Op verzoek van Erik Van Rijsselt schrijf ik met plezier een stuk voor Mestreechonline. Erik heb ik leren kennen in de hoedanigheid van locatiescout voor filmproducties in Limburg. Als Maastrichtse producent is het een voorrecht om samen te werken met de lokale politiek en politie. Beiden zijn voor een filmcrew zeer coöperatief omdat zij het belang inzien van een florerend filmklimaat in onze regio.
Het is met name voor jonge, aankomende filmmakers belangrijk om ze perspectief te bieden in onze omgeving, die zo cinematografisch van aard is. Zelf moest ik voor de beroepspraktijk naar Amsterdam verhuizen (de jaren negentig van de vorige eeuw), maar inmiddels kan ik stellen dat Maastricht een echte filmstad aan het worden is.

Er is hier een infrastructuur ontstaan, mede gefundeerd door een serie als Flikken en het goedlopende Mediaplatform Cinesud. Ook de kunstopleidingen, met de Toneelacademie voorop, zoeken actief naar samenwerking met regionale professionals. Film biedt namelijk niet alleen werk aan acteurs en regisseurs, maar ook aan cameramensen, lichtprofessionals, kleedsters, grimeurs, decorbouwers, cateraars, editors, verhuurbedrijven, castingbureaus, hoteliers, setfotografen en ga zo maar door.
Indirect ook nog aan boekhouders, juristen, accountants, verzekeringsagenten, journalisten etc. Met een korte film zijn al snel dertig tot veertig mensen gemoeid. Bij een lange speelfilm gaat het om een tienvoud van dit aantal. Daarnaast is film vanzelfsprekend uitstekende regiobranding.
Ik wil graag mijn vreugde uitspreken over het feit dat de Mediasector in Maastricht zo volwassen is geworden. Goed voor de economie en het leefklimaat. Film is dus geen linkse hobby.

Samen met producent Bijker heb ik me de afgelopen drie jaar ingespannen om Code M te verwezenlijken, voorheen het Zwaard van D’Artagnan getiteld. Een spannende avonturenfilm voor het hele gezin, die op 24 juni succesvol in première is gegaan.
De film is in zijn geheel rond Maastricht opgenomen en draait in meer dan 100 bioscopen. Een Maastrichts thema, gekoppeld aan een hedendaags verhaal. Tegenwoordig moet een producent aan meer dan de film denken. Het gaat om, zoals dat populair heet, de cross-mediale campagne. Onderdeel daarvan is een kinderboek, lesmateriaal en een prachtige tentoonstelling op kasteel Hoensbroek, die de komende twee jaar te zien is. En die ik beslist kan aanraden. Je leert meer over de historie in de regio en over filmmaken in het algemeen.

Code M had nooit gemaakt kunnen worden zonder het enthousiasme uit de regio. Met dit blog heb ik kans om alle medewerkers te bedanken want je kunt zo’n groot project niet opzetten zonder de steun van de regionale overheid (ik denk ook aan de VVV en Connect Limburg).
Het is ook bemoedigend om te merken dat je in Maastricht even snel zaken kunt doen als in de Randstad. Met als prettige bijkomstigheid dat je hier niet na een lange werkdag op een mooi terras het succes kan beklinken. En dat je zeker weet dat de wijn niet uit een kartonnen doos is geserveerd. Met een beetje geluk is de wijn op een steenworp geproduceerd.