, 18:22. Reden: fout ontdekt bij herlezing

    Leave a comment:


  • goofjohn
    replied
    bedankt

    Hallo Ceasar en El Loco, bedankt voor het plaatsen scheelt we alweer wat typwerk, nu ff knippen en plakken. Schitterend de link van de tabakafdelingen.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Rubke staat voor niets: het is al voor de bakker. Goed idee overigens, Loco.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Heb de vraag inmiddels aan Rubke doorgespeeld. Maar bedankt voor het proberen, olijfje!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Titel

    Is het mogelijk om de titel van dit subforum te veranderen? 'Ambachten en Ambachtslieden' is wel heel beperkt voor een hoofdrubriek. 'Economie en Bedrijfsleven' misschien? Of 'Ambachten & Bedrijfsleven door de Eeuwen', o.i.d. Dan kunnen we er bijvoorbeeld ook info over Maastrichtse fabrieken en meer recente economische ontwikkelingen in kwijt.

    Leave a comment:

Bezig...
X