Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Uitslagen van de Eindejaarsquiz 2013

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Uitslagen van de Eindejaarsquiz 2013

    Gisteren, zondag 16 februari, had de prijsuitreiking van de Eindejaarsquiz 2013 plaats in het vaste stamcafé van MestreechOnline, namelijk D'en Elfde Boag aan de Kesselskade. De uitslag was als volgt:

    7e plaats met 49 punten: Annefine (44 punten + 5 bonuspunten)

    6e plaats met 51 ½ punten: Koeleköpke (36 ½ punten + 15 bonuspunten)

    5e plaats met 64 ½ punten: Breur (49 ½ punten + 15 bonuspunten)

    4e plaats met 83 ¼ punten: Pier (63 ¼ punten + 20 bonuspunten)

    3e plaats met 87 punten: Wigo (57 punten + 30 bonuspunten)

    2e plaats met 92 punten: Elletje (62 punten + 30 bonuspunten)

    1e plaats met 100 ½ punten: Toller (65 ½ punten + 35 bonuspunten)

    Onder applaus en met een fotomoment kreeg de winnaar een oorkonde en de Jos Boogen-wisselbeker uitgereikt met zoete en jonge inhoud (elskes niet voorradig in miniatuur), die nu een jaar lang bij hem op het buffet zal prijken. Van harte gefeliciteerd, Toller. Ook de overige deelnemers ontvingen een oorkonde en voorts een mooi blikje met lekkers van Friandises.

    Hartelijk dank voor het meedoen, allemaal. Het was een gezellige middag, waarvoor heel wat partners mee waren gekomen. Geweldig leuk dat ook Annefine en haar echtgenoot de lange reis naar het mestreechse hadden gemaakt. Een woord van dank aan het bestuur en met name aan Elletje en Caesar, voor de vele hand- en spandiensten die de middag zo geslaagd hebben gemaakt. Chapeau.
    Last edited by Clio; 17 februari 2014, 12:11.

  • #2
    Puntentelling

    Nog een woordje over de puntentelling.

    De Eindejaarsquiz is min of meer informeel ontstaan, een initiatief van Jos Boogen zaliger. Echte regels voor de vormgeving, inhoud en het aantal vragen en subvragen zijn er niet. Dat geldt ook voor de puntentelling. Ik heb voortgebouwd op het systeem zoals dat bij mijn voorganger(s) als quizmasters is gegroeid. Pas bij het nazien van de inzendingen bleek mij, dat het bonuspuntensysteem tot aanvechtbare tellingen kan leiden. Wat te doen in het geval dat iemand meer deelantwoorden goed had dan een ander, maar door het bonuspuntensysteem (vijf punten extra als een vraag volledig is beantwoord) toch op een lagere plaats eindigt?

    Dit jaar heeft zich dat enkele malen voorgedaan en ik vind dat jammer. Zowel Annefine als Pier zouden bij wegvallen van de bonuspunten hoger , c.q. aanmerkelijk hoger zijn uitgekomen. Echter, men kan de gebruiken die men door onervarenheid niet echt heeft overzien en te goeder trouw heeft overgenomen, niet aan het eind van de rit ineens veranderen. Nu deze quiz is afgerond ben ik echter van mening, dat men in de toekomst misschien beter kan afzien van het bonussysteem, of dat men er een aparte status aan moet geven. Niet van belang voor de rangorde, maar wel een soort pluim op de hoed.

    Alles wat min of meer organisch groeit, heeft zijn tijd nodig. De Eindejaarsquiz 2013 was de zevende op rij. Sinds vier jaar is er met dank aan Haas de Jos Boogen-wisselbeker. Dit jaar financierde het bestuur de prijsjes, waar die eerder door de quizmaster werden gedragen. Ik heb begrepen dat het bestuur de nieuwe quiz, die - als wind en weder meezitten - op 20 december in de lucht komt, een wat andere invulling wil gaan geven. Ik vind dat een goed idee: een beetje structuur is langzamerhand nodig. Het is aanbevelenswaardig dan ook de puntentelling in het brainstormen mee te nemen.

    Voor de einduitslag maakt het dit jaar gelukkig niets uit. Toller heeft zijn beker verdiend op punten, niet op bonuspunten. Nogmaals van harte, Toller, want ik heb begrepen dat het niet allemaal eenvoudig was. Ik ben benieuwd hoe jij de Eindejaarsquiz 2014 gaat invullen.
    Last edited by Clio; 17 februari 2014, 12:45. Reden: correctie

    Opmerking


    • #3
      Proficiat Toller

      Van harte gefeliciteerd Toller !

