Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wikipedia

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wikipedia

    De Gouden Pen van Wikipedia (2017)

    Op 20 januari jongstleden werd door de Nederlandse Wikipedia-organisatie te Utrecht in de jaarlijkse schrijfwedstrijd symbolisch de Gouden Pen uitgereikt aan Kleon3. Hij won deze onderscheiding met een groot artikel over het Kruisherenklooster te Maastricht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruish...r_(Maastricht).

    Die schrijfwedstrijd is niet niks. Onder ons MO-ers zullen er misschien enkelen zijn, die zo af en toe iets hebben geprobeerd op Wikipedia. Dan weten zij dat het niet alleen gaat om een tekst over een bepaald onderwerp, maar dat het venijn zit in de vele verwijzingen (de zogenaamde links) die je moet maken naar andere, reeds bestaande onderwerpen op Wikipedia. Elk blauw gedrukt woord in een tekst is een link en die moet 'kloppen' met het onderwerp waar je aan werkt. Je werkt dus ook aan correcties die door nieuwe kennis in zo'n link noodzakelijk zijn en dat leidt weer tot overleg met andere auteurs.

    Wikipedia is opgericht in 2001. In de zomer van dat jaar werd de Nederlandse tak opgericht. Publiceren op Wikipedia is al lang niet meer iets dat je even doet op een achternamiddag. De baarlijke onzin over (bijvoorbeeld) de geschiedenis van Maastricht, die daar in de beginfase van de online-encyclopedie werd gepubliceerd, zul je er nu niet zo gemakkelijk meer aantreffen, of geaccepteerd krijgen. Wikipedia heeft in mijn optiek een nuttig zelfreinigend vermogen ontwikkeld en dat is de verdienste van diegenen die tijd en energie willen investeren in goed geschreven en inhoudelijk verantwoorde teksten, en van een kritische, overkoepelende 'jury'.

    Bij de jaarlijkse schrijfwedstrijd worden tal van voorwaarden gesteld aan de deelnemers, reden waarom slechts twintig tot dertig kandidaten zich omstreeks augustus van het betreffende jaar met een specifiek onderwerp voor de competitie inschrijven. Daarna hebben ze nog een maand of drie tijd om hun bijdragen te vervolmaken en het resultaat van hun noeste arbeid in te sturen. Van de kandidaten die zich in augustus 2017 aanmeldden, trok eenderde zich in die periode terug uit de strijd. Na de sluitingstermijn in november volgde in januari 2018 de uitslag met een gedetailleerd juryrapport: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipe...hrijfwedstrijd

    Kleon3El Locodiscussieforum. Men kan er een vraag stellen, of een idee uitdiepen, in samenspraak met anderen. Dat levert vaak veel informatie op, maar tot een overzicht van al die bij elkaar gezeumerde kennis komt het zelden.

    Wikipedia is een encyclopedie en heeft daardoor een andere opzet: elke bijdrage is een afgerond geheel. Het was die samenvattende werkwijze die onze Loco aantrok. Sindsdien hebben we hem hier moeten missen. Schrijven vraagt altijd veel tijd en schrijven op Wikipedia vraagt geweldig veel tijd! Het heeft ons echter geen windeieren gelegd. Aan Kleon3 danken we op Wikipedia tal van verantwoorde artikelen over de Maastrichtse geschiedenis en over kunst en cultuur in de Euregio, vaak vergezeld van prachtige, door hemzelf gemaakte foto's. Hebt u weleens op zo'n Wikipedia-pagina rechtsboven het tabblad 'geschiedenis' aangeklikt? Niet onmogelijk dat u daar in de 'geschiedenis' van het betreffende stuk (de fases van het tot stand komen ervan) de naam Kleon3 zult tegenkomen. Ik feliciteer hem van harte met zijn 'gouden pen' en hoop voor Maastricht dat hij nog heel lang doorgaat. https://www.wikimedia.nl/blog-entry/...wedstrijd-2017
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 februari 2020, 12:42.

  • #2
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      De Bronzen Pen van Wikipedia (2019)

      El Loco / Kleon3 heeft het opnieuw klaargespeeld! Op zaterdag 12 januari 2020 kreeg hij in het Textielmuseum te Tilburg de Bronzen Pen uitgereikt in de tweejaarlijkse schrijfwedstrijd van Wikipedia Nederland, nu voor 2019. Het artikel waarmee hij deze onderscheiding won, gaat over de Regouts: Regout (geslacht).Regout (geslacht).Chapeau en congrats!


      PS. Over de schrijfwedstrijd van het afgelopen jaar in het algemeen zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipe...hrijfwedstrijd. Uit de inschrijflijst blijkt dat er 31 kandidaten meededen. De winnaar van de gouden pen schreef over de voetballer Alfredo di Stefano, de zilveren pen ging naar een artikel over rolspinnen, die geen spinnen blijken te zijn!
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 februari 2020, 11:55. Reden: redactie en aanvulling

      Opmerking


      • #4
        Het gebeurt niet vaak dat in Maastricht een Wikipedia-artikel de media haalt, maar voor Regout (geslacht) is dat een feit. Wim Dijkman wijdde er een thema aan op TV Maastricht op 16 januari: https://www.rtvmaastricht.nl/tv/nieu...iten/149010902
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 februari 2020, 14:36.

        Opmerking


        • #5
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Ingrid, jij ook bedankt dat je ons wijst op deze geweldige prestatie!
            Gere gedaon, Pier!
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 februari 2020, 09:08.

            Opmerking


            • #7
              Na een al te lange afwezigheid eindelijk weer eens ingelogd op MestreechOnline! Mijn ongewijzigde wachtwoord doet het nog gewoon, top! Allereerst: Ingrid en Pier, dank voor jullie strelende en stimulerende woorden. Het artikel over de Regouts was inderdaad een tour-de-force, maar wel eentje waar ik veel plezier aan beleefd heb. Sommigen zullen zeggen dat zo'n uitgebreid encyclopedisch artikel - bijna een boekwerk - zijn doel voorbijschiet. Ik ben het daar ten dele mee eens, maar van de andere kant zou ik niet weten hoe het korter gekund had. Er was gewoon zoveel te vermelden over deze familie. Bij mijn volgende artikelen zal ik, met de lezer in gedachte, proberen mij wat in te houden wat de lengte betreft...

              Het hier eerder vermelde verzoek om hulp bij het vinden van de juiste locatie van een aantal Maastrichtse foto's is verplaatst naar: Maastrichtse zoekplaatjes op Wikimedia Commons.
              Last edited by El Loco; 18 februari 2020, 14:03.

              Opmerking

              Bezig...
              X