      Je hebt heel goed jouw best gedaan met het zoeken naar oplossingen.

      Wij blijven ons afvragen waar jij die antwoorden allemaal gevonden hebt.

      Misschien heb jij wel ingangen die voor ons verborgen en verboden zijn en blijven !

      Maar hoe dan ook, jij bent een waardige winnaar, Chapeau !
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        Merci Clio

        Nogmaals Merci Clio voor het opzetten van de quiz en tevens voor de opzet van de gezellige prijsuitreiking, Chapeau !

        Daarbij ook een Merci aan het bestuur van MO voor de leuke en lekkere attenties.
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #5
          Eindejaarsquiz 2013

          @ Clio
          Oei, die pralines zijn gevaarlijk lekker, ik vrees dat ik de limiet van een pilletje per dag zoals dr. Wigo voorschreef ernstig zal overschrijden.
          Trouwens het blikje waar de pralines in zitten is ook zeer de moeite waard en kan zo ongecensureerd tussen mijn blikjescollectie.

          Opmerking


          • #6
            Eindejaarsquiz 2013

            Bij haar toelichting op de antwoorden van de vragen van de Eindjaarsquiz 2013, lichtte Clio een tipje van de oplossingensluier op door aan te geven dat er nogal wat antwoorden te vinden waren op bepaalde Internetsites.
            Zelf zoek ik vaak in Delpher, RHCl en de Nationale Beeldbank.
            Clio noemde ook de website van het Gouvernement waar ik nu (achteraf dus ) inderdaad het wandkleed van Helga Paetzhold vond.
            Ze noemde nog een paar interessante websites die me nu ontschoten zijn, maar waar ik erg nieuwsgierig naar ben.Welke zijn dat ?

            Opmerking


            • #7
              Eindejaarquiz 2013

              En welk boekje (titel ? ISBN nummer ? ) liet Clio zien over Frans van de Laar ?

              Opmerking


              • #8
                Opmerkelijke uitslag!

                Het bestuur had geen enkele voorkennis!

                Maar scoorde zoals behoort:

                Voorzitter Toller: 1
                Secretaris/penningmeester elletje: 2
                Invaller - voor een in de sneeuw dartelende Rubke - presentator Ouderen Online en moderator Wigo: 3
                4de bestuurslid Pier: 4
                5de bestuurslid Breur 5.

                Het bestuur werd op de huid gezeten door onze steunberen Koeleköpke en Annefine. Onze mascotte Oscar behaalde traditioneel 0 punten, evenals quizmaster Clio omdat zij de quiz presenteerde in alle opzichten.
                Caeser moest tijdelijk commissie stiekem spelen.

                Verder waren een aantal cheergirls aanwezig . Dezen observeerden de gang van zaken.

                Het volkslied van Mestreech werd per abuis niet gezongen en een enkeling verliet twee keer het horeca-etablissement.

                Beter kon het dus niet verlopen. Een dank aan een ieder die dit mogelijk heeft gemaakt

                Opmerking


                • #9
                  Mijn winst-tips

                  Zoals ik eerder aanhaalde in een ander draadje was het best een moeilijke maar leuke en leerzame quiz. Heel anders dan die 'lestige vaan' Elletje een jaar eerder. Maar in beide gevallen heeft veel geholpen je te verplaatsen in de makers.

                  Waar komen ze zoal in de stad? De bibliotheek, het RHCL, de Ceramique, etc.
                  Welke route lopen ze door de stad? Cannerweg, Jekerpark, OLV-Plein, de Wilhelminasingel, etc.
                  Wat zijn hun favorieten? De Sphinx, de Mosa, beeldhouwwerken, gedichten, etc.
                  Wie zijn hun kennis leveranciers? Delpher, boeken, tijdschriften, kiekdoes, etc.

                  Jullie zien het veel indirecte zaken die kunnen leiden naar een goed antwoord. Quizzen is een heel leuke bezigheid maar soms wel verdomd moeilijk. Voor de liefhebber een vraag die zomaar ook in 2014 naar voren zou kunnen komen;

                  Waar excact lag de Rue de la Convention?

                  Voor de eerste met het goede antwoord heb ik nog een mooie DVD van Flikken 7e seizoen in het plastic.
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #10
                    Frans van de Laar (1853-1933)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                    En welk boekje (titel ? ISBN nummer ? ) liet Clio zien over Frans van de Laar ?
                    Dat was:

                    Antoine Jacobs, Frans van de Laar (1853-1933), artiste-sculpteur, Geleen 2013. 60 blz. Uitgegeven door de Stichting Museum en Expositie Geleen [MEG] bij gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Het Domein te Sittard, mei-augustus 2013.
                    ISBN/EAN: 978-94-91118-07-4

                    Opmerking


                    • #11
                      Vindplaatsen antwoorden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                      Bij haar toelichting op de antwoorden van de vragen van de Eindjaarsquiz 2013, lichtte Clio een tipje van de oplossingensluier op door aan te geven dat er nogal wat antwoorden te vinden waren op bepaalde Internetsites. (...). Ze noemde nog een paar interessante websites die me nu ontschoten zijn, maar waar ik erg nieuwsgierig naar ben.Welke zijn dat ?
                      Het is lastig een pasklaar antwoord te geven. Laten we de vragen nog eens doorlopen:

                      1. Groepsfoto: alle deelvragen waren te vinden via Google of de krantenbank van de KB (nu: Delpher), behalve de deelvraag van de locatie: die was alleen te vinden door vergelijking met oude interieurfoto's in het silhouetje De Momus. Twee daarvan zijn ook te vinden op Google Afbeeldingen.

                      2. De foto kwam van Google Afbeeldingen, maar ik heb er een beetje aan gesleuteld, waardoor hij door Google Afbeeldingen niet meer als zodanig werd 'herkend'. Anders zou men hem werkelijk bij de eerste poging hebben gevonden. Hier moest men dus echt moeite voor doen binnen de singels. Dat kon eventueel met Google Streetview of Bing. De deelvragen konden verder worden opgelost door op de website van de universiteit de pagina's van de kunstcollectie aan te klikken.

                      3. Twee van de vier wandkleden stonden op Google Afbeeldingen. Het eerste bijna als eerste, het vierde na lang omlaag scrollen. De herkomst van dat laatste kleed bleek de website van het Gouvernement, meer speciaal de knop 'kunstcollectie' daar. 'Wandkleden' leverde plaatjes en namen op.
                      Het kleed van Helga Paetzold werd niet op de pagina's van 'kunstcollectie' genoemd, maar zoeken op naam van de kunstenares (als je die inmiddels had bedacht) leverde drie hits op, waarvan één het gezochte kleed was.
                      Het wandkleed van Charles Eyck was op Internet niet als plaatje te vinden. Wie echter 'Maastricht wandkleed restaureren' intypt op Google, krijgt als eerste hit de website van Doortje Lucassen, en een beschrijving van dit kleed, compleet met locatie-beschrijving.

                      4. Wie een regel van het gedicht intypte op Google Boeken, kreeg vrij gemakkelijk antwoord op de vraag. Probeer het met "in de overwegend rieten stoelen" en je krijgt niet alleen de naam van de dichter, maar ook de door velen zo wanhopig gezochte titel.

                      5. De foto van de 'stratenmaker' kwam niet van het 'Net. De beschrijving van de laatste deelvragen maakte duidelijk dat het niet om gewone straatkeien kon gaan. De struikelsteentjes waren op MO aan de orde geweest, maar als men dat had gemist en niets wist van het project, had men een probleem.
                      De locatie was te vinden aan de hand van de locatie-lijsten die op Google te vinden zijn. Een bevestiging van het adres was niet te vinden via Streetview, omdat je met 'Kesselskade' in de tunnel belandt. Geen gemakkelijke vraag dus, maar alle locaties wegstrepend, kon men toch uitkomen bij Kesselskade 53/54.

                      6. In deze vraag werd verwezen naar een uitgave over Maastricht, dit najaar verschenen. Met opzet werd niet verwezen naar 'een boek', zodat de 'Maastrichtse Verjaardagskalender' in de termen viel. Wie op de homepagina van MestreechOnline naar beneden scrollt, vindt een rubriek 'Boeken over Maastricht'. De Verjaardagskalender is daar uitgebreid besproken. Maar wie hem niet in huis had, kon de vraag naar het gemeenschappelijke niet oplossen. Het antwoord op het geboortejaar van juffrouw Vaessen was op twee manieren te vinden: a) een genealogische website; (bv. 'Alle Limburgers' of 'wie was wie?', of via genealogische sites van particulieren op Google); b) de KB krantenbank: geef haar naam op tussen 1850 en 1950 en ze blijkt omstreeks 1940 genoemd te worden in een artikel over het St.-Matthiasconventje.

                      7. De kapel was niet als plaatje te vinden op het 'Net, ook niet op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, Kerken in Limburg of Reliwiki. De aanwijzing bij 'tips en hints' verwees naar de website van de Stichting Historische Reeks Maastricht. Het venijn zat in het gegeven dat men een kapel zou verwachten in een boekje in de Silhouet-reeks. Deze kapel behoorde tot het Twaalf Apostelenhuis, en kwam ter sprake in een uitgave over Ouderenzorg in Maastricht (J.C.G.M. Jansen) in de reeks Maastrichts Vierkant.

                      8. De vraagstelling had moeten doen vermoeden dat het ging om een groot project en de foto's dat het om bronzen deuren ging. Daar hebben we er niet zoveel van in Maastricht. Op Google Afbeeldingen komen er slechts enkele voor, onder andere een plaatje van de deuren van het Natuurhistorisch Museum. Vandaar had men verder kunnen komen. Maar typ simpelweg op Google Web (de 'gewone' Google-website) in: "Maastricht bronzen deuren", en het staat er meteen in volle glorie: Han van Wetering, bronzen deuren Statenzaal.

                      9. Het verhaal over de huisnummer'bordjes' in Maastricht staat uitgebreid op MestreechOnline. Daar wordt ook een link gegeven naar de website zoekplaatjes.nl. Op die site is in het zogenaamde 'kenniscentrum' vermeld waar in Limburg de Maastrichtse vormgeving nog meer te vinden is.
                      De foto was te vinden in een fotoboek over Maastricht. Bedoeld werd Maastrichtse Monumentenzorg in zwart/wit. Documentaire fotografie van Alexander Simays. (Maastrichts Vierkant-reeks). De datum in het boek is onjuist, de juiste (1912) alleen bekend aan diegenen die indertijd de gepubliceerde correcties hebben aangetekend, of het slipje papier met errata hebben gekregen. Maar beide data zijn goed gerekend in de puntentelling.

                      10. Drie locaties lagen volgens de 'tips' binnen een straal van hooguit tweehonderd meter. Uitgaande van de Onze Lieve Vrouwe-basiliek kon men met Streetview een heel eind komen.
                      De laatste locatie was met Streetview mogelijk niet te vinden omdat het object (gevelsteen) niet groot genoeg was. Het betere loopwerk, dus.

                      11. De foto's kwamen van het 'Net en leveren met Google Afbeeldingen meteen resultaat op (naam, kunstenaar), onder andere op een pagina van MestreechOnline. De rest was te vinden in de KB Krantenbank.

                      12. In datzelfde draadje op MO werd verwezen naar een kleine monografie over de kunstenaar. Twee mogelijkheden om het antwoord te geven:
                      a) Wie dit boekje had opgevraagd bij de bibliotheek, had op pp. 26-27 een exacte beschrijving van de personages gevonden, voor zover bekend.
                      b) Wie op de afdeling Documentatie Limburg van de Stadsbibliotheek Maastricht (4e verdieping Centre Céramique) in de krantendocumentatie de kunstenaar Frans van de Laar had opgezocht, was verwezen naar een artikel in het Limburgs Dagblad van 24 maart 1953, waar in een bericht over de tentoonstelling 'Kint geer eur eige stad?' deze namen werden genoemd.
                      Last edited by Clio; 18 februari 2014, 11:44. Reden: aanvulling

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                        @ Clio Oei, die pralines zijn gevaarlijk lekker, ik vrees dat ik de limiet van een pilletje per dag zoals dr. Wigo voorschreef ernstig zal overschrijden. Trouwens het blikje waar de pralines in zitten is ook zeer de moeite waard en kan zo ongecensureerd tussen mijn blikjescollectie.
                        Helemaal mee eens, maar teveel eer voor mij. Het idee en de uitvoering waren van Elletje (handig als je de penningmeester kent). Ikzelf heb zo'n leuk blikje niet, dus ik ga dezer dagen maar eens op zoek.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Het is lastig een pasklaar antwoord te geven. Laten we de vragen nog eens doorlopen:
                          Dank, dank, dank ! Zo als altijd weer een uitgebreid antwoord. Er gaat een (Internet-) wereld voor deze oudere online open.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X